Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
KEB Alm.del
Offentligt
Klima-, Energi- og BygningsudvalgetChristiansborg1240 København K
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget har i brev af 25. februar 2014 stillet migfølgende spørgsmål 72alm. del, stillet efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DF), somjeg hermed skal besvare.Spørgsmål 72"Hvordan sikrer ministeriet, at danskerne kan have tillid til, at de får besked, hvisderes elregning er forkert?"SvarElforbrugere indgår privatretlige aftaler med deres elhandelsvirksomhed og deresnetvirksomhed inden for rammerne af gældende lovgivning, herunder forbruger-beskyttelsesbekendtgørelsen og faktureringsbekendtgørelsen, jf. svaret påspørgsmål 58, alm. del.Udgangspunktet er, at forbrugere betaler for målt forbrug i henhold til den påforbrugstidspunktet gældende tarif. Hvis forbrugeren konstaterer fejl på regningen,må forbrugeren påklage det over for den relevante aftalepart.Privatforbrugere kan, såfremt der ikke findes en tilfredsstillende afklaring påproblemet, endvidere indgive klage til Ankenævnet på energiområdet.
Ministeren20. marts 2014J nr. 2014-558
Med venlig hilsen
Rasmus Helveg Petersen