Forsvarsudvalget 2013-14
FOU Alm.del
Offentligt
1313086_0001.png
1313086_0002.png
1313086_0003.png
1313086_0004.png
1313086_0005.png
1313086_0006.png
1313086_0007.png
1313086_0008.png
1313086_0009.png
1313086_0010.png
1313086_0011.png
1313086_0012.png
1313086_0013.png
1313086_0014.png
1313086_0015.png
1313086_0016.png
DET TALTE ORD GÆLDERSamråd den 10. december 2013
Taleseddel til FOU samrådsspørgsmål B, C og Jvedrørende Small Planet Airlines og Forsvarets transportaftalertirsdag den 10. december 2013
Taleseddel

FOU samrådsspørgsmål B, C og J

Spørgsmålene B, C og J er stillet efter ønske af Troels Lund Poulsen (V).Spørgsmål B:Ministeren bedes give udvalget en orientering om forsvarets brug af firmaet Small PlanetAirlines i forbindelse med danske soldaters udsendelse/hjemsendelse til/fra Afghanistan i2013 og herunder redegøre for de problemer, der har været med benyttelsen af det på-gældende firma.Spørgsmål C:Ministeren bedes oplyse, om det vil få konsekvenser for forsvarets fremtidige samarbej-de med og brug af firmaerne Small Planet Airlines og DSV, at der i sommeren 2013 harværet alvorlige problemer med udsendelse/hjemsendelse af soldater til/fra Afghanistan isommeren 2013.Spørgsmål J:Forsvarsministeren bedes redegøre for regeringens holdning til forsvarets fremtidigestrategiske transportportefølje indenfor henholdsvis land-, sø og lufttransport, samt re-degøre for forsvarets hidtidige indhøstede erfaringer indenfor land-, sø- og lufttrans-portområdet jf. besvarelsen af spørgsmål 261 til Forsvarsudvalget.
Besvarelse af samrådsspørgsmåleneSamrådsspørgsmålene B, C og J ligger i naturlig forlængelse af hinan-den, idet spørgsmålene alle er relateret til Forsvarets aftaler i forholdtil det strategiske transportområde.Jeg vil indlede med en kort redegørelse for de erfaringer, Forsvarethar gjort sig med anvendelsen af luftfartsselskabet Small Planet Air-lines i løbet af 2013 samt omstændighederne omkring rotationsflyv-
DET TALTE ORD GÆLDER
DET TALTE ORD GÆLDER
ningerne til og fra Afghanistan i sommeren 2013. I forlængelse herafvil jeg forholde mig til de erfaringer, som Forsvaret har draget påbaggrund af forløbet i relation til rotationsflyvningerne.Dernæst vil jeg vende mig imod det mere generelle spørgsmål J oggive en kort redegørelse for Forsvarets fremadrettede håndtering afden strategiske transport samt de erfaringer, som det bygger på.Brugen af luftfartsselskabet Small Planet AirlinesSom det vil være udvalget bekendt, så har Forsvarets ugentlige flyv-ninger til og fra Afghanistan været varetaget af luftfartsselskabetSmall Planet Airlines siden april måned 2013.Der har været rejst en række spørgsmål i forbindelse med anvendel-sen af selskabet, herunder særligt i forhold til selskabets sikkerheds-certificering samt løn- og arbejdsvilkår.Det er blandt andet disse to forhold, som har været genstand for enrække spørgsmål fra Forsvarsudvalget, herunder samråd den 2. majsamt den 11. juni i år, som min forgænger besvarede, og en rækkeudvalgsspørgsmål, som løbende er besvaret skriftligt.I forbindelse med afklaringen af spørgsmålene blev det – forud forden første flyvning – sikret, at medarbejderne hos Small Planet Air-lines har anstændige løn- og arbejdsvilkår, ligesom det blev afklaret,
DET TALTE ORD GÆLDER2
DET TALTE ORD GÆLDER
