Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
KEB Alm.del
Offentligt
1334960_0001.png
1334960_0002.png
1334960_0003.png
1334960_0004.png
1334960_0005.png
1334960_0006.png
Klima-, Energi- og BygningsudvalgetChristiansborg
Finansministeren17. februar 2014
Svar på Klima-, Energi- og Bygningsudvalgets spørgsmål nr. 48 af31. januar 2014stillet efter ønske fra Per Clausen (EL)Spørgsmål
”Det fremgår af DONG Energys ledelsesberetning for 2012, at ledelsen har ønsketen”tilførsel af yderligere egenkapital på minimum 6-8 mia. kr.”, hvilketsammen medindtjeningen fra bl.a. tre nye offshore vindparker vil ”styrke koncernenskapitalstruk-tur og afkast af den investerede kapital”. Sigtet med kapitaludvidelsenangives at væreat styrke koncernens strategi frem mod 2020”gennem en fortsat fokuseret satsninginden for fire områder”, nemlig offshorevind, olie og gas, øget biomasse i kraftværkersamt energibesparelser hosdanske kunder. Det fremgår imidlertid ikke, hvorledesinvesteringsbehovet ogdermed behovet for kapitaltilførslen fordeler sig mellem disse4 områder. Vilministeren på den baggrund oplyse,a)hvorledes det planlagte investeringsbehov frem til 2020 fordeler sig på disse4aktivitetsområder,b)i hvilket omfang DONG Energys planer om en ”firdobling af den installeredeka-pacitet inden for offshore vind” forudsætter en kapitaludvidelse i egenkapitalenogi givet fald på hvor meget,c)i hvilket omfang DONG Energys planer om en ”fordobling af biomasseandeliproduktionen fra danske kraftværker” frem til 2020 forudsætter en kapitaludvi-delse i egenkapitalen og i givet fald på hvor meget,d)i hvilket omfang DONG Energys planer om en ”fordobling af produktionenafolie og gas” samt den tilhørende ”væsentlige forøgelse af investeringerne iefter-forskning” frem til 2020 forudsætter en kapitaludvidelse i egenkapitalenog i givetfald på hvor meget,e)i hvilket omfang DONG Energys planer om en ”firdobling afenergibesparelser-hos danske kunder” frem til 2020 forudsætter en kapitaludvidelse i egenkapitale-nog i givet fald på hvor meget,f)om det er regeringens politik at understøtte efterforskningsaktiviteter efterolie oggas i ishavet (Barentshavet) og ved Grønland, ogg)i hvilket omfang regeringen har været inddraget i og/eller godkendt DONGE-nergys bestyrelses handlingsplan, der ”skal genetablere et solidt økonomiskfun-dament for den fortsatte vækst og strategiske omstilling af koncernen”, ogsomindebærer ”væsentlig forøgelse af investeringerne i efterforskning”, hvorfokus erefterforskning efter olie og gas i ishavet (Barentshavet) og ved Grønland?”
Finansministeriet ¶ Christiansborg Slotsplads 1 ¶ 1218 København K ¶ T 33 92 33 33 ¶ E [email protected] ¶ www.fm.dk
Side2af6
Svar
I efteråret 2012 påbegyndte DONG Energy en opdatering selskabets strategi, herun-der fastlæggelse strategiske sigtepunkter for koncernen frem mod 2020.Udgangspunktet var selskabets eksisterende strategi, der bl.a. indebar markante inve-steringer inden for navnlig forretningsområderne havvindmøller og efterforskning ogproduktion af olie og naturgas. I overensstemmelse med den eksisterende strategihavde selskabet i årene forinden truffet beslutning om at gennemføre en række storeinvesteringer i perioden frem til omkring 2015. Disse