Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
KEB Alm.del
Offentligt
1394178_0001.png
27. august 2014
J.nr. 14-3882302
Til Folketinget – Klima-, Energi- og Bygningsudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 197 af 15. august 2014 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Jane Heitmann (V).
Morten Østergaard
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1394178_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren i relation til delaftalen om Vækstpakken fra 2014 ”Aftale om tilbagerulning
af forsyningssikkerhedsafgiften mv. og lempelser af PSO” præcisere, hvilke produkter der
er omfattet af begrebet ”bioolier mv” (side 4, Tilbagerulning af forsyningssikkerhedsafgif-
ten)?
Svar
I Aftale om tilbagerulning af forsyningssikkerhedsafgiften mv. og lempelser af PSO af 14.
juli 2014 indgår justering af afgifterne vedrørende bioolier mv. Med
bioolier mv.
menes en
række VE-energiprodukter, herunder bioolier, talolie og trætjære samt VE-affald såsom
spildevandsslam, fiberfraktioner fra husdyrgødning, frasorteret træ og papir osv.
Med aftalen tilpasses afgifterne på VE-energiprodukter, således at der sker en ensartet
afgiftsmæssig behandling med hensyntagen til EU’s energibeskatningsdirektiv.
Med energibeskatningsdirektivet fastlægges, hvilke energiprodukter der skal pålægges
afgift. EU’s energibeskatningsdirektiv omfatter fossile brændsler til energiformål samt
visse VE-energiprodukter såsom bioolier og methanol. Således er de fleste VE-
energiprodukter til fremstilling af rumvarme mv. undtaget fra direktivet.
I relation hertil må medlemsstaterne godt indføre nationale afgifter på VE-
energiprodukter, der er undtaget fra direktivet. Dog skal der af hensyn til statsstøttereg-
lerne være overensstemmelse mellem afgiftsbelastningen på de forskellige typer brændsel,
herunder fossile brændsler og VE-brændsler.
I dag er der ingen afgift på typiske VE-brændsler anvendt til rumvarme mv., såsom træ-
piller, brænde mv. Ved fortsat afgift på visse VE-energiprodukter såsom talolie, VE-affald
mv. er der således ikke overensstemmelse mellem afgiftsbelastningen på VE-brændsler
generelt.
For at sikre denne overensstemmelse foreslås det således at fritage talolie mv., fiberfrakti-
oner og visse typer VE-affald for energiafgift. Det foreslås desuden, at bioolier og
methanol pålægges energiafgift, hvormed energibeskatningsdirektivet opfyldes. Afgifts-
ændringerne for de enkelte VE-energiprodukter fremgår af tabel 1.
I relation hertil bemærkes, at bioolier er en fællesbetegnelse for en lang række produkter,
herunder fx rapsolie og fiskeolie. De forskellige bioolieprodukter er rubriceret under posi-
tion 1507-1518 i EU’s Kombinerede Nomenklatur.
Side 2 af 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1394178_0003.png
Tabel 1. Afgiftsændringer for VE-energiprodukter
Afgiftsniveau
Bioolier
Methanol (ikke syntetisk oprindelse)
Talolie og trætjære
VE-affald, nuværende affaldstyper
- Spildevandsslam
- Træaffald
1
- Afgassede fiberfraktioner fra husdyrgødning
- Andet affald
VE-affald, nye affaldstyper
- Husdyrgødning
- Frasorteret træ og papir
- Eksport af VE-affald
Energiafgift
Energiafgift
2
Ingen afgift
Ingen afgift
Ingen afgift
Ingen afgift
Energiafgift
Energiafgift
Affaldsvarmeafgift
Energiafgift
Ingen afgift
Ingen afgift
Ingen afgift
Ingen afgift
Gældende regler
Ingen afgift
Ingen afgift
Energiafgift
Lovforslaget
Energiafgift
Energiafgift
Ingen afgift
1)
Gælder alene for træaffald, der ikke er omfattet af bilag til biomassebekendtgørelsen
2) Affaldsforbrændingsanlæg betaler CO2-afgift af blandinger af fossilt affald og VE-affald, men ikke ved rene læs VE-
affald. Ved udsortering af VE-affald belastes dette ikke længere af afgift. Dog vil CO2-indholdet i det resterende afffald
stige, og standardsatsen for det resterende vil derfor blive justeret.
.
Det bemærkes, at lovforslaget, der udmønter Aftale om tilbagerulning af forsyningssik-
kerhedsafgiften mv. og lempelser af PSO af 14. juli 2014, er sendt i høring d. 21. august
2014 med høringsfrist d. 18. september 2014. Lovforslaget kan findes på Skatteministeri-
ets hjemmeside eller her:
https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/38982.
Efter
høringsfristen er udløbet, vil der blive taget stilling til de indkomne bemærkninger.
Side 3 af 3