at selskabet efterlever de sikkerhedsforskrifter, som er opstillet af detEuropæiske Luftfartssikkerhedsagentur.Det bør også for en god ordens skyld præciseres, at Forsvarets aftaleom de ugentlige flyvninger til og fra Afghanistan er indgået med sel-skabet DSV Air & Sea. For at løse denne opgave har DSV Air & Seakontraheret med en underleverandør, nemlig Small Planet Airlines, ogForsvaret har i forbindelse med udvælgelsen af underleverandørendels bidraget med at opstille en række krav, dels indgået i beslutnin-gen om valg af underleverandør.I forhold til de spørgsmål, som er sat på dagsordnen i dag, så forstårjeg spørgsmål B derhen, at det retter sig mod de mere generelle erfa-ringer for anvendelsen af luftfartsselskabet, mens spørgsmål C snare-re retter sig mod de rotationsflyvninger, der blev gennemført i som-meren 2013.Som nævnt er Forsvarets aftalepartner vedrørende flyvningerne til ogfra Afghanistan selskabet DSV Air & Sea, som så har indgået en aftalemed Small Planet Airlines med henblik på gennemførelse af flyvnin-gerne.Der er i forbindelse med udvælgelsen af underleverandøren stillet enrække krav til bl.a. selskabets sikkerhedscertificering, og selskabet
DET TALTE ORD GÆLDER3
DET TALTE ORD GÆLDER
opfylder som nævnt det Europæiske Luftfartssikkerhedsagenturs be-stemmelser.Forsvaret har oplyst, at man har været tilfreds med anvendelsen afselskabet, hvilket gælder alle væsentlige områder, herunder flyvesik-kerhed, planlægningsprocessen, gennemførelsen af flyvningerne samtdialogen og koordinationen med selskabet.Forsvaret har desuden oplyst, at der løbende er gennemført brugertil-fredshedsundersøgelser, som viser en generel stor tilfredshed medflyvningerne. På baggrund af disse undersøgelser gennemføres en lø-bende dialog mellem Forsvaret, DSV og Small Planet Airlines medhenblik på at forbedre de forhold, som trods alt kan gøres bedre.For at opsummere i forhold til spørgsmål B, så har Forsvaret såledesikke oplevet nævneværdige problemer med anvendelsen af SmallPlanet Airlines, men er derimod tilfreds med samarbejdet.----Som nævnt, så forstår jeg spørgsmål C derhen, at det retter sig modrotationsflyvningerne i relation til hold 15 og 16 af forsvarets styrke-bidrag til Afghanistan i sommeren 2013.
DET TALTE ORD GÆLDER4
DET TALTE ORD GÆLDER
Jeg ved, at Forsvaret ser med beklagelse på og har stor forståelse forde gener og den utilfredshed, som problemerne med aflyste og for-sinkede flyvninger har medført for soldater og pårørende. Dette kanjeg fuldt ud tilslutte mig. Jeg syntes, at det var dybt beklageligt, atbåde soldater og pårørende skulle igennem det forløb, der er tale om,og det vil jeg gerne på Forsvarets vegne dybt beklage.Som udvalgsmedlemmerne muligvis er bekendt med, så udløb det så-kaldte LUFTARK projekt med udgangen af marts måned 2013, og af-talen med DSV Air & Sea inddækker nu behovet for ugentlige flyvnin-ger til og fra Afghanistan, som tidligere blev inddækket af LUFTARKaftalen.Planlægningen af rotationsflyvningerne i juli og august måned 2013kunne derfor ikke umiddelbart tage udgangspunkt i de tidligere erfa-ringer. Som bekendt indebar LUFTARK aftalen bl.a. en vis råderetover bestemte luftfartøjer på et givent beredskab, hvilket ikke var til-fældet for aftalen med DSV, hvor aftalen omfattede de faste ugentligeflyvninger til Afghanistan. Muligheden for henover sommeren i år at fåadgang til luftfartøjer til de pågældende rotationsflyvninger, som altsådækker et behov ud over de ugentlige flyvninger, var således i ud-gangspunktet afhængig af udbuddet og efterspørgslen på markedet.
