Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
KEB Alm.del
Offentligt
1400199_0001.png
18. september 2014
J.nr. 13-5382655
Til Folketinget – Klima-, Energi- og Bygningsudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 121 af 28. april 2014 (alm. del).
Benny Engelbrecht
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1400199_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oversende en opdateret udgave af Tabel 1 i svar på KEB alm. del – spm.
156 (2012/2013), så de nye beregninger baserer sig på de seneste forudsætninger for pris-
udviklingen på el, CO2-kvoter, oliepris mv., og således at besvarelsen tager højde for, at
forsyningssikkerhedsafgiften skal finansiere blandt andet solcelleaftalen fra november
2012. Ministeren bedes angive præcist hvilke forudsætninger, der lægges til grund for
besvarelsen.
Svar
I KEB alm. del spørgsmål 156 (2012-2013) spørges til konsekvenserne af
Energiaftale 2012
med hensyn til energiprisstigninger for forskellige familietyper.
Den umiddelbare reduktion af rådighedsbeløbet som følge af
Energiaftale 2012
(udgifter til
forsyningssikkerhedsafgift og den del af PSO-betalingerne mv., der relaterer sig til energi-
aftalen) for forskellige familietyper fremgår af
tabel 1.
Tabel 1. Nedgang i rådighedsbeløbet for udvalgte familietyper som følge af energiaftalen
kr. (2014-niveau)
1. Enlig dagpengemodtager i lejebolig uden børn
2. Enlig LO-arbejder i lejebolig
3. LO-ægtepar i ejerbolig med 2 børn
4. Privatansatte funktionærer i ejerbolig med 2 børn
5. Direktørfamilie i ejerbolig med 2 børn
6. Enlig pensionist med ATP i lejebolig
7. Pensionistægtepar med ATP i lejebolig
2014
420
540
1.100
1.510
1.830
400
600
2015
490
640
1.290
1.790
2.140
470
690
2016
560
730
1.470
2.050
2.420
530
790
2017
640
850
1.720
2.390
2.800
610
910
2018
730
970
1.950
2.720
3.170
700
1.030
2019
850
1.130
2.290
3.160
3.710
820
1.200
2020
980
1.290
2.610
3.580
4.200
930
1.380
Anm: Rådighedsbeløbet er defineret som lønindkomst inklusive eventuelle overførelsesindkomster fratrukket indkomstskat-
ter.
Ved beregningerne er der taget udgangspunkt i skønnet for den opdaterede PSO-
fremskrivning, der blev lagt til grund ved indgåelse af Vækstpakke 2014. Den del af for-
syningssikkerhedsafgiften, der vedrører afgifter på VE-brændsler (den såkaldte ”brænde-
afgift”), blev ikke gennemført. Der tages derfor udgangspunkt i provenuskønnene i hø-
ringsversionen af lovforslaget om forsyningssikkerhedsafgiften, der blev sendt i høring i
efteråret 2013. Som i besvarelse af KEB alm. del spørgsmål 199 indgår nettariffer ikke i
beregningerne.
Vækstpakke 2014
indeholder en tilbagerulning af forsyningssikkerhedsafgiften. Samtidig
gennemføres en reduktion i virksomhedernes og husholdningernes udgifter til PSO. Sam-
let skønnes aftalen at indebære en lempelse af virksomhedernes og husholdningernes
udgifter til energiafgifter inkl. PSO for i alt ca. 4,3 mia. kr. i 2015 stigende til ca. 6,5 mia.
kr. i 2020. Disse lempelser finansieres af personskatteforhøjelser i form af forhøjelser af
bundskatten og nedsættelser af den grønne check.
Ved indregning af
Vækstpakke 2014
vil forsyningssikkerhedsafgiften således ikke påvirke
rådighedsbeløbet, ligesom udgifterne til PSO vil være lavere som følge af initiativerne i
Vækstpakke 2014.
Side 2 af 2