Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
KEB Alm.del
Offentligt
1388840_0001.png
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget har i brev af 30. juni 2014 stillet mig følgende
spørgsmål 174 alm. del, stillet efter ønske fra Steen Gade (SF), som jeg hermed skal
besvare.
Spørgsmål 174
Ministeren
21. juli 2014
J nr. 2014 - 1819
/
Kan ministeren bekræfte, at de eksisterende støtteregler i Skotland for opstilling af
husstandsmøller er bedre end de aftalte danske, og – i givet fald – beskrive
forskellen samt redegøre for, om disse – i givet fald – mere gunstige regler er EU-
medholdelige? Spørgsmålet er stillet i lyset af de meget store vanskeligheder,
Danmark er stødt på i forhold til at få støttereglerne godkendt i EU-Kommissionen.
Svar
De relevante danske regler om hustandsmøller følger af den politiske aftale af 22.
januar 2013 mellem Regeringen (S, RV og SF) og V, DF, EL og K om at forhøje
støtten til hustandsmøller. Aftalen blev implementeret ved lov nr. 641 af 12. juni 2013.
I loven forhøjes støtten til overskudsproduktion af el fra nye husstandsmøller, så der
gives en afregningspris på 2,50 kr. pr. kWh for vindmøller med en effekt på op til 10
kW og 1,50 kr. pr. kWh for vindmøller med en effekt på over 10 kW.
I Danmark finansieres støtten til elproduktion ved vedvarende energi med et gebyr
benævnt Public Service Obligation (PSO) på forbrug af elektricitet. Støtten til
husstandsmøller afventer statsstøttegodkendelse fra Europa-Kommissionen, før den
kan udmøntes.
På baggrund af dette udvalgsspørgsmål har de danske myndigheder undersøgt de
eksisterende regler for opstilling af husstandsmøller i Skotland, og
Udenrigsministeriet har over for mig oplyst følgende, som jeg i det hele kan henholde
mig til:
”Det britiske Klima- og energiministerium (DECC) oplyser, at hvis en husstand har en
godkendt installation, der producerer elektricitet fra vedvarende energikilder, betales
en tarif gennem det såkaldte
Feed-in-Tariff
program. Tarifferne fastsættes af DECC
og afhænger bl.a. af installationens type og kapacitet samt tidspunktet for
installationen. Tabel med de gældende tariffer pr. kWh for vindenergi er opgjort på
følgende hjemmeside og er kopieret ind nedenfor:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1388840_0002.png
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
Side 2
https://www.ofgem.gov.uk/ofgem-publications/87074/rpiadjustedtariffsnon-
pvapril2014.pdf
Tabel 1. Feed-in tarif for vindinstallationer pr. 1. april 2014 til 31. marts 2015
Beskrivelse
Vind med en samlet installeret
kapacitet på 1.5kW eller mindre
Tidspunkt
for
anlæggets
1
tarifdato
1. april 2010 til 31. marts 2012
1. april 2012 til 30. november
2012
1. december 2012 til 31. marts
2014
1. april 2014 til 31. marts 2015
1. april 2010 til 31. marts 2012
1. april 2012 til 30. november
2012
1. december 2012 til 31. marts
2014
1. april 2014 til 31. marts 2015
1. april 2010 til 31. marts 2012
1. april 2012 til 30. november
2012
1. december 2012 til 31. marts
2014
1. april 2014 til 31. marts 2015
1. april 2010 til 30. november
2012
1. december 2012 til 31. marts
2014
1. april 2014 til 31. marts 2015
1. april 2010 til 30. november
2012
1. december 2012 til 31. marts
2014
1. april 2014 til 31. marts 2015
1. april 2010 til 30. november
2012
1. december 2012 til 31. marts
2013
1. april 2013 til 31. marts 2014
1. april 2014 til 31. marts 2015
Tarif
(p/kWh)
40.12
37.91
22.23
17.78*
31.03
29.65
22.23
17.78*
28.06
26.90
22.23
17.78*
21.81
18.53
14.82*
11.01
10.05
8.04*
5.19
4.74
4.26
3.41*
Vind med en samlet installeret
kapacitet på over 1.5kW men
ikke over 15kW
Vind med en samlet installeret
kapacitet på over 15kW men ikke
over 100kW
Vind med en samlet installeret
kapacitet på over 100kW men
ikke over 500kW
Vind med en samlet installeret
kapacitet på over 500kW men
ikke over 1.5MW
Vind med en samlet installeret
kapacitet på over 1.5MW
For at kunne modtage tariffen for vindmøller på under 5 MW skal installationen være
akkrediteret gennem den såkaldte MCS proces (Micro-generation
Certification
1
Tarifdatoen fastsættes som det seneste af følgende tidspunkter: (i) Ansøgning om støtte, (ii) ansøgning
om akkreditering og (iii) idriftsættelse af anlægget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
Side 3
Scheme),
hvilket bl.a. indebærer ansøgning om godkendelse af installationen og af
det anvendte udstyr.
Dertil kommer, at der er mulighed for at sælge ubrugt genereret elektricitet tilbage til
netværket. Dette kaldes en ”eksport tarif”, og beløbet fremgår ligeledes af
ovenstående link. For omfattede installationer installeret mellem 1. april 2010 og 30.
november 2010 betales 3,39 pence pr. kWh og for installationer installeret herefter
4,77 pence pr. kWh.”
I
forbindelse
med
Europa-Kommissionens
godkendelse
af
nationale
statsstøtteordninger er det Kommissionen, som fortolker EU-retten. Det er dog i
sidste ende EU-domstolen, som har den endelige kompetence til at afgøre, om
medlemsstaternes støtteordninger er i overensstemmelse med EU-retten. Det er
således op til Kommissionen at afgøre, om støttereglerne i Skotland er i
overensstemmelse med EU-retten.
Energistyrelsen er i øvrigt i samarbejde med Udenrigsministeriet i gang med at
undersøge forholdene i andre EU-medlemslande, herunder Storbritannien, med
henblik på at indsamle relevante erfaringer med finansiering af støtte til vedvarende
energi, herunder godkendelse af nationale statsstøtteordninger af Europa-
Kommissionen.
Med venlig hilsen
Rasmus Helveg Petersen