DET TALTE ORD GÆLDER5
DET TALTE ORD GÆLDER
Forsvaret har oplyst, at rotationsflyvningerne for hold 15 og 16 harværet ramt af såvel uhensigtsmæssigheder i planlægningen som tek-niske uheld på flyene samt dårligt vejr.Planlægning af rotation af enhederne i Afghanistan er generelt kom-pleks og omfatter blandt andet koordination af igangværende opera-tioner, faciliteter i området, enhedernes ønsker samt kapaciteten påflyvningerne. For den pågældende rotation gennemførtes planlægnin-gen fra medio marts måned til medio maj måned og mundede blandtandet ud i en opgørelse af det nødvendige antal flyvninger samt tids-punkterne for disse.Lad mig i den forbindelse nævne, at Forsvaret har oplyst, at aftalenmed DSV om de ugentlige flyvninger, hvor der som nævnt var indgåetaftale med Small Planet Airlines om at forestå flyvningerne, ikke inde-bærer en forpligtigelse til at forestå rotationsflyvningerne, idet aftalenmed Small Planet Airlines alene omfatter de normale ugentlige flyv-ninger til og fra Afghanistan. I forhold til rotationsflyvningerne valgteForsvaret dog at tage udgangspunkt i det eksisterende samarbejdemed DSV og planlagde derfor indledningsvis, at DSV skulle levere denødvendige flyvninger.Fra medio maj påbegyndtes således samarbejdet med DSV med hen-blik på at etablere rotationsflyvninger på de tidspunkter, som Forsva-
DET TALTE ORD GÆLDER6
DET TALTE ORD GÆLDER
ret – med udgangspunkt i planlægningen – ønskede dem gennemførtpå.Forsvarskommandoen har oplyst, at der den 3. juni var enighed omplanen, herunder ankomst- og afgangstidspunkter. På den baggrundundersøgte DSV om samarbejdspartneren i relation til de ugentligeflyvninger, selskabet Small Planet Airlines, kunne gennemføre flyvnin-gerne på de ønskede tidspunkter.Den 24. juni meddelte DSV, at den aftalte plan for rotationsflyvnin-gerne med DSV ikke kunne overholdes under anvendelse af SmallPlanet Airlines, da der ville være ændringer til mindst tre af de i altseks planlagte rotationsflyvninger. Da personellet på dette tidspunktvar informeret om de planlagte afgange, bad Forsvaret DSV om atfinde en alternativ løsning, så den oprindelige rotationsplan kunne fø-res ud i livet.DSV meldte på den baggrund tilbage den 28. juni og kunne oplyse, atdet var lykkedes at lave en aftale med det amerikanske luftfartssel-skab National Airlines om gennemførelse af flyvningerne.Det viste sig dog, at dette ikke holdt stik, da selskabet den 10. julimåtte meddele, at det alligevel ikke ville kunne håndtere opgaven.
DET TALTE ORD GÆLDER7
DET TALTE ORD GÆLDER
På dette sene tidspunkt blev det vurderet, at det ikke var muligt atengagere med civile udbydere henset til det fremskredne tidspunkt,hvorfor Forsvaret i stedet indgik aftaler med det britiske flyvevåben.Henset til det fremskredne tidspunkt var det nødvendigt at acceptere,at der løbende kunne opstå ændringer i planlægningen, da briternegennemførte rotation af eget personel i samme periode, ligesom deoprindelige planlagte afgangs- og ankomsttidspunkter ikke ville kunneimødekommes.Efterfølgende blev flyvningerne desværre også ramt af såvel tekniskeuheld som dårligt vejr, hvilket medførte yderligere en række forsinkel-ser. En enkelt flyvning måtte gennemføres med et civilt transportsel-skab, DFS, men også denne blev ramt af teknisk nedbrud.Som nævnt dækker aftalen med DSV alene de ugentlige flyvninger tilog fra Afghanistan og dermed ikke nogen forpligtigelse til at gennem-føre rotationsflyvningerne.Der er således ikke tale om, at DSV – eller Small Planet Airlines forden sags skyld – har misligholdt en aftale, og Forsvaret har i øvrigtoplyst, at man ikke har lidt et økonomisk tab. Det er derfor Forsvars-kommandoens vurdering, at der ikke er grundlag for at rejse erstat-ningskrav over for selskaberne.
