Indfødsretsudvalget 2013-14
IFU Alm.del
Offentligt
1356060_0001.png
1356060_0002.png
1356060_0003.png
1356060_0004.png
1356060_0005.png
Udlændingeafdelingen
FolketingetIndfødsretsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
8. april 2014IndfødsretskontoretRikke Nørregaard2014-0032-10941029287
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 31 (Alm. del), som Folketin-gets Indfødsretsudvalg har stillet til justitsministeren den 8. januar 2014.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL).
Karen Hækkerup/Jesper Jarnit
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 31 (Alm. del) fra Folketingets Indfødsretsudvalg:

”Vil en ansættelse med løntilskud efter den såkaldte isbryder-ordning(http://bmhandicap.dk/da/Kompenserende%20ordninger/Isbryder.aspx) kunne få indflydelse på, om en indfødsretsansøgeropfylder selvforsørgelseskravet i naturalisationscirkulæret?

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Beskæftigelsesministeriet, der har oplyst følgende:”Det kan overordnet oplyses, at reglerne om løntilskud fremgåraf kapitel 12 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og kapitel10 i bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats.

Målgruppen og formål

Målgruppen for isbryderordningen er personer med handicap,jf. lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v., derhar gennemført en uddannelse af mindst 18 måneders varig-hed, som kan berettige til arbejdsløshedsdagpenge, og som ik-ke har opnået ansættelse efter op til 2 år efter uddannelsens af-slutning, og som mangler erhvervserfaring inden for det ar-bejdsområde, som uddannelsen kvalificerer til, jf. § 2, nr. 8, ilov om en aktiv beskæftigelsesindsats.Det er derimod ikke et krav, at personen har været ledig efterendt uddannelse.Personer, der er omfattet af den særlige ordning for relativt ny-uddannede handicappede, kan få tilbud om at blive ansat medløntilskud i en privat eller offentlig virksomhed (Isbryderord-ningen), jf. § 51 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.Formålet med et tilbud om løntilskud til personer fra dennemålgruppe er at bidrage til indslusning på arbejdsmarkedet, jf.§ 52, nr. 3, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.Tilbud om løntilskud bevilges af jobcentret i bopælskommu-nen.

Løn- og ansættelsesvilkår

Løn- og arbejdsvilkår skal være overenskomstmæssige eller defor tilsvarende arbejde gældende. Arbejdsopgaverne skal liggeinden for det område, som personen via sin uddannelse er kva-lificeret til.
2
Ansættelsesforholdet mellem den person, som ansættes medløntilskud, og arbejdsgiveren etableres med de retsvirkninger,der følger af en ansættelse, og dette skal fremgå af ansættel-seskontrakten eller ansættelsesbrevet.Det betyder i praksis, at ansættelseskontrakten eller ansættel-sesbrevet skal angive løn- og arbejdsvilkår for den ansatte,herunder henvise til eller direkte angive de overenskomster ogden lovgivning, som gælder for ansættelsesforholdet. Lovgiv-ningen kan være funktionærloven og ansættelsesbevislovenm.v. Det skal også fremgå af ansættelseskontrakten eller an-sættelsesbrevet, hvor længe der forventes at blive givet løntil-skud.Ansættelsesforholdet kan kun bringes til ophør i overensstem-melse med gældende overenskomster og lovgivning. Det bety-der fx, at hvis der er tale om en overenskomstansat, skal opsi-gelsesbestemmelserne i overenskomsten følges, og hvis der ertale om en funktionær, skal opsigelsesbestemmelserne i funkti-onærloven anvendes.Betalingen af den fulde lønudgift påhviler ansættelsesstedet.Såfremt den pågældende arbejdsgiver ikke har fået udbetaltløntilskuddet på tidspunktet for lønudbetalingen, kan arbejds-giveren ikke tilbageholde lønudbetalingen, men skal forestålønudbetalingen på sædvanlig vis.

