Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
KEB Alm.del
Offentligt
1386634_0001.png
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget har i brev af 24. juni 2014 stillet mig følgende
spørgsmål 167 alm. del, stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V), som jeg hermed
skal besvare.
Spørgsmål 167
Ministeren
4. juli 2014
J nr. 2014-1740
/
"Vil ministeren oplyse, hvad den samlede besparelse ville være, hvis de endnu ikke
gennemførte havmølleparker i stedet blev opført som landmøller?"
Svar
Det er næppe muligt at erstatte de planlagte havvindmølleparker med landvind, og en
langsigtet omstilling af energisystemet kan ikke sikres uden en væsentlig udbygning
af vindmøller på havet. Det skyldes først og fremmest et begrænset antal egnede
opstillingspladser til landmøller.
Havmøller giver desuden et større bidrag til forsyningssikkerheden end landmøller,
da energiproduktionen fra havvind er mere stabil, og da effektiviteten af havmøllerne
er højere. Havmøller har således op til 50 pct. flere årlige fuldlasttimer end
landmøller.
En simpel beregning af besparelsen ved at erstatte havvind med landvind kan ikke
favne disse forhold, hvorfor nedenstående ikke kan ses som et udtryk for en mulig
samfundsøkonomisk gevinst.
De endnu ikke opførte havvindmølleparker er Horns Rev 3 og Kriegers Flak. Der
foreligger ikke en PSO-fremskrivning efter 2020, hvorfor besparelsen kun beregnes
frem til 2020.
Nye havvindmølleparker antages i Energistyrelsens PSO-fremskrivning at modtage
en fast afregningspris på 90 øre per produceret kWh inklusiv markedsprisen på el.
Dvs. der gives støtte således, at summen af markedsprisen og støtten er lig med 90
øre/kWh. Dertil gives kompensation for indfødningstarif på 0,3 øre/kWh.
Indfasningsprofilen for Horns Rev 3 er antaget at være 100 MW i 2017, 150 MW i
2018 og 150 MW i 2019 med 4.500 fuldlasttimer hvert år. Efter ”Skitse til Vækstpakke
2014’s” forlængelse af vinduet for opførelse af Kriegers Flak antages
indfasningsprofilen at være 200 MW i 2019, 200 MW i 2020 og 200 MW i 2021 med
4.250 fuldlasttimer hvert år. Idet støtten gives som fast afregningspris afhænger den
forventede støtte af elprisprognosen. I Energistyrelsens PSO-fremskrivning er der
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1386634_0002.png
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
Side 2
antaget en fast elpris på 2013-prisen i perioden 2014-2020. Dette giver en samlet
PSO-støtte for de to havvindmølleparker på 1,5 mia. kr. (2014-niveau) i 2020.
Antages det, at den producerede el modtager støtte som nye landvindmøller,
mindskes støtten. Nye landvindmøller modtager et fast pristillæg på 25 øre/kWh
underlagt et loft på 58 øre/kWh (inklusiv markedsprisen). Dertil gives et
balanceringstilskud på 2,3 øre/kWh. Med samme elprisprognose kan støtten
forventes at være ca. 0,7 mia. kr. (2014-niveau) i 2020. Den samlede besparelse vil
under disse forudsætninger være godt 0,8 mia. kr. (2014-niveau) i 2020. For hele
perioden 2017-2020 vil den akkumulerede besparelse på PSO-udgifterne være ca.
1,7 mia. kr. (2014-niveau). Tabel 1 herunder opsummerer det ovenstående.
Tabel 1: PSO-støtte til Kriegers Flak og Horns Rev 3
Mia. kr., 2014-niveau
2017
Kriegers Flak
Horns Rev 3
I alt
Støtte til landvind i tilsvarende omfang
Besparelse
0,13
0,13
0,06
0,07
2018
0,43
0,43
0,19
0,24
2019
0,22
0,76
0,98
0,44
0,54
2020
0,64
0,90
1,54
0,70
0,84
Det skal bemærkes, at beregningen forudsætter, at der kan opføres ekstra
landvindmøllekapacitet svarende til havvindmøllernes produktion til den eksisterende
støttesats, hvilket næppe er sandsynligt, samt at beregningen ikke medtager afledte
forskelle i omkostninger til elforsyningen i øvrigt, fx til sikring af
forsyningssikkerheden, og dermed ikke kan ses som udtryk for en mulig
samfundsøkonomisk besparelse.
Med venlig hilsen
Rasmus Helveg Petersen