Klima-, Energi- og Bygningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget har i brev af 2. maj 2014 stillet mig følgende
spørgsmål 128 alm. del, stillet efter ønske fra Lars Christian Lilleholt (V), som jeg
hermed skal besvare.
Spørgsmål 128
”Ministeren
bedes udarbejde en tabel over udviklingen i de realiserede og forventede
udgifter til PSO, tariffer og forsyningssikkerhedsafgift, som bliver pålagt
erhverv og husholdninger, i hvert af årene i perioden 2012-2020 baseret
på de aktuelle forudsætninger i forhold til CO2-kvotepris, elpris mv. Desuden
bedes ministeren udarbejde en tilsvarende tabel baseret på de forudsætninger,
som blev lagt til grund for energiforliget af marts 2012”.
Svar
Der blev med de forudsætninger, der lå til grund for
Energiaftale 2012,
skønnet en
finansieringsomkostning på 200 kr. pr. beskæftiget og 1.300 kr. pr. husholdning
opgjort i 2014-niveau,
jf. tabel 1.
1
Tabel 1: Fordeling af energiaftalens finansieringsomkostninger i 2020, 2014-niveau
Mio. kr.
Private erhverv
Offentlig service
Husholdninger
1
Total
Tariffer og PSO
300
0
300
700
FSA, rumvarme
600
300
2.400
3.300
Lempelse til proces
-500
-
-
-500
I alt
400
300
2.700
3.400
Kr. pr. beskæftiget
/husholdning
200
-
1.300
-
Ministeren
4. juni 2014
J nr. 2014-1283
1)
Omkostningerne kan ikke sammenlignes med den faktiske belastning, der påføres den enkelte husholdning,
men er alene er udtryk for en gennemsnitsbetragtning. Således kan familietypeberegninger og
fordelingsberegninger af omkostningerne indebære andre resultater.
Der blev med Energiaftale 2012 besluttet en kompensation til erhvervslivet for at
afskærme det private erhvervsliv fra den del af finansieringen af aftalen, der vedrørte
FSA’en. Kompensationen blev givet i form af en lempelse af afgiften på procesenergi.
For at tage højde for, at proceslempelsen reducerer belastningen af erhvervene,
indgår proceslempelsen og finansieringen af denne i fordelingsberegningerne.
1
Ved opregning fra 2011-priser til 2014-niveau tages der højde for dels prisstigningerne mellem 2011 og
2014, dels at BNP i 2020 forventes at være højere end i 2014, hvilket reducerer de skønnede effekter i
2020 sammenlignet med dem, der blev opgjort i starten af 2012.