Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
KEB Alm.del
Offentligt
1397747_0001.png
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget har i brev 20. august 2014 stillet mig følgende
spørgsmål 201 alm. del, stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V), som jeg hermed
skal besvare.
Spørgsmål 201
Ministeren
10. september 2014
J nr. 2014-1115
/
"Vil ministeren udbygge sit regnestykke i KEB alm. del – svar på spm. 167, således
at dette dækker den tid, som havvindmølleprojekterne får støtte, og indbefatter
variationer i effektiviteten?"
Svar
KEB alm. del spm. 167 omhandlede PSO-besparelsen, i det tilfælde at de endnu ikke
gennemførte men allerede planlagte havvindmølleparker i stedet blev opført som
landvindmøller.
Det skal bemærkes, at det næppe er praktisk muligt at erstatte de planlagte
havvindmølleparker med landvind, og at den langsigtede omstilling af energisystemet
ikke kan sikres uden en væsentlig udbygning af vindmøller på havet. Det skyldes
først og fremmest et begrænset antal egnede opstillingspladser til landmøller.
Havmøller giver desuden et større bidrag til forsyningssikkerheden end landmøller,
da energiproduktionen fra havvind er mere stabil, og da effektiviteten af havmøllerne
er højere. Havmøller har således op til 50 pct. flere årlige fuldlasttimer end
landmøller. En simpel beregning af besparelsen ved at erstatte havvind med landvind
kan ikke favne disse forhold, hvorfor nedenstående regneeksempel ikke kan ses som
et udtryk for en mulig samfundsøkonomisk gevinst.
De endnu ikke opførte havvindmølleparker er Horns Rev 3 (400 MW) og Kriegers
Flak (600 MW). Der foreligger ikke en PSO-fremskrivning efter 2020, hvorfor
besparelsen kun kan beregnes som et simpelt regneeksempel. Det antages, at den
givne støtte til disse havvindmølleparker vil basere sig på en garanteret
afregningspris på 90 øre/kWh og et balanceringstilskud på 0,3 øre/kWh. Dette tilskud
gives i de første 50.000 fuldlasttimer, og der anvendes et årligt antal fuldlasttimer på
4.250 og 4.500 for hhv. Kriegers Flak og Horns Rev 3. Støtten modtages således i
hhv. 11,8 og 11,1 år. Idet støtten gives som en garanteret afregningspris, afhænger
støtten af elprisen. Der foreligger imidlertid ikke en elprisprognose så langt ud i
fremtiden, men der er illustrativt regnet med en elpris på 30 øre/kWh (2014-priser) i
hele støtteperioden. Med disse antagelser kan den samlede støtteudgift til de to
havvindmølleparker udregnes til ca. 20 mia. kr. (2014-niveau).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
Side 2
Antages det, at den producerede el modtager støtte som nye landvindmøller,
mindskes støtten. Nye landvindmøller modtager et fast pristillæg på 25 øre/kWh
underlagt et loft på 58 øre/kWh (inklusiv markedsprisen). Dertil gives et
balanceringstilskud på 2,3 øre/kWh. Landvindmøller modtager støtte i ca. 26.000
fuldlasttimer, og der anvendes som udgangspunkt et årligt antal fuldlasttimer på
3.000. Dermed modtages støtte i 8,7 år. Med samme illustrative forudsætning med
en elpris på 30 øre/kWh fås en samlet støtte på ca. 8 mia. kr. (2014-niveau). Dermed
bliver besparelsen ca. 12 mia. kr. (2014-niveau). Den nødvendige udbygning af
landvindmøller vil være 1.450 MW. Det svarer til knap en tredjedel af mængden af
eksisterende kapacitet af landvindmøller i Danmark.
Antages det, at antallet af årlige fuldlasttimer i stedet er 3.500, fås en samlet
besparelse på ca. 13 mia. kr. (2014-niveau), mens et årligt antal fuldlasttimer på
2.500 giver en besparelse på 11 mia. kr. (2014-niveau).
Det skal bemærkes, at beregningen forudsætter, at der kan opføres ekstra
landvindmøllekapacitet svarende til havvindmøllernes produktion til den eksisterende
støttesats, samt at beregningen ikke medtager afledte forskelle i omkostninger til
elforsyningen i øvrigt, fx til sikring af forsyningssikkerheden, og dermed ikke kan ses
som udtryk for en mulig samfundsøkonomisk besparelse.
Med venlig hilsen
Rasmus Helveg Petersen