Grønlandsudvalget 2013-14
GRU Alm.del
Offentligt
Udenrigsministeren
J.nr.:Bilag:
8.U.7.a.
ANA, KRS & JTF
Dato:
24. februar 2014
Besvarelse af samrådsspørgsmål A fra GRU alm. del stillet efter ønske af SørenEspersen (DF).
Medlem af Folketinget Søren Espersen (DF) har i Grønlandsudvalgetden 3. december 2013stillet nedennævnte spørgsmål til udenrigsministeren.Samrådsspørgsmål A
”Ministeren bedes redegøre for:Regeringens holdning til, at det grønlandske Selvstyre har sat penge af til, og agter at åbne, enegentlig, officiel grønlandsk repræsentation i Washington, som ifølge souschef ved Grønlandsrepræsentation i Danmark, Adam Worm (i Jyllands Posten, mandag den 25. november 2013,"Grønland åbner repræsentation i USA"), ikke alene skal fremme samhandelen, men ogsåvaretage Grønlands selvstændige udenrigspolitiske interesser.- Hvorvidt Grønlands Selvstyre, ifølge Selvstyreloven af 2009 har bemyndigelse til påegen hånd at indlede drøftelser af udenrigspolitisk eller sikkerhedspolitisk karakter medfremmede magter.- Hvorvidt regeringen har haft eller har drøftelser med USA's regering i forhold til detgrønlandske Selvstyres planer om at åbne en egentlig, officiel grønlandsk repræsentationi Washington - og hvis ikke, hvorvidt Regeringen så agter, overfor USA, at gøre rede forSelvstyrelovens grænser.- Hvilken diplomatisk status, Det Grønlandske Selvstyres kommende udsendterepræsentanter til Washington vil have - herunder hvorvidt repræsentanterne vil bliveudstyret med diplomatisk immunitet”.Svar:
Verdens opmærksomhed har vendt sig mod Arktis og Grønland. Denneopmærksomhed skyldes primært klimaforandringerne og de ændringer somdet medfører, herunder øget tilgængelighed og økonomiske muligheder iArktis.
2
Grønland er geo-politiskcentralt placeret med sin geografiske tilknytning tildet nordamerikanske kontinent og sin politiske tilknytning til Europa.Megen international opmærksomhed har rettet sig mod Grønland sidenselvstyreloven af 2009 og siden selvstyrets overtagelse af råstofområdet i2010. Grønlands råstofpotentiale – og de potentielle økonomiske effekter –har dermed fået fornyet aktualitet.Vi er på daglig basis i Udenrigsministerietvidne til en stigende interesse forrigsfællesskabet; for at blive klogere på Arktis; og for at besøge Grønland.Denne interesse ser vi fra privatpersoner, men også fra regeringer,parlamenter, internationale organisationer og mange andre.***At Grønland har fokus på det internationale er ikke et nyt fænomen. Alleredei tiden op til og omkring indførslen af hjemmestyre i 1979 har der fragrønlandsk side været ønskerom at kunne agere i internationale anliggender.Dette ønske var bl.a. afstedkommet af grønlandsk modstand modmedlemskab af EF og et ønske om at kunne forvalte og bestemme over egnefiskeriressourcer. Bl.a. derfor blev der i hjemmestyreloven af 1979 indført enparagraf (§ 16), der gav hjemmestyret mulighed for ”at ansætte medarbejderetil varetagelse af særlige erhvervsinteresser” på danske repræsentationer.Muligheden for ansættelse af repræsentanter på udenrigsrepræsentationerneer videreført i selvstyreloven.
