Indfødsretsudvalget 2013-14
IFU Alm.del
Offentligt
1363095_0001.png
1363095_0002.png
Udlændingeafdelingen
FolketingetIndfødsretsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
29. april 2014IndfødsretskontoretRikke Nørregaard2014-0032-11881100442
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 46 (Alm. del), som Folketin-gets Indfødsretsudvalg har stillet til justitsministeren den 7. marts 2014.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL).
Karen Hækkerup/Johan Kristian Legarth
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 46 (Alm. del) fra Folketingets Indfødsretsudvalg:

”Mener ministeren, at det er hensigtsmæssigt, logisk og bru-gervenligt, at personer, der inden for de ugentlige 12 timers te-lefontid kontakter Justitsministeriets Indfødsretskontor pånummeret 72 26 87 00 og trykker 1, fordi de har spørgsmål tilsagsbehandlingen, henvises til en indspillet meddelelse, og atde for at komme i forbindelse med en medarbejder skal trykke2 (for "andre spørgsmål"), når de jo netop har spørgsmål tilsagsbehandlingen?”

Svar:

Justitsministeriet har fokus på at sikre borgerne en let tilgængelig vejled-ning af høj kvalitet på indfødsretsområdet, og ministeriet tilstræber løben-de at forbedre serviceniveauet bl.a. over for borgere, der retter henvendelsei Indfødsretskontorets telefontid.Justitsministeriet kan oplyse, at ministeriet den 13. februar 2014 har sat enudbygning af det eksisterende telefonsystem i drift, som bl.a. har betydeten forenkling af de maskinelle meddelelser og en forøgelse af det antalmedarbejdere, der varetager den personlige betjening. I denne forbindelseblev menuvalgene og de indtalte vejledninger ændret.Når en borger ringer til Indfødsretskontoret, mødes borgeren således ind-ledningsvis med muligheden for at vælge mellem to menupunkter. Beske-den lyder: ”Hvis du ønsker oplysninger om betingelserne for at få danskstatsborgerskab ved naturalisation eller om, hvordan en ansøgning normaltbliver behandlet – tast 1. For andre spørgsmål – tast 2.”.Justitsministeriet tester løbende udbygningen af telefonsystemet, herunderpå baggrund af tilbagemeldinger fra telefonsystemets brugere, og foretagerpå denne baggrund relevante justeringer af bl.a. menuvalget med henblikpå at sikre tilgængeligheden og kvaliteten af vejledningen.
2