Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
KEB Alm.del
Offentligt
1378416_0001.png
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget har i brev af 2. maj 2014 stillet mig følgende
spørgsmål 129 alm. del, stillet efter ønske fra Lars Christian Lilleholt (V), som jeg
hermed skal besvare.
Spørgsmål 129
”Ministeren
bedes beregne finansieringsbehovet og indfasningsprofilen for
hvert af elementerne i energiforliget af marts 2012 i perioden 2012-2020 som
Bilag
3 ”Om partielle effekter af tiltagene” i notatet fra Energistyrelsen af 3.
april 2012 om samlede effekter af energiforliget baseret på de aktuelle
forudsætninger i forhold til CO2-kvotepris, elpris mv.”.
Svar
Tabellen i bilag 3 fra notatet ”Samlede effekter
for perioden 2012-2020 som følge af
Energiaftalen af 22. marts 2012” af 3. april 2012 viser
Energiaftale 2012’s
initiativer
og finansiering fordelt på PSO, nettariffer og statslige udgifter og afgiftstab finansieret
ved forsyningssikkerhedsafgiften (FSA). Den oprindelige tabel er omregnet fra 2011-
priser til 2014-niveau,
jf. tabel 1.
1
Ministeren
4. juni 2014
J nr. 2014-1283
1
Ved opregning fra 2011-priser til 2014-niveau tages der højde for dels prisstigningerne mellem 2011 og
2014, dels at BNP i 2020 forventes at være højere end i 2014, hvilket reducerer de skønnede effekter i
2020 sammenlignet med dem, der blev opgjort i starten af 2012.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378416_0002.png
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
Tabel 1: Finansieringsbehov i 2020 ved
Energiaftale 2012,
beregning ved indgåelse af aftalen, mia. kr., 2014-niveau
1
Mia. kr.
Landvind (som aftalt i
energiaftalen)
Kystnære møller, 500 MW
Kriegers Flak, 600 MW
Horns Rev, 400 MW
Lavere støtte til landvind
Energiselskabernes
energispareindsats øges
Stor for oliefyr i nybyggeri og
kollektiv forsyning
Ændret varmeafregning
(nettofordelsmodel)
Løsning for barmarksværker
Biogas-pakke
Tilskud til VE proces
Iblanding af 10 pct.
biobrændstof
Billiggørelser
2
Tiltag og billiggørelser i alt
Adfærdseffekter af FSA
I alt
1,3
-0,6
1,3
-1,4
-0,6
2,2
0,5
2,7
-0,1
PSO-udgift
0,2
0,2
0,8
0,5
-0,4
0,8
0,8
0,0
0,2
0,3
0,03
0,2
0,7
0,2
Nettarifudgift
Statslige udgifter/
afgiftstab
I alt
0,2
0,2
0,8
0,5
-0,4
1,6
0,0
0,5
0,03
0,1
0,7
0,2
-1,4
2,9
0,5
3,4
Side 2
1)
2)
Afrundinger i enkeltbidrag kan gøre, at disse ikke summer til totalen af de partielle bidrag.
Billiggørelser inkluderer effektiviseringer i Energinet.dk og netselskaber, udskydelse af dele af
kabelhandlingsplanen og engrosmodellen.
Siden energiaftalen blev indgået i marts 2012 er der forudsætninger og skøn, der har
ændret sig. Nedenfor anføres de skønnede omkostninger for de enkelte tiltag i
energiaftalen under forudsætning om reduceret biogasudbygning og en lavere
fremtidig elpris.
Med de opdaterede forudsætninger stiger PSO-omkostningerne for vindmøller,
hvilket skyldes antagelsen om den lavere elpris. Derudover falder det statslige
afgiftstab ved biogaspakken som følge af den lavere vurdering af den fremtidige
udbygning. Netto er det forventede finansieringsbehov 1,5 mia. kr. højere end på
tidspunktet for indgåelsen af
Energiaftale 2012, jf. tabel 2.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378416_0003.png
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
Tabel 2: Opdatering af finansieringsbehov i 2020 ved
Energiaftale 2012,
mia. kr., 2014-niveau
1
Mia. kr.
Landvind ( som aftalt i
energiaftalen)
Kystnære møller, 500 MW
Kriegers Flak, 600 MW
Horns Rev, 400 MW
Lavere støtte til landvind
Energiselskabernes
energispareindsats øges
Stor for oliefyr i nybyggeri og
kollektiv forsyning
Ændret varmeafregning
(nettofordelsmodel)
Løsning for barmarksværker
Biogas-pakke
4
Tilskud til VE proces
Iblanding af 10 pct.
biobrændstof
Billiggørelser
6
Tiltag og billiggørelser i alt
Adfærdseffekter af FSA
Tiltag, billiggørelser og FSA-
adfærdseffekter i alt
1,3
-0,6
3,2
-1,4
-0,6
1,8
0,5
2,3
-0,1
PSO-udgift
0,3
0,7
1,3
0,9
0
3
0,8
0,8
0,0
0,2
0,3
0,03
-0,2
5
0,7
0,2
Nettarifudgift
Statslige udgifter/
afgiftstab
2
I alt
0,3
0,7
1,3
0,9
0
1,6
0,0
0,5
0,03
-0,3
0,7
0,2
-1,4
4,4
0,5
4,9
Side 3
1)
2)
3)
4)
5)
6)
Afrundinger i enkeltbidrag kan gøre, at disse ikke summer til totalen af de partielle bidrag.
Beløbene tager ikke højde for adfærdseffekter af finansieringskilden (dvs. finansieringsbehov er efter
adfærd), idet denne endnu er ukendt.
Med den lavere antagne elpris nås afregningsloftet ikke.
Udgifterne ved biogaspakken som følge af Energiaftalen er beregnet som differensen mellem de forventede
udgifter før Energiaftalen og de seneste skøn for de forventede udgifter.
Afgiftstabene ved biogaspakken er beregnet med antagelse om, at alternativet er naturgas.
Billiggørelser inkluderer effektiviseringer i Energinet.dk og netselskaber, udskydelse af dele af
kabelhandlingsplanen og engrosmodellen.
Med venlig hilsen
Rasmus Helveg Petersen