Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
KEB Alm.del
Offentligt
1376024_0001.png
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget har i brev 5. maj 2014 stillet mig følgende
spørgsmål 133 alm. del, stillet efter ønske fra Lars Christian Lilleholt (V), som jeg
hermed skal besvare.
Spørgsmål 133
"Vil ministeren redegøre for, om reduktionen i rådighedsbeløbet for udvalgte
familietyper som angivet i KEB (2012-13) alm. del
svar på henholdsvis spørgsmål
156 og 199 er umiddelbart sammenlignelige, eller om der ligger forskellige
forudsætninger til grund for beregningerne?"
Svar
Beregningerne i svar på henholdsvis spørgsmål 156 og 199 er
ikke
sammenlignelige.
Svar på KEB (2012-13) alm. del spørgsmål 156 tager udgangspunkt i Energiaftalen
2012’s finansieringsomkostninger som angivet i
Aftale om den danske energipolitik
2013-2020
bilag 1. I dette bilag fremgår det, at Energiaftalen 2012 kræver en
finansiering på 3,5 mia. kr. (2011-priser) i 2020, hvilket tilvejebringes ved PSO,
nettariffer og forsyningssikkerhedsafgiften på hhv. 1,4; -0,6 og 2,8 mia. kr. (2011-
priser) i 2020. Beløbene er angivet før adfærdseffekter, men efter kompensation til
erhvervslivet i form af lempelser på procesafgifter. I det omtalte svar fordeles disse
beløb på husholdninger, private erhverv og offentlig service med fordelingsnøgler,
der svarer til disse gruppers relative forbrug. For husholdninger beregnes et overslag
over belastningen af finansieringsomkostningerne ved at dividere husholdningernes
samlede andel af finansieringsomkostningerne med antallet af husstande (ca. 2,6
mio.), hvormed der efter indregning af moms fås ca. 1.300 kr. per husstand. For
private erhverv divideres det private erhvervs andel af finansieringsomkostningerne
med antallet af beskæftigede i private erhverv (ca. 2 mio.), hvormed der fås ca. 200
kr. per beskæftiget.
Dermed er beregningerne af finansieringsomkostninger per husstand og per
beskæftiget i højere grad et overslag over den gennemsnitlige fordeling af
finansieringsomkostningerne og ikke en indikation af nedgangen i rådighedsbeløb.
Svar på KEB (2012-13) alm. del spørgsmål 199 indregner den samlede PSO, som
den blev vurderet ved Energiaftalens indgåelse (og dermed også udgifter, der ikke
vedrører Energiaftalen). Derudover indregnes forsyningssikkerhedsafgiften som
angivet i lovforslaget herom, der blev sendt i høring, hvormed også finansiering af fx
Ministeren
2. juni 2014
J nr. 2014-1294
/
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
Side 2
Solcelleaftalen af 15. november 2012 og kompensation til erhvervslivet i form af
lempelser af procesafgifter indgår. Beregningerne tager derimod ikke højde for færre
udgifter til nettariffer som følge af Energiaftalen 2012’s billiggørelsestiltag. Derudover
adskiller fordelingsberegningen sig ved at tage udgangspunkt i forskellige
familietypers rådighedsbeløb (beregnet ved familietypemodellerne) og nedgangen i
disse. Der er altså tale om eksempler og ikke et gennemsnit, som det var tilfældet i
svar på spørgsmål 156.
Med venlig hilsen
Rasmus Helveg Petersen