Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
KEB Alm.del
Offentligt
1348776_0001.png
1348776_0002.png
Klima-, Energi- og BygningsudvalgetChristiansborg1240 København K
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget har i brev af 25. februar 2014 stillet migfølgende spørgsmål 61alm. del, stillet efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DF), somjeg hermed skal besvare.Spørgsmål 61"Har ministeren kendskab til, hvor mange elkunder der har fået forkerte elregninger,siden datahubben er sat i drift?"SvarElhandelsvirksomheder og netvirksomheder har ikke pligt til at indberette oplysningerom eventuelle problemer med regningsudstedelsen til Klima-, Energi- ogBygningsministeriet. Jeg har derfor ikke kendskab til, om der er udsendt forkerteelregninger, siden datahubben blev sat i drift.For at belyse spørgsmålet, har Energistyrelsen rettet henvendelse til Dansk Energi,som har oplyst, at Dansk Energi i oktober 2013 foretog en rundspørge blandtenergiselskaber med spørgsmålet om, hvorvidt datahubben har medført forkerteelregninger.På baggrund af sin rundspørge oplyser Dansk Energi, at 17 selskaber medtilsammen langt over halvdelen af de danske elkunder besvarede henvendelsen, ogat svarene tegnede et billede af følgende udfordringer:Dels har et større antal kunder end før indførelse af datahubben i marts 2013 fåetforsinkede regninger eller har fået a conto-afregninger i stedet for en afregning affaktisk forbrug. Det skyldes udfordringer i selskabernes interne processer samtopgaven med datahåndtering i forbindelse med indførelsen af datahubben.Dels meldte en række energiselskaber, at kunder har modtaget forkerte elregninger.Det er fejl, som også kunne være opstået uden datahubben, men som har et størreomfang end vanligt i forbindelse med transitionsfasen for indførelsen af datahubben.Dansk Energi oplyser, at de forkerte elregninger er opstået i forbindelse med, atkunden har skiftet leverandør – eller at kunden er flyttet til en anden bolig. Typisk harkunder fejlagtigt fået regninger fra to forskellige energiselskaber for samme elforbrug.Praksis har været, at berørte kunder har modtaget en ny, korrekt regning med enforklaring og en beklagelse.
Ministeren20. marts 2014J nr. 2014-558
KLIMA-, ENERGI- OGBYGNINGSMINISTERIET
Side 2
Dansk Energi har på baggrund af sin rundspørge skønnet, at der i perioden fra martstil oktober 2013 var tale om over 1.000 elkunder, der havde fået en forsinket regning,en a conto-afregning eller en forkert regning (ud af samlet 3,3 mio. danske elkunder).
Med venlig hilsen
Rasmus Helveg Petersen