Indfødsretsudvalget 2013-14
IFU Alm.del
Offentligt
1369155_0001.png
1369155_0002.png
1369155_0003.png
1369155_0004.png
Lovafdelingen
FolketingetIndfødsretsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
14. maj 2014ForvaltningsretskontoretEsben Haugland2014-0032-10821021306
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 30 (Alm. del), som Indføds-retsudvalget har stillet til justitsministeren den 2. januar 2014. Spørgsmåleter stillet efter ønske fra medlem af Folketinget Johanne Schmidt-Nielsen(EL).
Karen Hækkerup/Carsten Madsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 30 (Alm. del) fra Indfødsretsudvalget:

”Ministeren bedes redegøre for Justitsministeriets praksis for,hvornår et svar på et udvalgsspørgsmål besvares i fortroligform, selv om spørgeren ikke udtrykkeligt har anmodet om etfortroligt svar, samt enkeltvis og konkret begrunde fortrolig-stemplingen af svarene på følgende spørgsmål: Spørgsmål nr.10 (IFU alm. del), spørgsmål nr. 5 og 6 vedrørende forslag tillov om indfødsrets meddelelse (L 53) samt spørgsmål nr. 55 og56 (UUI alm. del).”

Svar:

1.

Som anført i Justitsministeriets besvarelse af 23. september 2013 afspørgsmål nr. 68 (Alm. del) fra Folketingets Indfødsretsudvalg er en op-lysning fortrolig, når den ved lov eller anden gyldig bestemmelse er beteg-net som sådan, eller når det i øvrigt er nødvendigt at hemmeligholde denfor at varetage væsentlige hensyn til offentlige eller private interesser, jf.straffelovens § 152, stk. 3. Hvis en oplysning ikke ved lov eller anden gyl-dig bestemmelse er betegnet som fortrolig, afhænger spørgsmålet om op-lysningens eventuelle fortrolighed således af en konkret vurdering af, omde nævnte væsentlige hensyn foreligger. Det kan f.eks. være hensynet tilbeskyttelsen af enkeltpersoners private, herunder økonomiske, forhold el-ler hensynet til statens sikkerhed.Det vil i den forbindelse være en forudsætning for, at en oplysning kan væ-re fortrolig af hensyn til beskyttelse af enkeltpersoners private forhold, atoplysningen kan henføres til en identificerbar person. Der kan i den for-bindelse henvises til Justitsministeriets besvarelse af 23. september 2013 afspørgsmål nr. 72 (Alm. del) fra Folketingets Indfødsretsudvalg.Den endelige afgørelse af, om en oplysning er fortrolig i straffelovens for-stand, henhører i sidste ende under domstolene. Når Justitsministerietoversender materiale til f.eks. Indfødsretsudvalget med angivelse af, at derer tale om fortrolige oplysninger, har det derfor karakter af en vejledningaf udvalgets medlemmer, der herved gøres opmærksomme på, at materia-let efter ministeriets opfattelse indeholder oplysninger af fortrolig karakter.Om spørgsmålet om, hvornår en oplysning må anses for at være fortrolig,kan i øvrigt henvises til forvaltningslovens § 27, der ganske vist ikke gæl-der for Folketinget, idet Folketinget ikke er en del af den offentlige for-valtning, men som dog i høj grad fastlægger, hvilke oplysninger det erstrafbart at videregive efter straffelovens § 152. Der kan i den forbindelse2
generelt henvises til bl.a. John Vogter, Forvaltningsloven med kommenta-rer (3. udgave 2001), side 517ff.

2.

Om baggrunden for, at de besvarelser til Indfødsretsudvalget og Udval-get for Udlændinge og Integrationspolitik, der er nævnt i spørgsmålet, eroversendt i fortrolig form, kan Justitsministeriet oplyse følgende:

2.1.

