Kommunaludvalget 2013-14
KOU Alm.del
Offentligt
1393333_0001.png
Folketingets Kommunaludvalg
Christiansborg
Finansministeren
25. august 2014
Svar på Kommunaludvalgets spørgsmål nr. 109 (Alm. del) af 10.
juli 2014 stillet efter ønske fra Finn Sørensen
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for regeringens forventninger til udviklingen i antallet
af ældre med behov for hjemmehjælp frem til 2020, og redegøre for, hvor mange
hjemmehjælpstimer, der skal skæres hos hver enkelt hjemmehjælpsmodtager, hvis
der skal være nulvækst på området, således at den nuværende økonomiske ramme
(efter løn og prisregulering) skal dække behovet hos et voksende antal ældre. Så-
fremt der i regeringens forudsætninger indgår, at et stigende antal hjemmehjælps-
modtagere kan klare sig uden praktisk hjælp og personlig pleje, bedes ministeren
redegøre for disse forudsætninger.
Svar
Regeringen planlægger en realvækst i det offentlige forbrug på ca. 0,6 pct. pr. år i
gennemsnit fra 2014 til 2020. Der er ikke taget stilling til væksten i undergrupper
af det offentlige forbrug, herunder udgifterne til hjemmehjælp frem til 2020. Den
egentlige prioritering af udgifterne sker i forbindelse med de årlige finanslove og
økonomiaftalerne med kommuner og regioner.
I forbindelse med Finansministeriets lange fremskrivninger beregnes et demogra-
fisk træk, som måler trækket på det offentlige forbrug, som befolkningsudviklin-
gen isoleret set medfører under en række beregningstekniske antagelser. Det de-
mografiske træk beregnes for det samlede offentlige forbrug og for en række un-
dergrupper, herunder social beskyttelse og hjemmehjælp.
Beregningen af det demografiske træk er af rent mekanisk karakter og skal gene-
relt fortolkes varsomt. Der tages fx ikke højde for, at omkostningen ved en ekstra
bruger kan adskille sig fra de gennemsnitlige omkostninger pr. bruger. Endvidere
er der ikke nødvendigvis en 1-til-1 sammenhæng mellem servicestandarder og
udgifter, da effektiviseringer og produktivitetsforbedringer kan øge servicen pr.
udgiftskrone.
Derudover er der usikkerhed om den fremtidige befolkningsudvikling og om be-
regningen af det demografiske træk på de enkelte udgiftsområder.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2 af 2
I beregningen af det demografiske træk sammenvejes befolkningsudviklingen med
de aldersfordelte udgifter. Der tages desuden højde for, at udvalgte offentlige ple-
je- og sundhedsudgifter til ældre afhænger af den aldersspecifikke sundhedstil-
stand. Denne antages at blive forbedret i takt med, at levetiden stiger (kaldet sund
aldring). Metoden til korrektion for bedre helbredstilstand er beskrevet i boks 5.1,
s. 109-110 i
”Mod nye mål – Danmark 2015, Teknisk baggrundsrapport, december 2007”.
Det er muligt, at forbedret sundhedstilstand blandt de ældre isoleret set vil reduce-
re behovet for praktisk hjælp og personlig pleje både mere eller mindre end de
indregnede forudsætninger om sund aldring indebærer.
Som nævnt er der usikkerhed om opgørelsen af det demografiske træk, navnlig
fordelt på enkelte udgiftsområder, og man skal være varsom med at fortolke på
disse tal. Dertil kommer, at regeringen og KL aftaler de overordnede rammer for
kommunernes økonomi, og at det herefter er en kommunal prioritering, hvordan
midlerne udmøntes til de forskellige velfærdsområder.
Det kan oplyses, at der i det beregnede demografiske træk indgår et underliggende
beregnet demografisk træk på hjemmehjælp på samlet set 11 pct. i perioden 2014-
20, svarende til ca. 2 mia. kr. På baggrund af ovenstående usikkerheder ved bereg-
ningerne, forhold omkring sund aldring, rehabiliteringsindsatser over for ældre, og
at prioriteringen af midlerne til hjemmehjælpsområdet hviler på en kommunal
prioritering, giver det ikke mening at omsætte det demografiske træk på hjemme-
hjælp til en beregnet reduktion af timerne til hjemmehjælp.
Med venlig hilsen
Finansministeren