Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
KEB Alm.del
Offentligt
1304769_0001.png
1304769_0002.png
1304769_0003.png
1304769_0004.png
1304769_0005.png
1304769_0006.png
Klima-, Energi- og BygningsudvalgetChristiansborg1240 København K
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget har i brev af 30. oktober 2013 stillet mig ogskatteministeren følgende spørgsmål 21 alm. del, stillet efter ønske fra Mike Legarth(KF), som jeg hermed skal besvare.Spørgsmål 21Ministrene bedes kommentere artiklen i Jyllands-Posten den 25. oktober 2013:”Olieselskaber trækker sig fra Danmark” og i den forbindelse redegøre for,a) hvilke skattemæssige incitamenter under de nye skatteregler, som nye aktøreruden olieproduktion og dermed indtægter fra eksisterende felter i Nordsøenhar for at lede efter olie og på sigt bringe mindre felter i produktion,b) sammenhængen mellem omfanget af efterforskning og olieproduktion,undergrundens kompleksitet og potentiale samt indretningen af skatteregimeteksemplificeret ved henholdsvis Danmark og Norge,c) hvilke selskaber der har boret hvilke brønde på den danske sokkel siden2003 – særlig med fokus på licenserne fra 6. udbudsrunde – og hvilke af dissebrønde, der er blevet eller forventes at blive kommercialiseret,d) hvilke selskaber der søgte om licenser – og hvilke der fik – så det blivermuligt at få en forståelse for, hvordan antallet af ansøgere har indflydelse på,om der rent faktisk kommer øget olieproduktion i Nordsøen, oge) hvilke teknologiske og skattemæssige metoder, der vil kunne øge indvindingen afolie og gas fra den danske undergrund.
MinisterenD. 27 november 2013J nr. 2013-4135
SvarSpørgsmålet er stillet til både klima-, energi- og bygningsministeren ogskatteministeren. Spørgsmålet besvares på begge ministres vegne.Af artiklen i Jyllands-Posten den 25. oktober 2013 fremgår, at selskaberne EWE ogBayerngas har trukket sig fra arbejdet med to danske oliefund i Nordsøen. De toselskaber deltager således ikke i det fortsatte arbejde i tilladelse 5/06 udstedt i 6.udbudsrunde i 2006. Selskaberne i tilladelse 5/06 har gjort fund af olie i to boringer.På baggrund af fund af olie og gas vurderer selskaber bag en tilladelse, om der ergrundlag for at igangsætte indvinding af olie og gas, og dermed fortsætte arbejdet itilladelserne.I den konkrete tilladelse har de to nævnte selskaber besluttet ikke længere at deltagei arbejdet. Wintershall og Nordsøfonden arbejder videre med efterforskning og medat afklare mulighederne for etablering af indvinding af olie og gas i tilladelsen.
KLIMA-, ENERGI- OGBYGNINGSMINISTERIET
Side 2
Ad a og b)Serviceeftersynethar afdækket, at indretningen af skattesystemet kan være med tilat sikre, at der sker en samfundsøkonomisk hensigtsmæssig udnyttelse af olie- oggasressourcerne. Det vil sige, at skatterne påvirker selskabernesinvesteringsbeslutninger så lidt som muligt.Serviceeftersynetpegerpå, at de gamle beskatningsregler indebærer betydeligeforvridninger af selskabernes investeringsbeslutninger, således at de ikke svarer tilde beslutninger, der er optimale for samfundet som helhed. Det medfører etsamfundsøkonomisk forvridningstab.Konkret skønnes de gamle beskatningsregler at indebære en reduktion af detsamlede samfundsmæssige overskud fra kulbrintevirksomhed på ca. 8 pct. i forholdtil det maksimale overskud i fravær af kulbrintebeskatningen. Til sammenligningskønnes de nye beskatningsregler at indebære et betydeligt mindre forvridningstabpå ca. 3 pct.De gamle kulbrintebeskatningsregler indeholder således flere forvridende elementer,som giver incitament til uhensigtsmæssige investeringer. Det drejer sig omfeltafgrænsningen, olierørledningsafgiften og det høje kulbrintefradrag. Med de nyebeskatningsregler er både olierørledningsafgiften og feltafgrænsningen fjernet, og detsærlige kulbrintefradrag reduceret fra i alt 250 pct. til i alt 30 pct. Med etkulbrintefradrag på 30 pct. er der taget hensyn til den fortsatte efterforskning oginvestering, herunder i investering i ny teknologi.Med et kulbrintefradrag på 30 pct. erder taget hensyn til den fortsatte efterforskning og investering, herunder i investering iny teknologi.I forhold til nye aktører uden anden aktivitet i Nordsøen vil ophævelsen af særligtolierørledningsafgiften sikre en mere hensigtsmæssige udnyttelse af olie- oggasressourcerne, da afgiften er en bruttoskat, der betales af produktionen, uansetoverskuddets størrelse. Det betyder, at selskaberne ikke investerer i marginalproduktion, hvor overskuddet er for lille til at bære bruttoskatten.Til sidst henvises til rapporten fraServiceeftersynetvedrørende rammevilkår forefterforskning og produktion af olie og gas i Danmark og Norge i kapitel 4 og bilag3.Rapporten fra Serviceeftersynetkan findes her:http://www.skm.dk/public/dokumenter/presse/nordsoe/samlet1.pdfAd c)Nedenfor er medtaget boringer vedrørende efterforskning og indvinding af olie og gasi Danmark på land og på havet fra 1. januar 2003 til 1. november 2013. De enkelteboringer er medregnet i det år, hvor de er påbegyndt. I perioden er der foretaget i alt179 boringer. Boringerne fordeler sig med 139 boringer til indvindingsformål (olie- oggasproduktion samt vandinjektion) på havet, 3 efterforskningsboringer på land og 37
KLIMA-, ENERGI- OGBYGNINGSMINISTERIET
Side 3
efterforsknings- og vurderingsboringer på havet. I nogle af boringer tilindvindingsformål har der også været et element af vurderingsaktiviteter.

