Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
KEB Alm.del
Offentligt
1364212_0001.png
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget har i brev 4. april 2014 stillet mig følgende
spørgsmål 112 alm. del, stillet efter ønske fra Eva Kjer Hansen (V), som jeg hermed
skal besvare.
Spørgsmål 112
"Vil ministeren foranledige, at de enkelte elementer i henvendelsen fra Danmarks
Tivoli Forening, jf. KEB alm. del
bilag 229, bliver kommenteret? "
Svar
Indledningsvis skal det understreges, at kravene i bygningsreglementet til
transportable konstruktioner ikke er blevet skærpet. De tekniske krav til transportable
konstruktioner, der er omfattet af byggeloven, har været gældende i flere år.
Byggeloven skal blandt andet sikre, at bebyggelse udføres og indrettes, så den
frembyder tilfredsstillende tryghed i brand- og sikkerhedsmæssig henseende.
Byggelovens regler skal altså sikre, at bygninger og konstruktioner er sikre at
opholde sig i, ved og på, så personer og dyr ikke kommer til skade på grund af fejl
ved opførelsen af en bygning eller en konstruktion eller på grund af dårlig eller
manglende vedligeholdelse.
Dette betyder, at transportable konstruktioner, såsom telte, tribuner, scener,
gangbroer, portaler m.v. ofte vil være omfattet af byggeloven, når konstruktionerne
sættes op i forbindelse med et arrangement, hvor flere personer samles og opholder
sig.
Hvorvidt en transportabel konstruktion i et konkret tilfælde er omfattet af byggeloven,
beror på en konkret vurdering. Det er kommunalbestyrelsen, der som
bygningsmyndighed konkret skal vurdere, om en transportabel konstruktion ved en
konkret opstilling er omfattet af byggeloven.
Hvis kommunalbestyrelsen vurderer, at en transportabel konstruktion er omfattet af
byggeloven, må konstruktionen ikke stilles op uden, at kommunalbestyrelsen har
meddelt byggetilladelse til opstillingen.
Ved byggesagsbehandlingen skal kommunalbestyrelsen påse, at konstruktionen
lever op til de krav, som bygningsreglementet indeholder i forhold til den konkrete
Ministeren
2. maj 2014
J nr. 2014-1057
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
Side 2
konstruktion. Dette er blandt andet krav i forhold til konstruktionens bæreevne,
nødudgange m.v.
Det er op til den enkelte kommune at vælge, hvordan den kommunale
byggesagsbehandling skal indrettes. Kommunerne har dog ikke mulighed for selv at
bestemme, hvilke krav transportable konstruktioner skal leve op til. Kravene fremgår
af bygningsreglementet. Kommunalbestyrelsen vælger selv, om den vil opkræve
byggesagsgebyrer for byggesagsbehandlingen af transportable konstruktioner.
De seneste par års kollaps af transportable konstruktioner, blandt andet kollapset af
Cirkus Arenas telt i sommeren 2013, har medført, at Energistyrelsen har skrevet til
alle landets kommuner og mindet dem om reglerne om transportable konstruktioner,
herunder kravet om byggetilladelse.
Den 30. maj 2013 vedtog Folketinget en ændring af byggeloven, som bemyndiger
klima-, energi- og bygningsministeren til at udmønte en certificeringsordning for
transportable konstruktioner. Certificeringsordningen vil medføre, at ejeren af en
transportabel konstruktion kan vælge at lade konstruktionen certificere.
En transportabel konstruktion, der bliver certificeret, kan i certificeringens
gyldighedsperiode opstilles et utal af gange, uden at konstruktionen skal have en
byggetilladelse forud for opstillingen.
Certificeringsordningen er under udarbejdelse og vil få virkning fra udendørssæsonen
2015. Udmøntningen følger dermed den oprindelige tidsplan.
Danmarks Tivoli Forening var den 13. marts 2014 til møde i Energistyrelsen. På
mødet gav Energistyrelsen dels en status på arbejdet med certificeringsordningen,
og dels oplyste Energistyrelsen om de nuværende regler for transportable
konstruktioner, herunder kravet om byggetilladelse.
Også i 2010 blev Danmarks Tivoli Forening oplyst om reglerne for
byggesagsbehandling af transportable konstruktioner på et møde i den daværende
Erhvervs- og Byggestyrelse.
Henvendelsen fra Danmarks Tivoli Forening vedrører desuden elementer, der ikke
henhører under Klima-, Energi- og Bygningsministeriets ressort. Jeg har derfor
indhentet bidrag til kommenteringen af henvendelsens andre elementer fra
Skatteministeriet, Justitsministeriet og Beskæftigelsesministeriet.
Skatteministeriet oplyser følgende:
”Det
er desværre ikke muligt at svare inden for fristen. Et endeligt svar vil blive
fremsendt hurtigst muligt.”
Justitsministeriet oplyser følgende:
”1.