3
I selvstyrelovens § 15 står der følgende:”Efter ønske fra Naalakkersuisut ansættes der ved Kongeriget Danmarksudenrigsrepræsentationer repræsentanter for Naalakkersuisut til varetagelse af grønlandskeinteresser indenfor sagsområder, som er fuldt ud overtaget af selvstyret”. Regeringen kanbestemme, at udgifterne herved skal afholdes af Naalakkersuisut”.Der er således ikke noget nyt i, at Grønlands landsstyre har muligheden for atfå placeret medarbejdere på repræsentationer og ambassader i udlandet.***Grønland er i dag repræsenteret i Bruxelles, hvor der er ansat to udsendtemedarbejdere til varetagelse af relationerne mellem Grønland og EU.Grønland har været repræsenteret i Bruxelles siden 1992, hvilket var førstegang, at landsstyret benyttede sig af muligheden.Landsstyret har også haft en repræsentant i Canada (Ottawa)i perioden 1998-2002 til varetagelsen og styrkelsen af samarbejdet mellem Grønland ogCanada indenfor økonomi, handel, kultur og uddannelse og i tilknytning tilarbejdet i Arktisk Råd, der blev stiftet i Ottawa i 1996.I øvrigt har Færøerne også repræsentanter udsendt i Bruxelles, Reykjavik ogLondon og har tillige til hensigt at udstationere en medarbejder i Moskva.Der er således en veletableret praksis for, hvordan vi udsender grønlandskemedarbejdere på rigsfællesskabets repræsentationer og under hvilke regler ogrammer, dearbejder.
4
Udsendte medarbejdere fra Grønland (og Færøerne) udsendes underspecialattaché-ordningen, som også benyttes ved udstationering afmedarbejdere fra ressortministerierne og Forsvaret ved danskerepræsentationer.***For så vidt angår USA har der i en lang årrække – siden 2. verdenskrig –været et unikt og vigtigt samarbejde mellem Grønland og Danmark på denene side og USA på den anden side. Samarbejdet blev formaliseret iforbindelse med indgåelsen af forsvarsaftalen af 1951. Af forsvarsaftalenudspringer to samarbejdsfora, hvori Danmark, Grønland og USAsamarbejder, henholdsvis Permanent Committee og Joint Commitee.Grønlands landsstyre har ønsket at få en grønlandsk repræsentant tilknyttetambassaden i Washington D.C. Det grønlandske landsting vedtog den 15.november 2013 den grønlandske finanslov og 2,5 mio. kr. over de næste treår til udsendelse af en medarbejder i Washington blev dermed allokeret.Udenrigsministeriet har været i dialog med Grønland om dette ønske sidensommeren 2012. Og Udenrigsministeriethar på den baggrund været i dialogmed USA om udsendelsen af en grønlandsk repræsentant og rammerneherfor.***Efter Grundloven er det regeringen, der indgår folkeretlige aftaler og haransvaret for rigets udenrigs-, forsvars- og sikkerhedspolitik.
5
Grønland har i henhold til selvstyreloven mulighed for at foretage visseudenrigspolitiske dispositioner – den såkaldte fuldmagtsordning. Rammerneherfor, herunder adgang til - på vegne af riget - at forhandle og indgåfolkeretlige aftaler, følger af selvstyrelovens kapitel 4.Disse bestemmelser afspejler, at rigsmyndighederne i statsretlig henseendefører rigets udenrigs-, forsvars-, og sikkerhedspolitik og tager samtidig højdefor bestemmelsernei selvstyreloven om medinddragelse og medindflydelsesamt bestemmelsen om bemyndigelse til rigsdelene. Det er dennekombination, der inden for rigsfællesskabet fastlægger rammerne forGrønlands nuværende muligheder for at agere internationalt.Regeringens forfatningsmæssige ansvar og beføjelser på disse områderbegrænses således ikke af bestemmelser i selvstyreloven.***Udsendte repræsentanter for det grønlandske selvstyre i Washington vil havediplomatisk status og immunitet svarende til, hvad der gælder for udsendtemedarbejdere fra Udenrigsministeriet, såvel som for medarbejdere fraressortministerier og Forsvaret, der også huses af ambassaden i Washington.De grønlandske udsendte vil over for de amerikanske myndigheder væreanmeldt som henhørende til ambassadens diplomatiske personale, og vil somsådan operere under ambassadørens ansvar. For at sikre hensyntagen til rigetssamlede interesser vil den grønlandske repræsentant og ambassadørenløbende holde hinanden orienteret om deres virksomhed og behandling afrelevante spørgsmål.
6
De grønlandske udsendtes status i Washington er dermed på linje med, hvadder gælder for såvel færøske som grønlandske udsendte på andre danskerepræsentationer.Den grønlandske repræsentant forventes at arbejde for at styrke dehandelsmæssige og økonomiske relationer mellem Grønland og USA.Fra Udenrigsministeriets side finder vi det ganske naturligt og fornuftigt, atman fra grønlandsk side ønsker at skabe sig en bredere international profil.ANA, KRS & JTF