omfattede bl.a. en række størrehavvindmølleparker i Tyskland og Storbritannien samt udbygning af Hejre-feltet.Under strategiarbejdet blev det imidlertid klart, at bl.a. en ugunstig udvikling i priser-ne på de europæiske energimarkeder betød, atDONG Energys indtjening i 2012 villeblive væsentligt lavere end forventet, og at selskabet ville være nødt til at foretagebetydelige nedskrivninger på en række af især selskabets gasaktiver. Samtidig var detforventningen, at de ugunstige prisforhold ikke ville ændres i den nærmeste fremtid.Kombinationen af lav indtjening og et omfattende investeringsprogram i de nærme-ste år blev af DONG Energy vurderet uholdbar, da resultatet ville blive en gældsop-bygning, der med stor sikkerhed ville føre til en nedjustering af selskabets rating, hø-jere finansieringsomkostninger samt afledte udfordringer i driften af selskabet.DONG Energy udarbejdede derfor forskellige scenarierfor, hvordan denne uholdba-re situation kunne håndteres, der kan sammenfattes i følgende to hovedscenarier.Et scenarium ville indebære en kraftig reduktion i de planlagte investeringer. Detteville for det første medføre en række engangsomkostninger (bl.a. afskrivning af alle-rede afholdte projektomkostninger og reduktion af medarbejderstaben). For det an-det ville det reducere selskabets muligheder for at skabe værdi i fremtiden, fordi derville ske en udhuling af selskabets kompetencer, hvis der ikke løbende var en porte-følje af nye projekter, og disse kompetencer ville ikke nødvendigvis kunne genop-bygges, når selskabet igen ville være i stand til at gennemføre investeringer. Dettescenarium ville således være omkostningsfyldt for DONG Energys aktionærer.Et andet scenarium bestod i at fastholde den ønskede strategi, der indebar fortsatfokus på investeringer inden for havvindmøller samt efterforskning og produktion afolie og naturgas, mens selskabet i mindre omfang end tidligere ville foretage investe-ringer uden for kerneforretningen. Samtidig indeholdt en finansiel handlingsplan, derhavde til formål at reducere selskabets omkostninger og forbedre selskabets finansiel-le stilling, herunder tilførsel af nye egenkapital, så selskabets rating kunne fastholdes.Finansministeriet modtog på den baggrund omkring årsskiftet 2012-13 en henven-delse fra DONG Energy, hvori selskabet redegjorde for selskabets situation, mulig-hederne for at håndtere udfordringerne og den af selskabet foretrukne løsning.På baggrund af henvendelsen fra DONG Energy iværksatte Finansministeriet medbistand fra ministeriets finansielle rådgiver en proces med henblik på at vurdere dels
Side3af6
de af selskabet opstillede handlemuligheder, dels de forudsætninger mv., der lå tilgrund for det af DONG Energy opgjorte behov for ny egenkapital.Med udgangspunkt i dette arbejde blev forligskredsen inddraget. I forligskredsen blevder opnået enighed om, at det ville være til fordel for staten, at DONG Energy fiktilført ny kapital, og at denne kapital skulle søges rejst fra nye investorer.Dette førte til, at DONG Energy den 27. februar 2013 i forbindelse med offentliggø-relsen af selskabets årsrapport for 2012 for det første kunne annoncere en finansielhandlingsplan med fem punkter,jf. tabel 1.Tabel 1

