Indfødsretsudvalget 2013-14
IFU Alm.del
Offentligt
1360409_0001.png
1360409_0002.png
1360409_0003.png
Udlændingeafdelingen
FolketingetIndfødsretsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
22. april 2014IndfødsretskontoretViktoria Egsgaard2014-0032-11311138491
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 38 (Alm. del), som Folketin-gets Indfødsretsudvalg har stillet til justitsministeren den 31. januar 2014.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL).
Karen Hækkerup/Johan Kristian Legarth
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 38 (Alm. del) fra Folketingets Indfødsretsudvalg:

”Vil ministeren oversende de for Justitsministeriet foreliggen-de generelle oplysninger om mulighederne og procedurerne forløsning fra irakisk statsborgerskab i forbindelse med erhver-velse af dansk indfødsret ved naturalisation?

Svar:

1.

Ifølge de oplysninger, som Justitsministeriet er i besiddelse af, misterirakiske statsborgere ikke automatisk deres irakiske statsborgerskab, så-fremt de opnår et fremmed statsborgerskab ved naturalisation.Der henvises til artikel 10 i The Iraqi Nationality Law, Law Number 26 of2006 (oversat udgave), første afsnit, hvoraf følgende fremgår:“An Iraqi who has acquired a foreign nationality shall retain his/herIraqi nationality unless he/she expresses his/her desire to renouncehis/her nationality in writing.”Loven trådte i kraft den 7. marts 2006. Forud herfor mistede irakiske stats-borgere automatisk deres irakiske statsborgerskab, såfremt de opnåedefremmed statsborgerskab ved naturalisation.Irakiske statsborgere, der ikke har flygtningestatus her i landet, er derforfra og med lov nr. 1551 af 20. december 2006 om indfødsrets meddelelsesom udgangspunkt blevet stillet over for et krav om løsning i forbindelsemed erhvervelse af dansk indfødsret, jf. cirkulæreskrivelsens § 4.Der stilles dog ikke krav om løsning for børn, der optages på et lovforslagom indfødsrets meddelelse som hovedperson. Dette gælder alle børn, deroptages som hovedpersoner, medmindre barnet er statsborger i Sverige,Finland eller Island.

2.

Justitsministeriet har over årene løbende afholdt en række møder medDen Irakiske Ambassade i Danmark med henblik på en afklaring afspørgsmålet om irakiske statsborgeres muligheder for løsning fra deresirakiske statsborgerskab, herunder hvilke identitetsdokumenter irakiskestatsborgere vil skulle fremlægge for at blive løst fra deres irakiske stats-borgerskab.Den Irakiske Ambassade har under flere møder samt senest ved brev af 25.april 2012 til Justitsministeriet bekræftet, at følgende identitetsdokumenter2
er nødvendige og tilstrækkelige til brug for løsning fra irakisk statsborger-skab:1) Ansøgerens irakiske nationalitetsbevis2) Ansøgerens irakiske id-kort3) Ansøgerens irakiske nationalitetspas.Ad. 1). Hvis ansøgeren ikke er i besiddelse af et irakisk nationalitetsbevis,vil ansøgeren i stedet kunne fremlægge sin fars eller eventuelle brødres na-tionalitetsbevis.Ad. 2). Hvis ansøgeren ikke er i besiddelse af et irakisk id-kort, vil ansøge-ren i stedet kunne fremlægge kopi af sin fars eller eventuelle brødres id-kort.Ad. 3). Hvis ansøgeren ikke er i besiddelse af et irakisk nationalitetspas,vil ansøgeren i stedet kunne underskrive en erklæring om, at passet erbortkommet.

3.

Anmodningen om løsning samt de nødvendige identitetsdokumenterindleveres efter det over for Justitsministeriet oplyste til Den Irakiske Am-bassade i Danmark, der herefter videresender anmodningen med bilag tilde relevante myndigheder i Irak. Justitsministeriet har ikke kendskab til denærmere sagsskridt, der foretages af myndighederne i Irak.
3