Kommunaludvalget 2013-14
KOU Alm.del
Offentligt
1391934_0001.png
Folketingets Kommunaludvalg
Sagsnr.
2014 - 17746
Doknr.
159988
Dato
18-08-2014
Folketingets Kommunaludvalg har d. 29.07.14 stillet følgende spørgsmål nr. 114 (alm.
del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Erling Bonnesen (V).
Spørgsmål nr. 114:
Med henvisning til artiklen i Fyens Stiftstidende den 28. juli 2014, 2. sektion, side 8-9
om kommuners fællesindkøb, bedes ministeren redegøre for de evt. statsligt fastlagte
bestemmelser overfor kommunerne på området, og samtidig bedes ministeren rede-
gøre for sin holdning til indkøbsaftaler, og om ministeren er enig i, at kommunerne
skal have fuld frihed til at bestemme, hvordan man tilrettelægger kommunens indkøb.
Svar:
Staten har ikke fastlagt særlige bestemmelser, som regulerer kommuners indkøb i
kommunale indkøbsfællesskaber, jf. det omtalte indkøbsfællesskab i artiklen i Fyens
Stiftstidende den 28. juli 2014. Kommunerne er ansvarlige for den konkrete tilrette-
læggelse og organisering af indkøbet inden for rammerne af gældende regler, herun-
der udbudslovgivningen.
Den offentlige sektor køber hvert år ind for over 300 mia. kr., og det er derfor ikke
uvæsentligt, hvordan den offentlige sektor køber ind. Regeringen har offentliggjort en
strategi for intelligent offentligt indkøb, som opstiller en række overordnede målsæt-
ninger for det offentlige indkøb, nemlig at det skal sikre positive effekter i form af såvel
effektivitet, kvalitetsudvikling og innovation samt bæredygtighed. Det offentlige indkøb
bør tilrettelægges under hensyntagen til at anvende de offentlige ressourcer bedst
muligt og mest effektivt, så vi får mest mulig værdi for indkøbskronerne.
Der er ikke én opskrift på, hvordan indkøb bedst kan tilrettelægges. Det afhænger af
det enkelte indkøb og markedet. Indkøbsfællesskaber kan understøtte, at kommuner-
ne køber bedst og billigst ind, hvis et større indkøbsvolumen kan udnyttes til at opnå
bedre priser og vilkår uden at skade den langsigtede konkurrence i markedet. Hertil
kommer, at transaktionsomkostningerne forbundet med indkøbet kan reduceres, når
der købes ind i fællesskab. Det kan derfor give god mening, at en kommune indgår i et
indkøbsfællesskab, og at visse varer og tjenesteydelser købes herigennem.
Der findes en række kommunale indkøbsfællesskaber i Danmark, som kommunerne
frivilligt kan vælge at deltage i.
I forbindelse med aftale om kommunernes økonomi for 2012 blev den daværende
regering og KL enige om en række målsætninger for det kommunale indkøb, herunder
at der frem mod 2015 skulle etableres 15 til 20 koordinerede og forpligtende indkøbs-
aftaler for kommunerne. Baggrunden var bl.a. en analyse, som viste, at forpligtende,
koordinerede og standardiserede indkøbsaftaler giver lavere priser. Statens og Kom-
munernes Indkøbs Service (SKI) har i forlængelse heraf etableret forpligtende ind-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1391934_0002.png
købsaftaler på en række områder. Det er kommunerne selv, som beslutter, hvilke
områder der skal indgå i de 15 til 20 fælleskommunale forpligtende aftaler.
Det er altså grundlæggende op til den enkelte kommune at beslutte, hvordan der skal
købes ind, herunder på hvilke områder det er hensigtsmæssigt at indgå fælles ind-
købsaftaler, og hvornår indkøbsaftalerne skal være henholdsvis frivillige eller forplig-
tende.
Med venlig hilsen
Margrethe Vestager
2