Tabel 1.Boringer til indvinding af olie og gas, 1. januar 2003 – 1. november

2013

Tilladelse:Antal boringer:Eneretsbevillingen af 8. juli 19621077/89 Syd Arne86/95 Siri54/95 Nini1516/98 Cecilie4I alt139Selskaberne, der deltager i de i tabel 1 nævnte tilladelser, fremgår af boks 2.

Boks 2. Selskaber fordelt på tilladelser med boringer i perioden 1. januar

2003 – 1. november 2013

Eneretsbevillingen af 8. juli 1962:Shell, A.P. Møller- Mærsk, Chevron,Nordsøfonden7/89 Syd Arne:Hess, DONG, Danoil6/95 Siri:DONG, DONG (Siri) UK4/95 Nini:DONG, RWE Dea, Noreco16/98 Cecilie:Noreco, DONG, RWE Dea
De3 efterforskningsboringerpå lander udført i nedenstående tilladelser somomfattede de nævnte selskaber.

Boks 3. Selskaber fordelt på tilladelser med efterforskningsboringer på land

1/02:Tethys Oil, Star Energy, Odin Energi, DONG1/05:GMT Exploration, JOG, Armstrong, Dunray, Jimtown, Nordsøfonden2/07:PGNiG, NordsøfondenDe37 efterforsknings- og vurderingsboringer på haveter udført i 22 tilladelser,jf.boks 4.Selskaber, som har deltaget i tilladelserne på tidpunkt for udførelse afboringer i tilladelserne, er anført:

Boks 4. Tilladelserne hvori de 37 efterforsknings- og vurderingsboringer på

havet er udført

Eneretsbevillingen af 8. juli 1962:Shell, A.P. Møller- Mærsk, Chevron,Nordsøfonden7/89:Amerada Hess, DONG, Denerco, Danoil, Altinex8/89:Amerada Hess, DONG, Denerco, Danoil4/95:DONG, RWE-Dea, Denerco, Altinex6/95:DONG, Paladin, Denerco, Altinex9/95:A.P. Møller – Mærsk, PA Resources, DONG, Altinex, Danoil4/98:ConocoPhillips, Saga, PetroCanada, DONG, Bayerngas, VNG,
KLIMA-, ENERGI- OGBYGNINGSMINISTERIET
Side 4
Nordsøfonden5/98:ConocoPhillips, Petro-Canada, Norsk Hydro, DONG11/98:Amerada Hess, DONG, Petro-Canada, Denerco, EWE, Wintershall13/98:EDC, POGO, DONG16/98:Denerco, DONG, RWE-Dea5/99:Shell, A.P. Møller-Mærsk, Texaco, DONG2/05:Altinex, Elko, Nordøsfonden2/06:Hess, DONG, Altinex, Danoil, Nordsøfonden4/06:Wintershall, Bayerngas, EWE, Nordsøfonden5/06:Wintershall, Bayerngas, EWE, Nordsøfonden7/06:Altinex, RWE-Dea, Nordsøfonden8/06:A.P. Møller – Mærsk, Shell, Nordsøfonden9/06:A.P. Møller – Mærsk, PA Resources, Altinex, Danoil, Nordsøfonden12/06:PA Resources, Spyker, Danoil, Nordsøfonden3/09:DONG, Bayerngas, VNG, Nordsøfonden1/11:Altinex, Elko, NordsøfondenI forbindelse med 6. udbudsrunde blev der i 2006 udstedt i alt 14 tilladelser tilefterforskning og indvinding af olie og gas. Som følge af disse tilladelser er der indtilnu udført i alt 10 efterforsknings- og vurderingsboringer. I flere af disse boringer erder påvist olie og/eller naturgas i undergrunden, mens der i andre ikke er fundet olieeller naturgas. De selskaber, som har deltaget i boringer som følge af tilladelser fra 6.runde, kan findes i ovenstående under de tilladelser som benævnes x/06. Det er fortidligt at konkludere, om disse boringer vil føre til etablering af indvinding af olie oggas. Det skyldes blandt andet, at flere af de gjorte fund fortsat er under vurdering afselskaberne.Ad d)Ved besvarelse af denne del af spørgsmålet forudsættes jf. fokus på 6. runde i c), atder tænkes på forholdene vedrørende 6. udbudsrunde om udstedelse af tilladelser tilefterforskning og indvinding af olie og gas.På baggrund af 17 ansøgninger fra 20 selskaber,jf. boks 5,blev der som følge af 6.udbudsrunde den 22. maj 2006 meddelt 14 tilladelser til i alt 18 af de ansøgendeselskaber. Nordsøfonden deltager desuden i alle tilladelserne.

