Grønlandsudvalget 2013-14
GRU Alm.del
Offentligt
1370656_0001.png
1370656_0002.png
FolketingetGrønlandsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:20. maj 2014Kontor: UdlændingekontoretSagsbeh: Anders Sparholt Jørgen-senSagsnr.: 2014-0032-1288Dok.:1160420
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 43 (Alm. del), som Folketin-gets Grønlandsudvalg har stillet til justitsministeren den 2. maj 2014.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra medlem af Folketinget Sara Olsvig(IA).
Karen Hækkerup/Rasmus Kieffer-Kristensen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 43 (Alm. del) fra Folketingets Grønlandsudvalg:

”Pressemeddelelsen fra Naalakkersuisut af 1. maj 2014, jf.GRU alm. del – bilag 55 har overskriften "Storskaloven ogsjældne jordarter". Hvilken kobling mener regeringen, der ermellem sjældne jordarter og storskalaloven, samt ændringen afudlændingeloven om arbejds- og opholdstilladelser i forbindel-se med storskalaprojekter i Grønland?”

Svar:

Forslag til lov for Grønland om udlændinges adgang til opholds- og ar-bejdstilladelse i anlægsfasen af et storskalaprojekt blev fremsat den 9. maj2014.Af lovforslagets almindelige bemærkninger fremgår, at det efter regerin-gens opfattelse ikke kan udelukkes, at udvinding og eksport af sjældne jor-darter potentielt kan rejse spørgsmål af udenrigs-, forsvars- eller sikker-hedspolitisk karakter afhængigt af bl.a. den teknologiske udvikling, denglobale efterspørgsel, markedets tilpasningsevne, geopolitiske forhold ogkonkrete omstændigheder relateret til det enkelte projekt. Det forudsættespå den baggrund, at meddelelse af opholds- og arbejdstilladelse efter denforeslåede bestemmelse i forslagets § 1, stk. 1, i forbindelse med storska-laprojekter, som vedrører sjældne jordarter, herunder som biprodukt, førstvil kunne finde sted, når der er opnået enighed mellem Naalakkersuisut ogregeringen om gensidig informationsudveksling om sådanne projekter.Det fremgår endvidere af lovforslaget, at disse forhold ikke ændrer vedden gældende kompetencefordeling mellem selvstyret og rigsmyndighe-derne på råstofområdet, hvor selvstyret har den lovgivende og udøvendemagt.
2