Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
KEB Alm.del
Offentligt
1384916_0001.png
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget har i brev 4. april 2014 stillet mig følgende
spørgsmål 112 alm. del, stillet efter ønske fra Eva Kjer Hansen (V), som jeg hermed
skal besvare.
Spørgsmål 112
"Vil ministeren foranledige, at de enkelte elementer i henvendelsen fra Danmarks
Tivoli Forening, jf. KEB alm. del
bilag 229, bliver kommenteret? "
Svar
Af min besvarelse af 2. maj 2014 fremgik, at det desværre ikke var muligt for
Skatteministeriet at svare inden for fristen, og at et endeligt svar ville blive fremsendt
hurtigst muligt.
Skatteministeriet har indhentet følgende bidrag fra SKAT, som jeg kan henholde mig
til:
”Det er korrekt, at SKAT i 2013 har kørt en vejledningskampagne på kræm-
mermarkeder landet over om anvendelse af et effektivt salgsregistreringssystem.
Vejledningen blev gennemført med henblik på at orientere de registreringspligtige
kræmmere om gældende lovgivning vedrørende effektiv salgsregistrering herunder
brug af kasseapparater.
Kræmmere kan således vælge, om de vil udstede forenklede fakturaer, eller om de
vil benytte et kasseapparat og udskrive en bon til kunden.
Vejledningskampagnen blev fulgt op af en stikprøvevis kontrol af, om de udvalgte
virksomheder havde indført en effektiv salgsregistrering i henhold til vejledningen.
Der er i få tilfælde pålagt bøder, hvis der ikke var etableret en effektiv
salgsregistrering i form af udstedelse af forenklede fakturaer eller udstedelse af en
kassebon til kunden.
En registreringspligtig virksomhed skal som udgangspunkt udstede en faktura til
kunden i forbindelse med et salg, jf. momslovens § 52 a.
Skatteministeren har hjemmel til at fastsætte regler, der fraviger kravet om faktura
ved salg. Reglerne om fravigelse af faktura fremgår af § 66 i momsbekendtgørelsen
(Bekendtgørelse nr. 814 af 24. juni 2013 om merværdiafgift).
Ministeren
30. juni 2014
J nr. 2014-1057
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
Side 2
Disse regler betyder, at virksomheder, der i overvejende grad sælger til private
personer, i stedet kan udstede en forenklet faktura til køber eller anvende et
salgsregistreringssystem, fx et kasseapparat, som kan udskrive en kassebon.
Lovgivningen på området er således ikke ændret. SKATs Juridiske Vejledning vil
blive præciseret, således at det tydeliggøres, at virksomheden har valgmuligheden
mellem udstedelse af en forenklet faktura eller en kassebon til kunden.
Det er beklageligt, hvis et tivoli har følt sig forfulgt i forbindelse med SKATs
sagsbehandling. Det kan i den forbindelse oplyses, at det pågældende tivoli har
mulighed for at indsende en konkret klage over sagsbehandlingen til SKAT.
SKAT har i 2013 været at finde på flere markedspladser hen over sommeren,
herunder også på Mørkøv Kræmmermarked. På kontrolbesøgene har SKAT flere
gange været i følge med et tv-hold.
Kontrolbesøgene har haft til formål at følge op på de korrekte salgsregistreringer på
markedspladser.
SKAT indhenter altid tilladelse til at medbringe et kamerahold på markedspladser, og
det er også sket i Mørkøv. Først ved Markedsinformationen, efterfølgende ved accept
fra formanden for Mørkøv Marked.
Derudover bliver alle de involverede personer, der har med selve kontroldelen at
gøre, bedt om samtykke, inden optagelse påbegyndes, og dette samtykke kan
efterfølgende trækkes tilbage, hvis det fortrydes.
Generelle billeder af markedspladsen og forlystelserne anvendes som dækbilleder og
bruges ikke til andet end at vise, hvor SKAT befinder sig.
Ved SKATs endelige godkendelse af programmerne er SKAT meget opmærksomme
på, at nødvendige sløringer sker, samt at privatheden opretholdes, så ingen føler sig
krænket.”
Jeg betragter hermed spørgsmålet som endeligt besvaret.
Med venlig hilsen
Rasmus Helveg Petersen.