Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
KEB Alm.del
Offentligt
1384186_0001.png
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget har i brev af 11. juni 2014 stillet mig følgende
spørgsmål 155 alm. del., som jeg hermed skal besvare.
Ministeren
Den 26. juni 2014
J nr. 2014-1604
Spørgsmål 155
”Det fremgår af regeringens udspil ”Danmark helt ud af krisen”, at der i samråd med
forsyningssektorerne skal findes yderligere besparelser i forhold til det tidligere
besluttede i energiaftalen og solcelleaftalen fra 2012. Vil ministeren derfor oplyse,
hvor store besparelser elnetselskaberne er pålagt i deres påvirkelige
driftsomkostninger i perioden 2008-2014, og hvor store besparelser der yderligere
skal findes, jf. energiaftale, solcelleaftale og forslag til vækstpakke, sammenholdt
med hvor store elnetselskabernes løbende driftsomkostninger var i 2012?”
Svar
Sekretariatet for Energitilsynet har oplyst, hvor store besparelser
elnetvirksomhederne er blevet pålagt i perioden 2008-2014. Af nedenstående tabel
fremgår de krav, som elnetvirksomhederne er blevet pålagt i perioden 2008-2014.
Elnetvirksomhedernes indtægtsramme
det beløb som selskabet må opkræve hos
forbrugerne
er i de pågældende år reduceret varigt med det angivne
effektiviseringskrav.
Indtægtsramme år
2008 2009 2010 2011
127
117
2012
98
2013 2014
108
92
Effektiviseringskrav (mio. kr.)
44
69
Note:
Tallene i tabellen er opgjort i løbende priser.
Kilde: Sekretariatet for Energitilsynet
I forhold til indtægtsrammernes udvikling i perioden skal det bemærkes, at flere
forhold
herunder pristalsjustering, indregning af nødvendige nyinvesteringer mm.
har påvirket indtægtsrammerne i opadgående retning.
Sekretariatet for Energitilsynet bemærker, at benchmarkingafgørelserne, som
vedrører indtægtsrammeårene 2013 og 2014, er påklaget til Energiklagenævnet, og
effektiviseringskravenes størrelse i 2013 og 2014 kan således blive ændret som følge
af klagenævnets afgørelser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
Side 2
Det skal nævnes, at det samlede omkostningsgrundlag i netvirksomhederne i 2012
var på 4,7 mia. kr. Omkostningsgrundlaget inkluderer driftsomkostninger og
afskrivninger. Benchmarkingen foretages på selskabernes påvirkelige omkostninger,
som blev opgjort til 1,9 mia. kr. i 2013. De påvirkelige omkostninger består af
driftsomkostninger fratrukket nettab og godkendte korrektioner. Den seneste
benchmarking der er foretaget medførte et samlet effektiviseringskrav på ca. 92 mio.
kr., svarende til ca. 5 procent af de påvirkelige omkostninger.
Det skal samtidig bemærkes, at det stillede effektiviseringskrav ikke nødvendigvis
fører til tarifnedsættelser og dermed lavere forbrugerpriser, da nogle af
effektiviseringskravene omfatter uudnyttede indtægtsrammer. Historisk har ca. 10
procent af indtægtsrammen været uudnyttet svarende til knap 700 mio. kr.
Det i vækstudspillet angivne effektiviseringspotentiale i elsektoren udgør 300 mio. kr.
fra energiaftalen, 0-50 mio. kr. fra solcelleaftalen
akkumuleret til 0-300 mio. kr. for
perioden 2015-2020 - samt op til 250 mio. kr. årligt i 2020.
Med venlig hilsen
Rasmus Helveg Petersen