Klima-, Energi- og Bygningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget har i brev af 2. maj 2014 stillet mig følgende
spørgsmål 130 alm. del, stillet efter ønske fra Lars Christian Lilleholt (V), som jeg
hermed skal besvare.
Spørgsmål 130
”Ministeren
bedes beregne finansiering og indfasningsprofil for PSO, tariffer og
forsyningssikkerhedsafgift for energiforliget af marts 2012 i 2012-priser som
angivet i Bilag 1 i energiforliget af marts 2012 baseret på de aktuelle forudsætninger
i forhold til CO2-kvotepris, elpris mv.”.
Svar
Der var ved indgåelsen af
Energiaftale 2012
forudsat et nettofinansieringsbehov på
3,5 mia. kr. (2011-priser) i 2020. Heraf vedrører 1,4 mia. kr. PSO-udgifter, -0,6 mia.
kr. nettariffer og 2,8 mia. kr. statslige udgifter og afgiftstab, der finansieres gennem
forsyningssikkerhedsafgiften (FSA) opgjort efter kompensation til erhvervslivet,
jf.
tabel 1.
Tabel 1: Årlig finansiering fordelt på PSO, tariffer og FSA efter kompensation til erhvervsliv, 2011-priser
1
Mio. kr.
Energiaftale
PSO
Tariffer
FSA
2012
-300
100
-300
0
2013
700
100
100
600
2014
1.400
200
-200
1.400
2015
1.800
200
-100
1.700
2016
1.800
300
-300
1.900
2017
2.500
800
-400
2.200
2018
2.900
1.100
-500
2.400
2019
3.400
1.500
-600
2.500
2020
3.500
1.400
-600
2.800
Ministeren
4. juni 2014
J nr. 2014-1283
Anm.: I
Energiaftale 2012
er forsyningssikkerhedsafgiften angivet som umiddelbart finansieringsbidrag efter
kompensation til erhvervslivet, og adfærdseffekter af afgiften blev ikke fratrukket. Det blev forudsat, at
adfærdseffekterne udgør ca. 600 mio. kr. i 2020. Derved blev provenuet fra FSA reduceret til ca. 2.2 mia. kr.
i 2020, der direkte kan henføres til dækning af energiaftalens initiativer. I udarbejdelse af lovforslag om
forsyningssikkerhedsafgiften, der blev sendt i høring i efteråret 2013, har Skatteministeriet taget
udgangspunkt i et finansieringsbehov på ca. 2,2 mia. kr. (2011-priser) i 2020 efter adfærd og kompensation.
1)
Afrundet til nærmeste 100 mio. kr., hvormed summering af enkeltbidrag kan give afvigelser
Kilde: Aftale om den danske energipolitik 2012-2020, Bilag 1.
Ved en genberegning af nettofinansieringsbehovet er det hensigtsmæssigt at
omregne fra 2011-priser til 2014-niveau for dermed at kunne sammenligne med
øvrige forslag. Udover at der tages højde for prisstigninger mellem 2011 og 2014,
tager opregningen til 2014-niveau højde for, at BNP i 2020 forventes at være højere