Indfødsretsudvalget 2013-14
IFU Alm.del
Offentligt
1296285_0001.png
1296285_0002.png
1296285_0003.png
Udlændingeafdelingen
FolketingetIndfødsretsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
5. november 2013IndfødsretskontoretRikke Nørregaard2013-0032-0958946034
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 (Alm. del), som FolketingetsIndfødsretsudvalg har stillet til justitsministeren den 10. oktober 2013.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra medlem af Folketinget JohanneSchmidt-Nielsen (EL).
Morten Bødskov/Louise Vadheim Guldberg
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 1 (Alm. del) fra Folketingets Indfødsretsudvalg:

”Under henvisning til svaret på spørgsmål 599 (UUI alm. del,2012-13) og det tilhørende bilag om resultatet af brugerunder-søgelsen på hjemmesiden justitsministeriet.dk, hvor en brugerangiver ved flere telefoniske henvendelser at have ventet igennemsnit 45 minutter på at komme igennem til Justitsmini-steriets Indfødsretskontor, ønskes oplyst, om tallet 45 minutterer repræsentativt for den gennemsnitlige tid i telefonkøen vedhenvendelse i Indfødsretskontorets telefontid, om ministerenfinder ventetiden tilfredsstillende, og om han er enig i, at enventetid på 45 minutter kan udgøre en alvorlig barriere, nårborgere søger informationer hos Indfødsretskontoret. Samtidigønskes oplyst, om nogle af de midler, der i 2013 er afsat til atafkorte sagsbehandlingstiden på indfødsretsområdet som følgeaf aftalen mellem regeringspartierne og Enhedslisten i maj2013, vil blive brugt til at nedbringe ventetiden i Indfødsrets-kontorets telefonkø.”

Svar:

Justitsministeriet har fokus på at sikre borgerne en let tilgængelig vejled-ning af høj kvalitet på indfødsretsområdet, og ministeriet tilstræber løben-de at forbedre serviceniveauet bl.a. over for borgere, der retter henvendelsei Indfødsretskontorets telefontid.Justitsministeriet er i den forbindelse også opmærksom på, at der i periodermed særlig efterspørgsel på information om regler mv. på indfødsretsom-rådet afsættes ekstra ressourcer til den personlige telefoniske betjening.Bl.a. var dette tilfældet i forbindelse med indgåelsen af den seneste ind-fødsretsaftale i maj 2013. Det kan i tilknytning hertil desuden oplyses, atde ressourcer, som Justitsministeriet i forbindelse med indgåelsen af dennye aftale har tilført indfødsretsområdet, naturligvis også indgår i telefon-betjeningen af borgerne på området.Indfødsretskontorets medarbejdere besvarer telefoniske henvendelser såhurtigt som muligt, men antallet af telefoniske henvendelser samt detnærmere indhold og varigheden af samtalerne kan variere meget.I den forbindelse kan det oplyses, at bemandingen af telefonerne dagligttilpasses det konkrete behov. Det er således som led i telefonbetjeningenen målsætning, at telefonkøen ikke må overstige 30 personer, og at vente-
2
tiden ikke må overstige 30 minutter. I tidsrum, hvor denne målsætningoverskrides, inddrages yderligere medarbejdere i telefonbetjeningen.Den nævnte målsætning indebærer ikke, at alle borgere venter mindst 30minutter på personlig betjening, ligesom målsætningen ikke forhindrer, atder ved spidsbelastning kan opstå en ventetid på over 30 minutter.Med henblik på at styrke telefonbetjeningen yderligere har Justitsministe-riet for nylig investeret i en udbygning af det eksisterende telefonsystem,som forventes at være i drift inden udgangen af 2013. Denne udbygning aftelefonsystemet giver bl.a. mulighed for, at den enkelte borger kan modta-ge oplysning om, hvilket nummer den pågældende er i telefonkøen, samtom den forventede ventetid på at modtage personlig betjening. Endvideregiver udbygningen mulighed for forskellige tiltag med henblik på at for-bedre den personlige betjening af borgerne ved telefoniske henvendelser,herunder bl.a. mulighed for at distribuere opkald til forskellige medarbej-dere afhængigt af karakteren af de spørgsmål, der ønskes svar på.Det kan herudover oplyses, at borgerne også har mulighed for at skaffe sigoplysninger om indfødsretlige spørgsmål på anden måde, end ved person-lig telefonisk betjening.Når en borger ringer til Indfødsretskontoret, mødes borgeren således meden kort introduktion til det indfødsretlige område, herunder en henvisningtil hjemmesiden. Borgeren får herefter mulighed for at vælge mellem per-sonlig betjening og yderligere forud indtalt vejledning om syv udvalgteemner.Afslutningsvist bemærkes det, at Justitsministeriet i juni 2013 på ministe-riets hjemmeside har oprettet en ny side med vejledning om indfødsretligespørgsmål, herunder om erhvervelse af dansk indfødsret ved fødslen, vederklæring og ved naturalisation, samt om bevarelse og fortabelse af danskindfødsret. Under hvert emne er der givet nærmere oplysninger om bl.a.betingelser, fremgangsmåde ved ansøgning og links til de relevante ansøg-ningsskemaer.
3