Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
KEB Alm.del
Offentligt
1331166_0001.png
1331166_0002.png
Klima-, Energi- og BygningsudvalgetChristiansborg1240 København K
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget har i brev af 20. januar 2014 efter ønske fraVillum Christensen (LA) stillet mig følgende spørgsmål 38 alm. del., som jeg hermedskal besvare.Spørgsmål 38"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 20. januar 2014 fra SolenergiDanmark A/S vedrørende solcelletariffer, jf. KEB alm. del – bilag 130. Vil ministerenherunder be- eller afkræfte påstanden om, at solcelletariffer ikke kræver godkendelsei EU, og i bekræftende fald redegøre for, om dette vil medføre en lovændring?"
Ministeren6. februar 2014J nr. 2014 - 151
SvarJeg kan afkræfte påstanden om, at de danske solcelletariffer ikke krævergodkendelse i EU.Det er EU-Kommissionen, der fører kontrol med medlemslandenesstatsstøtteordninger og derfor har enekompetencen til at fortolke statsstøttereglerneog vurdere, om en støtteordning kan godkendes. På miljø- og energiområdet harKommissionen vedtaget de såkaldte ”EF-retningslinjer for statsstøtte tilmiljøbeskyttelse”, hvor Kommissionens praksis for godkendelse af statsstøtte tilblandt andet el baseret på vedvarende energi er udtrykt. I EU-retningslinjernefremgår, at der blandt andet kan gives støtte til vedvarende energi, som korrigerermarkedssvigt i forbindelse med negative eksternaliteter ved at skabe individuelleincitamenter til at øge de vedvarende energikilders andel af den samledeenergiproduktion.EU-Kommissionen har i forbindelse med godkendelse af den eksisterende danskestøtteordning til elektricitet produceret ved bl.a. solceller, N. 602/2004-Danmark”Støtte til miljøvenlig elproduktion”, vurderet, at der var tale om forenelig statsstøtte.Endvidere fik de danske myndigheder en forpligtelse til at anmelde enhver ændringaf de betingelser, der lå til grund for støtten.Energistyrelsen har i forlængelse af Folketingets vedtagelse af revideret støtte tilsolceller ved lov nr. 1390 af 23. december 2012 og lov nr. 900 af 4. juli 2013 anmeldtde nye forhøjede afregningssatser til Kommissionen og sendt omfattendesupplerende oplysningsmateriale og besvaret formelle spørgsmål i sagen.Sagen eraktuelt under statsstøttebehandling af Kommissionen, og Energistyrelsen er i tæt
KLIMA-, ENERGI- OGBYGNINGSMINISTERIET
Side 2
dialog med Kommissionen for at fremme processen. I denne dialog harKommissionen ikke tilkendegivet, at de reviderede anmeldte støttesatser ikke skullestatsstøtteanmeldes.I forhold til den såkaldte ”PreussenElektra” EF-domstolsafgørelse, som er den dom,Solenergi Danmark henviser til, har Energistyrelsen oplyst mig om, at Kommissionenogså i andre danske statsstøttegodkendelser på energiområdet har forholdt sig til detcentrale spørgsmål i dommen. Her er det udtrykkeligt blevet vurderet, at den danskePSO-model bliver finansieret af ”statsmidler”,idet Energinet.dk er et offentligt ejetselskab. Dette er i modsætning til i dommen, hvor der blandt andet var tale omprivate selskaber og derfor ikke ”statsmidler” involveret. Hvis en støtteordning ydesuden hjælp af ”statsmidler”, kan der ikke være tale om statsstøtte.I brevet fra Solenergi Danmark spørges endvidere: ”hvorfor undlod man at sikreanlæg i overgangsordningen?” Solenergi Danmark henviser til, at nye anlæg op til 6kW, der får tilsagn om forhøjet afregning fra den vedtagne pulje på 20 MW årligt, kanopnå de satser, der gjaldt i 2013, selvom anlægget først nettilsluttes to år efter,attilsagnet er givet, mens dette ikke er tilfældet for de anlæg, der opsættes underovergangsordningerne.Jeg kan oplyse, at det vilkår i overgangsordningerne, der bestemmer, at det ernettilslutningstidspunktet, der betinger, hvilken midlertidig forhøjet afregningssats iaftrapningsmodellen, man kan opnå, ikke er en ny bestemmelse, der er indført iforbindelse med etableringen af overgangsordningerne. Det er derimod engentagelse af det vilkår, som gjaldt før fremsættelsen af L 199 den 20. marts 2013.Når der gives en to-årig frist til nettilslutning for de små private anlæg, som kanomfattes af den nye pulje på 20 MW årligt i perioden 2013 - 2017, er det fordi, dernetop er tale om en pulje, som man skal have opnået tilsagn fra, før man kanetablere og nettilslutte anlægget.For så vidt angår det øvrige indhold af Solenergi Danmarks brev til udvalget af 20.januar 2014 vil jeg henvise til min forgængers svar til Solenergi Danmark af 11.oktober 2013 og af 14. januar 2014, som er sendt til udvalget til orientering, jf. KEBAlm. del spørgsmål 227 og KEB alm. del Bilag 121.
Med venlig hilsen
Rasmus Helveg Petersen