DONG Energys finansielle handlingsplan

1.2.3.4.5.Frasalg af ikke-kerneaktiver for 10 mia. kr. i 2013-14Reduktion af ejerandele i kerneaktiverReduktion af omkostninger med effekt på 1,2 mia. kr. i 2013Restrukturering af tabsgivende gasforretningTilførsel af yderligere egenkapital på minimum 6-8 mia. kr.
Samtidigt fastsatte DONG Energy med årsrapporten for 2012 en række strategiskemål for 2016 henholdsvis 2020,jf. tabel 2.Tabel 2

DONG Energys strategiske mål

2016

1.2.3.4.5.6.7.8.9.10.11.12.Afkast af investeret kapital (ROCE)Justeret nettogæld/EBITDARating på mindstCO2-udledningUlykkesfrekvens (LTIF)Installeret offshore vindkapacitet (før frasalg)Offshore wind Cost of EnergyOlie- og gasproduktionOlie- og gasreserver/årlig produktionBiomasseandel af dansk kraftvarmeproduktionKundetilfredshed i DK, D og UKEnergibesparelser hos danske kunder (TWh))>10>40 pct.Øv. kvartil3,7>10 pct.<2,5BBB+/baa1350 g/kWh<2,53,5 GW

2020

>12 pct.<2,5BBB+/baa1260 g/kWh<1,56,5 GW<100 EUR/Mwh150.000 boe/dag>10>50 pct.Øv. kvartil5,9
Side4af6
I forhold de kommende års investeringer følger det af de strategiske målsætninger, atde navnlig vil finde sted inden for havvindmøller samt efterforskning og produktionaf olie og naturgas.Inden for havvindmølleområdet skal DONG Energy således i 2020 i henhold til må-let akkumuleret have medvirket til at installere en kapacitet, der er knapt 4 gangestørre end ved udgangen af 2012. Dette svarer omtrent til, at DONG Energy i gen-nemsnit skal installere 600 MW ny havvindmøllekapacitet om året eller svarende 1½gang kapaciteten i havvindmølleparken ved Anholt. I forhold til efterforskning ogproduktion af olie og naturgas svarer 2020-målsætning til en omtrent en fordoblingaf selskabets produktion i 2012.DONG Energy forventer på den baggrund, at ca. 90 pct. af selskabets investeringerfrem mod 2020 vil ske inden for disse to områder, mens de resterende ca. 10 pct. vilgå til investeringer i selskabets danske kraftvarmeværker, de af selskabet ejede el- ognaturgasdistributionsnet mv. Fordelingen af de 90 pct. mellem de to områder udgøren forretningsfølsom oplysning, og Finansministeriet er derfor ikke i stand til atkomme det nærmere, men kan oplyse, at investeringer i havvindmølleparker har ud-gjort godt halvdelen af selskabets bruttoinvesteringer i de seneste to år, mens investe-ringerne i efterforskning og produktion af olie og naturgas har udgjort knapt 40 pct.,jf. tabel 3.Tabel 3

