Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
KEB Alm.del
Offentligt
1332924_0001.png
1332924_0002.png
Klima-, Energi- og BygningsudvalgetChristiansborg1240 København K
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget har i brev af 24. januar 2014 stillet mig føl-gende spørgsmål nr. 43 alm. del, stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V),som jeg hermed skal besvare.Spørgsmål 43”Vil ministeren oplyse, hvordan Energistyrelsen håndterer praksis for vurderingaf forbrugerejede andelsselskabers finansielle kapacitet i relation til behandlingaf sager om bevilling til elproduktion fra anlæg med en kapacitet på over 25MW, herunder om der i relation hertil tages højde for hvile i sig selv-princippetsamt de eksisterende regler vedrørende begrænsning af mulighederne for athente eller opsamle kapital ud over, hvad selskaber af denne karakter måttekunne sikre sig af midlertidige opsamlinger ved hjælp af varmeforsyningenshenlæggelsesregler?”

Ministeren

10. februar 2014J Nr. 2014-207
Svar:Som det fremgår af min besvarelse af spørgsmål 40, er opgaven med at udste-de elproduktionsbevillinger henlagt til Energistyrelsen, der i overensstemmelsemed elforsyningsloven kun kan udstede bevilling til ansøgere, der kan doku-mentere at have den fornødne tekniske og finansielle kapacitet. Ved afgørelseheraf foretager Energistyrelsen i overensstemmelse med elforsyningsloven enhelt konkret vurdering, hvor relevante forhold i de forskellige typer virksomhederinddrages.Energistyrelsen har oplyst, at styrelsen ved vurdering af ansøgers finansiellekapacitet særligt lægger vægt på:
Evne til at kunne varetage elproduktion og eventuelle forpligtelser over for fjern-varmeforsyningEvne til at kunne varetage reetableringsforpligtigelser ved nedlukning.
Vurderingen er baseret på oplysninger fra ansøgeren om dennes finansiellestyrke.
For forbrugerejede forsyningsvirksomheder, som er drevet efter hvile i sig selv-princippet, kan oplysninger om virksomhedens finansielle styrke imidlertid noglegange give et "skævt" billede af virksomhedens evne til nu og i fremtiden at va-retage sine forpligtelser. Det skyldes, at der normalt ikke genereres et finansieltoverskud i disse selskaber, og at belåningsgraden kan være høj. Energistyrel-sen har oplyst, at styrelsen i disse tilfælde vil inddrage yderligere oplysningerom virksomhedens driftsmæssige forhold i sin vurdering. Det sker med henblikpå at vurdere, om virksomheden til trods for oplysningerne om virksomhedensøkonomiske forhold, har den fornødne finansielle styrke til at kunne modtage enelproduktionsbevilling. Skønnes der ikke at være sikkerhed herfor, har virksom-heden mulighed for at stille en sikkerhed enten som en modselskabsgaranti el-ler som en garanti fra en bank eller en kommune.Som det fremgår af besvarelsen af spørgsmål 41, beskytter elforsyningsloven ien vis udstrækning varmeforbrugerne fra kraftvarmeværker mod, at de elemen-ter af produktionsomkostningerne, som ikke kan henføres til varmeproduktio-nen, bliver overvæltet på varmeprisen. Udgifterne til skrotning af selve elpro-duktionsanlægget kan derfor ikke uden videre opkræves hos varmeforbrugerne.
KLIMA-, ENERGI- OGBYGNINGSMINISTERIET
Side 2
Med venlig hilsen
Rasmus Helveg Petersen