Løntilskuddet

Løntilskuddet udbetales af jobcenteret bagud for én måned adgangen på baggrund af arbejdsgiverens anmodning om udbeta-ling af tilskuddet. Jobcenteret kan efter aftale med arbejdsgive-ren udbetale løntilskuddet bagud for 3 måneder ad gangen, jf. §87, stk. 1, i bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats.Der kan ydes løntilskud i op til 12 måneder. Løntilskuddetfastsættes som udgangspunkt i henhold til personens mulighe-der for at udfylde opgaverne i jobbet.Ved ansættelse af personer, der er omfattet af § 2, nr. 8, i lovom en aktiv beskæftigelsesindsats kan løntilskuddet højst ud-gøre 115,43 kr. pr. time (141,02 kr. i 2014-niveau) til såvelprivate som offentlige arbejdsgivere, jf. § 64, stk. 7, i lov omen aktiv beskæftigelsesindsats.Under ansættelsen betragtes personen som ledig, skal opfyldealm. forpligtelser som sådan, og kan ikke optjene timer.Ved ansættelse under ”Isbryderordningen” er der også mulig-hed for at søge om specielle hjælpemidler, særlig indretning afarbejdspladsen og personlig assistance. Det er selvstændige til-skudsordninger, der kan kombineres med Isbryderordningen.3

Særligt merbeskæftigelseskrav

Der gælder et særligt merbeskæftigelseskrav ved ansættelsemed løntilskud af bl.a. personer, der er omfattet af den særligeordning for relativt nyuddannede handicappede. En ansættelsemed løntilskud af disse grupper skal enten medføre en netto-udvidelse efter reglerne herom i BAB § 74, eller stillingen skalvære blevet ledig som følge af:● frivillig afgang, fx fordi en ansat er holdt op for at fåandetarbejde,● afgang pågrund af alder, fx fordi en ansat er gået på pensi-on,● frivillig reduktion af arbejdstiden, fx fordi en ansat harøn-sket at gå på deltid eller● afskedigelser pågrund af forseelse, fx fordi en ansat har stjå-let fra arbejdspladsen.

Bruttostøtteintensitet

Der er et støtteloft over, hvor meget private virksomheder iforhold til hver enkelt ledig kan modtage i tilskud. Tilskuddetkan – ved ansættelse af en nyuddannet med funktionsnedsæt-telse – over 1 år ikke overstige 75% af de samlede lønomkost-ninger.Støtte til hjælpemidler efter lov om en aktiv beskæftigelsesind-sats og støtte til personlig assistance efter lov om kompensati-on til handicappede i erhverv m.v. skal ikke medtages ved be-regning af støtteintensiteten.”Efter § 23, stk. 1, i cirkulæreskrivelse nr. 9253 af 6. juni 2013 om naturali-sation, at det er en betingelse for optagelse på et lovforslag om indfødsretsmeddelelse, at ansøgeren er selvforsørgende, det vil sige, at ansøgeren ikkehar modtaget hjælp efter lov om aktiv socialpolitik eller integrationsloveninden for det seneste år forud for fremsættelse af et lovforslag om indføds-rets meddelelse. 1. pkt. omfatter dog ikke hjælp i form af enkeltståendeydelser af mindre beløbsmæssig størrelse, der ikke er direkte relateret tilforsørgelse, eller ydelser, der må sidestilles med løn eller pension ellertræder i stedet herfor.Det er endvidere en betingelse, at ansøgeren i forbindelse med fremsættel-se af et lovforslag om indfødsrets meddelelse ikke i de seneste 5 år harmodtaget offentlig hjælp efter de nævnte love i en periode på sammenlagtmere end 2 år og 6 måneder, jf. cirkulæreskrivelsens § 23, stk. 2.Som det fremgår, udbetales løntilskud omfattet af isbryderordningen ikketil den ansatte, men til arbejdsgiveren. Herudover udbetales løntilskuddetefter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.4
På den baggrund vil ansættelse med løntilskud efter isbryderordningen ik-ke være til hinder for optagelse på et lovforslag om indfødsrets meddelel-se.
5