Grønlandsudvalget 2013-14
GRU Alm.del
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
Spørgsmål fraGrønlandsudvalget tiludenrigsministeren af 27. januar 2014.GRU alm.del spørgsmål 28stillet efter øn-ske fra formandforudvalgetSara Olsvig (IA)
GRU alm.del spørgsmål 28:”I den seneste tid har vi været vidner til, at orienteringer som i høj grad vedrører Grønland ogGrønlands parlament Inatsisartut med stor forsinkelse eroversat til grønlandsk og oversendt tilGrønland. Hvilken betydning tillægger regeringen det såkaldte samtidighedsprincip i forhold tilGrønland, og hvad gør ministeren for, at der sker en samtidig orientering af UdenrigspolitiskNævn samt Folketinget generelt og af Inatsisartuts Udenrigs- og Sikkerhedspolitiske Udvalgsamt Inatsisartut generelt i spørgsmål vedrørende Grønland?”.Svar:Regeringen tillægger det stor vægt, at selvstyret orienteres og inddrages i sager af særligbetydning for Grønland. Regeringen samarbejder løbende tæt med Naalakkersuisut på en langrække områder af fælles interesse, herunder også vedrørende udenrigs-, forsvars- ogsikkerhedspolitiske spørgsmål.De overordnede rammer for samarbejdet mellem regeringen og Naalakkersuisut følger afselvstyreloven. Selvstyreloven fastlægger således bl.a. rammerne for samarbejdet i forbindelsemed gennemførelse af lovgivning, samt når der handles på det udenrigspolitiske område. Efterpraksis oversætter regeringen dokumenter til grønlandsk i forbindelse med forelæggelse forselvstyret af lovgivning og folkeretlige aftaler, som skal behandles af Inatsisartut. Endvidereoversætter regeringen i vidt omfang lovgivning til grønlandsk efter vedtagelsen ellerudstedelsen. Der er herudover ikke en generel praksis for, at regeringen oversætter dokumentertil grønlandsk, men det forekommer dog ad hoc, herunder efter konkret aftale medNaalakkersuisut, fx i forbindelse med større udredningsarbejder. Som eksempel kan nævnes”Historisk udredning om retsstillingen for børn født uden for ægteskab i Grønland 1914-1974”,som blev oversat til grønlandsk og blev offentliggjort på grønlandsk og dansk samtidig.Det er regeringens ansvar at vurdere, i hvilket omfang Folketinget løbende bør inddrages i ogholdes orienteret om sager, og at sikre, at det i givet fald sker. Regeringens kontakt medselvstyret sker gennem Naalakkersuisut, og regeringen må tilsvarende gå ud fra, atNaalakkersuisut vurderer, i hvilket omfang Inatsisartut løbende bør inddrages og orienteres, ogsikrer, at dette sker. I visse tilfælde bliver gensidig og samtidig parlamentarisk inddragelse ogorientering konkret fastlagt i samarbejde mellem regeringen og Naalakkersuisut. Arbejdet iuranarbejdsgruppen er ét eksempel herpå, hvor den fælles dansk-grønlandske arbejdsgruppe
planlagde og koordinerede den parlamentariske orientering. Udenrigsministeriet foretog tilligeoversættelse af uranarbejdsgruppens rapport af hensyn til sagens principielle vigtighed ogtidshorisont ifm. behandlingen i Inatsisartut om ophævelse af nul-toleranceprincippet.
2