For så vidt angår det af Danmarks Tivoli Forening anførte om resultatet af
Rigspolitiets arbejdsgruppe om forlystelser kan Justitsministeriet oplyse, at ministeriet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
Side 3
ved brev af 6. april 2010 anmodede Rigspolitiet om i samarbejde med de relevante
aktører på området nærmere at undersøge, om der er behov for at indføre et
klassifikationssystem for forlystelsesapparater, og i givet fald komme med forslag til,
hvordan klassifikationssystemet kan udformes, og hvilke bestemmelser der bør
indføres f.eks. vedrørende sikkerheden for forlystelsesapparaterne i de enkelte
klasser.
Rigspolitiet fremsendte ved brev af 29. september 2010 et forslag til et
klassifikationssystem for forlystelsesapparater samt en række andre forslag til
ændringer af bekendtgørelse nr. 502 af 17. juni 2005 om offentlige forlystelser med
senere ændringer udarbejdet på baggrund af en møderække med deltagelse af
repræsentanter for Foreningen af Forlystelsesparker i Danmark, Danmarks Tivoli
Forening, DANAK, Teknologisk Institut og FORCE Technology.
Justitsministeriet orienterede herefter ved brev af 10. marts 2011 Folketingets
Retsudvalg om status for ændring af forlystelsesbekendtgørelsen. Justitsministeriet
oplyste, at man havde gennemgået Rigspolitiets forslag og var enig med Rigspolitiet
i, at det ville være hensigtsmæssigt at indføre et klassifikationssystem for forlystelser.
Justitsministeriet fandt imidlertid, at dette krævede en yderligere gennemarbejdning
af forslaget.
Ændringerne af bekendtgørelsen har imidlertid vist sig at være teknisk meget
komplicerede og at nødvendiggøre inddragelse af teknisk ekspertise.
Bekendtgørelsesændringerne beror således fortsat på Justitsministeriet.
2. Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet vedrørende
lejlighedsbevillinger indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Reglerne for udstedelse af tilladelse til enkeltstående
arrangementer
(lejlighedsbevilling) fremgår af § 22 i lovbekendtgørelse nr. 135 af 18. januar 2010
om restaurationsvirksomhed og alkoholbevilling m.v. (restaurationsloven).
Det fremgår af restaurationslovens § 22, stk. 1, at en person, der er fyldt 25 år, ved
fester, møder og lignende særlige lejligheder uden tilladelse kan udøve en af loven
omfattet virksomhed, når serveringen af stærke drikke foregår indendørs for højst
150 personer, og de stærke drikke kun består i øl og bordvin. I sådanne tilfælde skal
politiet blot underrettes senest 3 dage før arrangementets afholdelse, og politiet har,
såfremt det findes nødvendigt, mulighed for at fastsætte vilkår for virksomhedens
udøvelse eller forbyde virksomheden.
Det fremgår endvidere af restaurationslovens § 22, stk. 2, at politiet ved fester,
møder og lignende særlige lejligheder kan tillade, at en person, der er fyldt 25 år,
forestår servering af øl og bordvin, uanset om serveringen foregår udendørs, og
uanset om deltagerantallet omfatter flere end 150 personer.
Endelig følger det af restaurationslovens § 22, stk. 3, at politiet ved fester, møder og
lignende særlige lejligheder, som nævnt i § 22, stk. 1, kan tillade, at en person, der
har alkoholbevilling, enten alene eller sammen med en person, der er fyldt 25 år,
udøver en af loven omfattet virksomhed.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
Side 4
Det er overladt til politiets skøn at afgøre, om en given anledning kan ligestilles med
særlige lejligheder. Der skal således foretages en individuel behandling af hver enkelt
ansøgning med henblik på at vurdere, om kriterierne for at udstede en
lejlighedsbevilling er opfyldt.
Politiets konkrete afgørelser efter restaurationslovens § 22 kan påklages til
Rigspolitiet. Kun et meget
begrænset antal sager påklages til Rigspolitiet.””
Beskæftigelsesministeriet oplyser følgende:
”Det gælder som udgangspunkt for sager om opholds-
og arbejdstilladelse til studie
og erhverv, at tredjelandsborgere skal betale et gebyr, når de indgiver en ansøgning
om opholdstilladelse. Gebyrerne er fastsat, så de dækker de gennemsnitlige
langsigtede omkostninger, der er forbundet med sagsbehandlingen inden for hvert
sagsområde.
Regeringen har netop fremlagt et udspil til en reform af international rekruttering, som
skal styrke virksomhederne i den internationale konkurrence blandt andet ved at
forenkle regler, gebyrer og administration. Med udspillet ønsker regeringen at gøre
det lettere og hurtigere for virksomhederne at rekruttere højtkvalificerede
medarbejdere. Regeringen vil samtidigt målrette ordninger, der ikke fungerer efter
hensigten, så der ikke kommer udlændinge ind på områder, hvor der i forvejen er høj
ledighed.”
Med venlig hilsen
Rasmus Helveg Petersen