Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
KEB Alm.del
Offentligt
1379239_0001.png
Notat
5. juni 2014
Ref. sra/mhi
Forsyning
Dispensationspraksis vedr. undtagelse fra elforsyningslovens regler om selskabsmæssig
adskillelse efter elforsyningslovens § 37 a, stk. 4.
Gældende regler
Det følger af elforsyningslovens § 37 a, stk. 4, at vand- og spildevandsselskaber skal foretage
selskabsmæssig adskillelse af blandt andet el- og varmeaktiviteter.
Reglerne har baggrund i et ønske om, at der ikke bruges elmidler på vand- og spildevandsak-
tiviteter.
Mulighed for dispensation
Elforsyningslovens § 2, stk. 4, giver hjemmel til at undtage mindre anlæg, eller mindre omfat-
tende aktiviteter, helt eller delvis fra elforsyningslovens bestemmelser. Det følger af bemærk-
ningerne til elforsyningslovens § 2, stk. 4, at bestemmelsen primært er tænkt udnyttet i tilfæl-
de, hvor det drejer sig om undtagelse fra godkendelseskrav og krav om selskabsmæssig ad-
skillelse.
Energistyrelsen har i sin hidtidige praksis fastholdt, at der skal være regnskabsmæssig adskil-
lelse, jf. EFL § 85, stk. 2, mellem elproduktionsaktiviteterne og de ikke elektricitetsrelaterede
aktiviteter, hvilket bl.a. muliggør modregning af "overskud" i bloktilskuddene. Endvidere har
der ikke været dispenseret fra kravet i elforsyningslovens § 37 a, stk. 3, der fastlægger, at der
ikke må anvendes elmidler på bl.a. vand- og spildevandsaktiviteter.
Energistyrelsens dispensationspraksis
Det har siden 2008 været Energistyrelsens praksis at undtage kommunale vand- og spilde-
vandsselskaber fra kravene om selskabsmæssig adskillelse af spildevandsaktiviteter
og el-
forsyningsaktiviteter baseret på biogas, jfr. elforsyningslovens § 37 a, stk. 4, ligesom Energi-
styrelsen har givet tilsvarende dispensationer i relation til solcelleanlæg opsat i forbindelse
med vand- og spildevandsanlæg, når anlægget var dimensioneret til at dække vand- og spilde-
vandsanlæggets eget elforbrug.
Energistyrelsen har i forbindelse med sagsbehandlingen typisk lagt vægt på, at der har været
tale om mindre anlæg og en begrænset elproduktion med en naturlig sammenhæng med vand-
og spildevandsaktiviteterne.
Side 1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I forhold til biogasbaseret elproduktion har der endvidere været lagt vægt på, at der er tale om
naturlig udnyttelse af et biprodukt fra spildevandsaktiviteterne, hvis udnyttelse sikrer en bedre
udnyttelse af den energi, der opstår i forbindelse med spildevandets behandling.
De ekstra omkostninger og administrative byrder, der er forbundet med stiftelsen og driften af
et selvstændigt selskab, kan gøre udnyttelse af den energi, der opstår som en naturlig del af
rensningsprocessen, uinteressant at udnytte.
Parallelt med ovennævnte dispensationspraksis vedr. adskillelse af elproduktion på vand- og
spildevandsanlæg har der været givet dispensationer, så kommuner ikke var nødt til at sel-
skabsudskille elproduktion via solcelleanlæg. Folketinget har via en ændring af elforsynings-
lovens § 2, stk. 4, indsnævret adgangen til at dispensere i relation til solcelleanlæg, således at
der bl.a. er etableret en pulje på 20 MW, som allerede blev brugt på puljens åbningsdag den
31. marts 2014. Meningen med indsnævringen var at begrænse kommunernes adgang til net-
toafregning af forbrug af egenproduceret elektricitet fra solcelleanlæg på kommunalt ejede
bygninger.
De kommunale solcelleanlæg, som ikke undtages fra kravet om selskabsmæssig udskillelse,
jf. ovennævnte, skal således placeres i et selskab med begrænset ansvar, jf. elforsyningslovens
§ 4, stk. 1.
Det typiske billede for vand- og spildevandsanlæggene har været og er, at elproduktionen har
ligget i et selskab, som forudsat i elforsyningslovens § 4, stk. 1, og at ønsket om dispensation
har været i relation til yderligere selskabsmæssig adskillelse, jf. elforsyningslovens § 37 a,
stk. 4, af elforsyningsvirksomheden fra vand- og spildevandsvirksomheden.
Energistyrelsen har identificeret, at der fra 2008 er givet 22 dispensationer fra kravet om sel-
skabsmæssig adskillelse af elproduktion fra vand- og spildevandsselskaber, hvor elproduktio-
nen har været baseret på biogas produceret i forbindelse med slambehandling, ligesom der er
givet 2 dispensationer vedrørende solcelleanlæg. Tilsvarende vil være gældende for øvrige el-
producerende anlæg på basis af vedvarende energi, som opsættes med henblik på delvis dæk-
ning af eget elforbrug.
Der gøres opmærksom på, at der ikke dispenseres fra kravet om regnskabsmæssig adskillelse,
jf. elforsyningslovens § 85, stk. 2, mellem elproduktionsaktiviteterne og de ikke elektricitets-
relaterede aktiviteter, hvilket bl.a. muliggør at overskud kan modregnes i bloktilskuddene.
Endvidere har der ikke været dispenseret fra kravet i elforsyningslovens § 37 a, stk. 3, der
fastlægger, at der ikke må anvendes elmidler på bl.a. vand- og spildevandsaktiviteter.
Side 2