Kommunaludvalget 2013-14
KOU Alm.del
Offentligt
1390441_0001.png
Til alle kommunalbestyrelser
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
Fax 72 28 24 01
[email protected]
valg.oim.dk
Enhed
Valgenheden
Sagsbehandler
Christina Løtz-
sch Hansen
Sagsnr.
2014 - 16976
Doknr.
149686
Dato
18-06-2014
Orientering om digitalisering og attestation af vælgererklæringer
I oktober 2013 blev der indgået en politisk aftale mellem alle Folketingets partier om at
digitalisere proceduren for indsamling af vælgererklæringer. Formålet er at effektivise-
re og forenkle proceduren, så det bliver lettere for nye partier at blive opstillingsberet-
tigede til folketingsvalg og Europa-Parlamentsvalg.
Regeringen fremsatte på baggrund af aftalen et lovforslag om digitaliseringen af væl-
gererklæringer, som bemyndiger økonomi- og indenrigsministeren til at fastsætte reg-
ler om, at indsamling af vælgererklæringer skal ske ved brug af et digitalt system, som
stilles til rådighed af Økonomi- og Indenrigsministeriet. Lovforslaget blev vedtaget i
marts 2014, og Økonomi- og Indenrigsministeriet har på baggrund heraf netop ud-
sendt et udbud om et digitalt system til indsamling af vælgererklæringer. Det forven-
tes, at det digitale system kan tages i brug primo 2015. Indtil det nye digitale system
kan tages i brug, skal kommunerne som i dag varetage den attestation af vælgerer-
klæringerne, som følger af § 12, stk. 5, i folketingsvalgloven (lovbekg. nr. 369 af 10.
april 2014).
Ministeriet skal indskærpe vigtigheden af, at kommunalbestyrelserne overholder deres
forpligtelse til at attestere og returnere de vælgererklæringer, de måtte modtage uden
unødig forsinkelse, dvs. inden for nogle få dage. Der henvises i øvrigt til ministeriets
brev til alle kommunalbestyrelser af 30. august 2013 om attestation af vælgererklæ-
ringer, som kan ses her:
http://valg.oim.dk/media/515377/Attestation-
vaelgererklaeringer-for-nye-partier.pdf
Med det digitale system skal det være muligt for en vælger at underskrive en vælger-
erklæring for et nyt parti ved brug af digital signatur. Det digitale system skal desuden i
forbindelse med den digitale underskrift automatisk kunne foretage den kontrol af
valgret, som i dag foretages i kommunerne. Dette medfører således, at
når
den digita-
le procedure for indsamling af vælgererklæringer træder i kraft, vil kommunerne ikke
længere skulle attestere vælgererklæringerne.
Ved overgangen fra den nuværende manuelle procedure til den digitale procedure vil
det være hensigtsmæssigt, at vælgererklæringer, som er afgivet efter de nuværende
regler, og som endnu ikke er modtaget af partierne i attesteret stand, afvikles hurtigst
muligt, så disse vælgererklæringer kan indgå i den digitale indsamling. Det er derfor
vigtigt, at kommunalbestyrelserne allerede nu og frem til det digitale system kan tages
i brug sørger for, at attestationen af vælgererklæringer sker med den foreskrevne hur-
tighed. Ministeriet vil udsende en særskilt meddelelse til alle kommunalbestyrelser,
når kommunerne ikke længere skal attestere vælgererklæringer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1390441_0002.png
Med venlig hilsen
Nicoline Nyholm Miller
Valgkonsulent
2