Justitsministeriets besvarelse af spørgsmål nr. 5 vedrørende forslag tillov om indfødsrets meddelelse (L 53) fra Indfødsretsudvalget indeholderoplysninger om et antal personer, som har været optaget på lovforslag omindfødsrets meddelelse.Af besvarelsen fremgår bl.a. de pågældendes nationalitet, fødeland, indenfor hvilken årrække de pågældende har været optaget på lovforslag omindfødsrets meddelelse samt, hvorvidt de er blevet optaget med krav omløsning fra deres statsborgerretlige forhold til vedkommende fremmedestater.Et lovforslag om indfødsrets meddelelse indeholder bl.a. oplysninger omansøgernes fødeland, fødselsår og statsborgerskab. Det vil derfor – på bag-grund af de oplysninger, som fremgår af Justitsministeriets besvarelse afspørgsmålet – være muligt at identificere de grupper ansøgere, der er om-talt i besvarelsen.Eftersom Justitsministeriets besvarelse af spørgsmålet tillige indeholderoplysning om, hvorpå nogle af personernes konkrete indfødsretssager be-ror samt oplysning om nogle af personernes registrering som flygtninge,har ministeriet oversendt besvarelsen i fortrolig form.

2.2.

Justitsministeriets besvarelse af spørgsmål nr. 6 vedrørende forslag tillov om indfødsrets meddelelse (L 53) fra Indfødsretsudvalget indeholder isidste afsnit oplysninger om en del af sagsforløbet i konkrete personersindfødsretssager, og disse personer vil ligeledes ud fra besvarelsens sidsteafsnit kunne identificeres.På den baggrund har Justitsministeriet oversendt besvarelsen i fortroligform.

2.3.

Besvarelsen af spørgsmål nr. 10 (Alm. del) fra Indfødsretsudvalget in-deholder under pkt. 1 oplysninger om tilkendegivelser fra udvalget, som erfremkommet under et lukket møde i udvalget.3
Justitsministeriet har på den baggrund oversendt besvarelsen i fortroligform.

2.4.

Justitsministeriets besvarelser af spørgsmål nr. 55 og 56 (Alm. del) fraUdvalget for Udlændinge og Integrationspolitik indeholder oplysninger,som ministeriet har indhentet gennem MedCOI (Medical Country of Ori-gin Information) om tilgængeligheden af konkrete medicinske præparater ihenholdsvis Kosovo og Uganda.MedCOI er et projekt finansieret af Den Europæiske Flygtningefond, derhar til formål at sikre, at myndigheder i EU’s medlemslande har adgang tilrelevant og pålidelig information om behandlingsmuligheder i udlændin-ges hjemlande. Projektet drives af de hollandske og belgiske myndigheder.De deltagende lande kan anmode MedCOI om at besvare forespørgsler omtilgængeligheden af medicinske præparater i et bestemt land, ligesom dedeltagende lande har adgang til MedCOI´s online database, som indehol-der allerede indhentede oplysninger om tilgængelige behandlingsmulighe-der.Justitsministeriet anvender oplysninger fra MedCOI i behandlingen af sa-ger om humanitær opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 b, stk. 1.Det følger af retningslinjerne for anvendelse af oplysninger fra MedCOI,at de svarskemaer, der udgår fra MedCOI til de deltagende lande, om til-gængeligheden af behandlingsmuligheder i et bestemt land er begrænset tilanvendelse af offentlige myndigheder fra de deltagende lande. Det er dogefter retningslinjerne ikke udelukket, at oplysningerne kan udleveres i for-bindelse med eksempelvis retssager, når det er påkrævet.Det er på den baggrund Justitsministeriets vurdering, at det vil være ioverensstemmelse med de nævnte retningslinjer at udlevere indhentede op-lysninger fra MedCOI om medicintilgængelighed til parten i en afgørelses-sag, hvori oplysningerne indgår i afgørelsesgrundlaget (f.eks. i forbindelsemed partshøring), hvorimod det vil være et brud på retningslinjernes kravom fortrolighed, hvis de deltagende landes myndigheder offentliggør op-lysningerne.Justitsministeriet har derfor besvaret de to spørgsmål i fortrolig form.
4