Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
KEB Alm.del
Offentligt
J.nr. 13-5380147Den 9. december 2013
TilFolketinget –Klima-, Energi- og Bygningsudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 4 af 8.oktober 2013 (alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lars Christian Lilleholt(V).
Holger K. Nielsen/Lise Bo Nielsen
1/7
Spørgsmål
Vil ministrene fremsende en oversigt, der viser provenuprofilerne for Nord-søbeskatningen til Togfond DK for hvert af årene i perioden 2014-2042 medfald i olieprisen på henholdsvis -1, -5, -10, -15, -20, -25 og -30 pct., jf. tabel 1 iKEB (2012-13) alm. del - endeligt svar på spm. 166? Oversigten bedes frem-stillet grafisk på samme måde som figur 1 i KEB (2012-13) alm. del - endeligtsvar på spm. 166.
Svar
MedAftaleom harmonisering af beskatningen i Nordsøenafsættes det akkumuleredemerprovenu på ca. 28½ mia. kr. til etablering af Togfonden DK.Eventuelle afvigelser mellem det realiserede og forudsatte merprovenu vedharmoniseringen vil blive håndteret i forbindelse med den løbende tilrettelæg-gelse af finanspolitikken og i overensstemmelse med de mellemfristede fi-nanspolitiske målsætninger.Det svarer fuldt ud til, hvordan de provenumæssige konsekvenser af ændredeforudsætninger om udviklingen i fx oliepriser, valutakurser, renter og aktiekur-ser i øvrigt håndteres, ligesom det svarer til, hvordan finansieringen af andrestørre initiativer håndteres, når der efter vedtagelsen opstår uforudsete æn-dringer i forudsætninger, forsinkelser i ikrafttrædelse osv.,jf.endeligtsvar på FIU(2013-14) alm. del spørgsmål 2.Således vil der fortsat være afsat ca. 28½ mia. kr. til Togfonden DK uansetudviklingen i oliepriserne mv.Som det også fremgår afendeligt svar på KEB (2012-13) alm. del spm. 166,er detforbundet med betydelig usikkerhed at skønne over provenuet fra beskatnin-gen af kulbrinteindvinding i Nordsøen. Det skyldes, at provenuet er megetafhængig af de producerede mængder og priser på kulbrinter mv. Det fremgårligeledes af merprovenuets følsomhed over for udsving i olieprisniveauet,jf.tabel 1.De anvendte forudsætninger har principielt karakter af middelrette skøn, dvs.afvigelser i den ene eller den anden retning skal opfattes som lige sandsynlige.
2/7
Tabel 1. Merprovenuets følsomhed over for permanente ændringer i oliepriserAkkumuleret merprovenuMia. kr. (2014-PL)UdgangspunktStigning i olieprisen:+ 1 pct.+ 5 pct.+ 10 pct.+ 15 pct.+ 20 pct.+ 25 pct.+ 30 pct.Fald i olieprisen:- 1 pct.- 5 pct.- 10 pct.- 15 pct.- 20 pct.- 25 pct.- 30 pct.282623½211815 ½1398918273645546293133½363941½4410210911812713614515428½Akkumuleret merprovenuIndeks100
Anm.: Tabellen angiver ændringer i merprovenuet efter korrektion for statens andel i DONG og Nordsøfonden ved forskelligeændringer af olieprisen. Det bemærkes, at følsomheden er beregnet for olieprisen i danske kroner, og ændringer kan såledesbåde skyldes ændringer i hhv. dollarkursen og olieprisen i USD.Beregningerne er foretaget på baggrund af den sammemetode, som er lagt til grund iServiceeftersynet af vilkårene for kulbrinteindvinding,men med opdaterede forudsætninger påbaggrund afEnergistyrelsens forårsprognose 2013samt oliepris- og dollarkursforventningerne i forbindelse medØkonomiskRedegørelse, august 2013.Kilde: Egne beregninger.
Et fald i niveauet for olieprisen på hhv. 1, 5, 10, 15, 20, 25 og 30 pct. over heleperioden fra 2014 til 2042, baseret på samme metode som angivet iendeligtsvarpå KEB alm. del spm. 166,erillustreret grafisk i det følgende,jf. figur 2-8.Det bemærkes, at følsomhedsberegningerne illustrerer virkningen af et perma-nent niveauskift i olieprisen på det samlede merprovenu i perioden fra 2014 til2042. Samtidig gøres opmærksom på, at større, midlertidige udsving i oliepri-sen i enkelte år eller kortere perioder kan medføre en betydelig effekt på pro-venuet i det enkelte år, men vil have mindre betydning for det samlede akku-mulerede provenu ved harmoniseringen af Nordsø-beskatningen.
3/7
Figur 2. Provenuprofil ved et permanent fald i olieprisen på 1 pct.
Anm.: Provenuprofilen er opgjort ved harmoniseringen af kulbrintebeskatningen efter korrektion for statens andel i DONG.:og Nordsøfonden
Figur 3. Provenuprofil ved et permanent fald i olieprisen på 5 pct.
Anm.: Provenuprofilen er opgjort ved harmoniseringen af kulbrintebeskatningen efter korrektion for statens andel i DONG.:og Nordsøfonden
4/7
Figur 4. Provenuprofil ved et permanent fald i olieprisen på 10 pct.
Anm.: Provenuprofilen er opgjort ved harmoniseringen af kulbrintebeskatningen efter korrektion for statens andel i DONG.:og Nordsøfonden
Figur 5. Provenuprofil ved et permanent fald i olieprisen på 15 pct.
Anm.: Provenuprofilen er opgjort ved harmoniseringen af kulbrintebeskatningen efter korrektion for statens andel i DONG.:og Nordsøfonden
5/7
Figur 6. Provenuprofil ved et permanent fald i olieprisen på 20 pct.
Anm.: Provenuprofilen er opgjort ved harmoniseringen af kulbrintebeskatningen efter korrektion for statens andel i DONG.:og Nordsøfonden
Figur 7. Provenuprofil ved et permanent fald i olieprisen på 25 pct.
Anm.: Provenuprofilen er opgjort ved harmoniseringen af kulbrintebeskatningen efter korrektion for statens andel i DONG.:og Nordsøfonden
6/7
Figur 8. Provenuprofil ved et permanent fald i olieprisen på 30 pct.
Anm.: Provenuprofilen er opgjort ved harmoniseringen af kulbrintebeskatningen efter korrektion for statens andel i DONG.:og Nordsøfonden
7/7