Boks 5. Oversigt over selskaber der deltog i 6. udbudsrunde

Følgende 18 selskaber fik en andel i en eller flere tilladelser i 6. udbudsrunde:A.P. Møller – MærskAmerada Hess ApsChevron Denmark Inc.ConocoPhillipsDanoil Exploration A/SDENERCO OIL A/SDONG Efterforskning og Produktion A/SEWE AktiengesellschaftGaz de France Production Nederland BVGeysir Petroleum hf
KLIMA-, ENERGI- OGBYGNINGSMINISTERIET
Side 5
Paladin Oil Denmark LimitedPetro-Canada Denmark GmbHRWE Dea AGSaga Petroleum Denmark A/SScotsdale PetroleumShell Olie- ogGasudvindingDanmark BVSpyker Energy SASWintershallNoordzee B.V.Der blev ikke meddelt tilladelse til følgende to selskaber:Elko Energy Inc.Europa Oil & Gas (Holdings) plc.Det bemærkes, at nogle selskaber, der fik andel i en tilladelse i 6. runde, jf. boks 5,efterfølgende har overdraget/solgt andele til andre selskaber. Eksempelvis erselskaberne Bayerngas og PA Resources indtrådt i tilladelser fra 6. runde.Til sammenligning er der ved de forskellige udbudsrunder udstedt mellem 9 og 17tilladelser,jf. tabel 2.Tabellen angiver hvor mange tilladelser, der er udstedt i de seks udbudsrunder, hvormange selskaber der har fået andel i tilladelser i de forskellige runder (statsdeltagerikke medregnet), og hvor mange kommercielle fund de enkelte runder hidtil harmedført.

Tabel 2.Antal tilladelser, selskaber og kommercielle fund i de seks

udbudsrunder

ÅrstalTilladelserSelskaberKommercielle fund*(eksl. statsdeltager)1. runde1984152202. runde3. runde4. runde5. runde6. runde1986198919951998200691714912151518172222021
*Tallene kan ændre sig dels når selskaberne har taget stilling til kommercialiteten af de fund, der fortsat erunder vurdering, og dels hvis der gøres yderligere fund.
Ad e)Med hensyn til overvejelser vedrørende indretningen af skattesystemet henvises tilsvaret på delspørgsmål a og b).Med hensyn til teknologiske metoder for at øge indvindingen af olie og gas fra deeksisterende oliefelter fik Energistyrelsen, Mærsk Olie og Gas og Nordsøfonden i2008 udarbejdet en rapport herom. Der blev gennemført et litteraturstudie af LarryLake og Mark Walsh fra University of Texas, USA. Studiet pegede på de tekniskemuligheder for øget indvinding fra de danske oliefelter ved injektion af CO2baggrund af gode erfaringer med denne teknologi fra oliefelter på land i USA (hvor
KLIMA-, ENERGI- OGBYGNINGSMINISTERIET
Side 6
der i langt overvejende grad anvendes CO2, som er fundet i lag i undergrunden, nårman har ledt efter olie og gas). Mulighederne for iværksættelse af injektion af CO2med henblik på at øge olieindvindingen fra de danske oliefelter er dog vanskeliggjortaf, at der ikke på nuværende tidspunkt findes tilgængelige mængder af CO2hertil.Andre teknologiske muligheder for at øge indvindingen kan eksempelvis værebilliggørelse af boremetoder, bedre kortlægningsmetoder til påvisning af, hvor der erolie og gas i undergrunden, samt udvikling af væsketyper til injektion i oliefelternemed det formål at frigøre mere af olien fra lagene i undergrunden.Parterne i DUC (A.P. Møller-Mærsk, Shell, Chevron og Nordsøfonden) har besluttetat oprette og finansiere et nyt dansk forskningscenter, som skal samarbejde meddanske og udenlandske forskningsmiljøer. Forskningsindsatsen i det nye center vilvære direkte møntet på forbedret produktion fra de danske olie- og gasfelter.
Med venlig hilsen
Martin Lidegaard