DONG Energy – bruttoinvesteringer 2012-13

2012

Forretningsområde

Exploration & ProductionWind PowerThemal PowerCustomers & Markets

I alt

Mio. kr.5.06411.2583091.439

18.070

2013

Mio. kr.9.6109.4856801.447

21.222

Ialt

Mio. kr.14.67420.7439892.886

39.292

Andel

Pct.37,452,82,57,3

100,0

Kilde: DONG Energy,Årsrapport 2013.
I forhold til de stillede delspørgsmål indebærer ovenstående, at hverken omstillingenaf de danske kraftvarmeværker til biomasse (delspørgsmål c) eller målet om en fir-dobling af energibesparelserne hos danske kunder frem til 2020 (delspørgsmål e) ikkehar været afgørende hverken for de udfordringer, som DONG Energy stod over fori 2012, eller den finansielle handlingsplan, der blev annonceret i februar 2013.I forhold til sammenhængen mellem kapitaludvidelsen i DONG Energy og omfangetaf de fremtidige investeringer i havvindmøller (delspørgsmål b) henholdsvis i efter-forskning og produktion af olie og naturgas (delspørgsmål d) skal Finansministeriet-bemærke, at DONG Energys strategi og strategiske målsætninger og den finansielle
Side5af6
handlingsplan udgør en samlet pakke, hvor enkelte elementer som investeringsni-veauet på et givent område ikke nødvendigvis kan betragtes partielt.I den forbindelse er det væsentligt, at det investeringsniveau og fordelingen på deforskellige forretningsområder, som DONG Energy har haft og vil have i periodenfra ca. 2012-15, er bestemt af tidligere beslutninger, og at det er konsekvenserne afdisse beslutninger, der håndteres med kapitaludvidelsen. Uanset kapitaludvidelsenville DONG Energy således skulle gennemføre betydelige investeringer i bl.a. udbyg-ningen af Hejre-feltet i den danske del af Nordsøen, en række felter i området Westof Shetlands samt til reparationen af Siri-platformen samt de havvindmølleparker,som selskabet etablere i disse år.Med andre ord ville selskabet uden kapitaludvidelsen have været nødt til at reduceredet samlede investeringsniveau i årene navnlig efter 2015, mens der ikke kan sigesnoget entydigt om, hvordan det ville have påvirket fordelingen mellem forretnings-områderne.Formålet med kapitaludvidelsen er således som nævnt ovenfor at sikre, at DONGEnergy også i disse år kan træffe beslutning om de investeringsprojekter, der skalgennemføres senere. I den forbindelse kan det nævnes, at DONG Energy i løbet af2013 bl.a. har truffet beslutning om at etablere en havvindmøllepark ved Western-most Rough i Storbritannien, havvindmølleparkerne Gode Wind 1 og 2 i Tysklandsamt at købe det britiske off-shore vindudviklingsprojekt Race Bank. Finansministe-riet vurderer, at i hvert fald nogle af disse beslutninger ikke havde kunnet træffes,uden planen om at tilføre selskabet ny egenkapital.I forhold til DONG Energys deltagelse i kulbrintelicenser ved Grønland og den nor-ske del af Barentshavet (delspørgsmål f og g) følger det af ovenstående, at de er oglænge har været en del af DONG Energys virksomhed og dermed i integreret del afselskabets strategi.Finansministeriet bemærker i den forbindelse for det første, at DONG Energy eretableret som et aktieselskab, der skal drives på et forretningsmæssigt grundlag. Detbetyder, at DONG Energys skal drives ud fra forretningsmæssige kriterier med hen-blik på at skabe et afkast til sine aktionærer. Det er ledelsen for selskabet, der sam-men varetager den overordnede strategiske ledelse af selskabet. Og dermed også haransvaret for at træffe beslutninger ud fra, hvad der tjener selskabet bedst.Det gælder konkret i forhold til DONG Energys olie- og gasproduktion, at aktivite-terne ligger i Danmark, Norge og Storbritannien. Ved udgangen af 2013 havdeDONG Energy i henhold til selskabets årsrapport i alt 77 licenser inden for udvin-ding af olie og gas, heraf to efterforskningslicenser ved Grønland og seks efterforsk-ningslicenser i Barentshavet. DONG Energy er endnu langt fra at have produktion idisse to områder og er sammen med de øvrige licenspartnere i gang med indledendeundersøgelser i flere af licenserne.
Side6af6
Finansministeriet skal for det andet bemærke, at DONG Energys engagement i for-hold til efterforskning efter olie og naturgas ved Grønland har eksisteret gennemmange år.DONG Energys forretning inden for efterforskning og produktion af olie og natur-gas er således baseret på, at selskabet med Folketingets tilslutning i midt-1980’erneblev udset til at varetage statsdeltagelsen i danske kulbrintelicenser, herunder deltage iefterforskning og produktion af olie- og naturgas ved Grønland og Færøerne.Udover at selskabet på lige fod med andre kunne deltage i ansøgninger om licenser tilefterforskning og produktion af olie og naturgas ved Grønland deltog DONG Ener-gy også på vegne af den danske stat med en ejerandel på 50 pct. i Nunaoil A/S, hvorhjemmestyret ejede den anden halvdel, og der havde til formål at sikre statsdeltagel-sen i grønlandske kulbrintelicenser. I forbindelse med energifusionen i 2006 blev detbesluttet at flytte ejerandelen i Nunaoil A/S til staten (Energistyrelsen), der hereftervaretog ejerskabet, indtil aktieposten i forbindelse med vedtagelsen af selvstyrelovenblev overdraget til Grønland.
Med venlig hilsenBjarne Corydon