Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
KEB Alm.del
Offentligt
1410729_0001.png
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget har i brev af 2. oktober 2014 stillet mig følgende
spørgsmål 224 alm. del, stillet efter ønske fra Per Clausen (EL), som jeg hermed skal
besvare.
Spørgsmål 224
Ministeren
22. oktober 2014
J nr. 2014-2520
/
"Kan ministeren bekræfte, at såfremt en virksomhed skal kunne sælge
energibesparelsen på anskaffelse af en elbil til et energiselskab, skal den omfatte
minimum 5 elbiler? Hvad er i givet fald begrundelsen herfor, og kan denne grænse
ikke nedsættes til et enkelt køretøj – ikke mindst i lyset af, at f.eks. en enkel udført
oliefyrsservice udløser et ”tilskud” på nogle få kr., og der således på andre felter
accepteres selv de mindste besparelser?"
Svar
I perioden 2006-2012 kunne energibesparelser inden for transportområdet ikke
medregnes i forbindelse med energiselskabernes energispareindsats. Blandt andet
på baggrund af anbefalingerne i den uafhængige evaluering af indsatsen, som blev
afsluttet i 2012, indgår det i aftalen af 13. november 2012 om energiselskabernes
energispareindsats, at der fra 2013 kan medregnes energibesparelser inden for fire
konkrete tiltag på transportområdet. Det omfatter bl.a. udskiftning af vognpark til
energieffektive personbiler og udskiftning af vognpark til energieffektive varevogne.
Der er tale om teknologineutrale tiltag, som omfatter alle former for køretøjer, som er
mere effektive end dagens standard, herunder elbiler.
Afgræsningen af indsatsen til udskiftning af en vognpark skete blandt andet på
baggrund af en konsulentundersøgelse af mulige initiativer inden for
transportområdet og ud fra vurderinger af indsatsens potentielle additionalitet.
Fastlæggelse af metoder til opgørelse af energibesparelsen skete i et samarbejde
mellem repræsentanter for energiselskaberne og Energistyrelsen. I den forbindelse
blev det aftalt, at en vognpark som minimum skal bestå af 5 biler.
Der er igangsat en ny evaluering af energiselskabernes energispareindsats. Den vil
blandt andet belyse erfaringerne med at medregne energibesparelser inden for
transportområdet, og vurdere om de gældende regler og begrænsninger er
hensigtsmæssige, og om initiativerne kan udvides.
I foråret 2015 skal der, blandt andet på baggrund af resultaterne af evalueringen og
ønskerne fra energiselskaberne, forhandles om rammerne for selskabernes indsats
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
Side 2
fra 2016 og frem. Her vil spørgsmålet om udvidelsen af indsatsen inden for
transportområdet, herunder en fjernelse af kravet om at der som minimum skal være
tale om 5 biler, indgå.
Med venlig hilsen
Rasmus Helveg Petersen