DET TALTE ORD GÆLDER8
DET TALTE ORD GÆLDER
Forsvaret har oplyst, at erfaringen fra rotationsflyvningerne i somme-ren 2013 – hvor der som nævnt ikke var dedikeret adgang til luftfar-tøjer, som under LUFTARK aftalen – er, at der skal ske en tidligereplanlægning og udmelding af ønskede rotationsdatoer end det tidlige-re var nødvendigt.Dette følges op af en løbende dialog med leverandøren med henblikpå at sikre fortsat enighed om tidsplanen. Retningslinjerne fremgårdesuden af de såkaldte Standard Operational Procedures, som regule-rer samarbejdet mellem Forsvaret og leverandøren. Procedurer, somløbende opdateres i takt med, at der opnås yderligere erfaringer.I forbindelse med planlægning af rotationen i februar 2014 har For-svaret ultimo oktober meddelt, at DSV har bekræftet, at der kan fly-ves på de ønskede datoer. Det er i øvrigt Small Planet Airlines, somskal gennemføre flyvningerne.For at opsummere, så får problemerne i forbindelse med rotationen afforsvarets Afghanistanbidrag ved hold 15 og 16 i sommeren 2013 ikkekontraktlige konsekvenser for samarbejdet med DSV – og dermedheller ikke med Small Planet Airlines.Baseret på erfaringerne fra rotationsflyvningerne har Forsvaret juste-ret sin tilgang til planlægningen i samarbejde med leverandøren, og
DET TALTE ORD GÆLDER9
DET TALTE ORD GÆLDER
der var således med udgangen af oktober måned klarhed over, hvor-dan rotationsflyvningerne bliver gennemført.Forsvarets fremadrettede strategiske transportporteføljeJeg vil nu vende mig mod Forsvarets fremadrettede strategiske trans-portportefølje og dermed spørgsmål J.Som det fremgår af spørgsmålet, så har Forsvarsudvalget ved minforgængers besvarelse af udvalgets spørgsmål 261 modtaget en kopiaf den analyse, som Forsvaret i 2012 gennemførte for så vidt angården strategiske transportportefølje.Analysen havde til formål at undersøge, hvordan Forsvaret bedst ogøkonomisk mest fordelagtigt inddækker Forsvarets samlede strategi-ske transportbehov efter 1. januar 2014, og den byggede blandt an-det på erfaringerne fra LUFTARK projektet.Lad mig i den forbindelse orientere om, at Forsvarskommandoen nuhar fremsendt sin endelige opgørelse over udgifterne til LUFTARK pro-jektet. De samlede udgifter overstiger aktstykket med ca. 100 mio. kr.Forsvarskommandoen er på den baggrund anmodet om at redegørefor afvigelsen. Forsvaret har oplyst, at afvigelsen skyldes et øget be-hov for strategisk lufttransport til internationale operationer.
DET TALTE ORD GÆLDER10
DET TALTE ORD GÆLDER
På baggrund af redegørelsen vil der blive udarbejdet en orientering tilFolketingets Finansudvalg, som tillige vil blive tilsendt Forsvarsudval-get til orientering.Som forsvarsforligskredsen blandt andet blevet orienteret om på mø-det den 18. november i år, så har Forsvaret for nylig – på baggrundaf blandt andet analysen fra 2012 – indgået fornyede aftaler vedrø-rende den strategiske transport.Den samlede strategiske transportportefølje dækker strategiske land-,sø- og lufttransporter, og der vil fremadrettet være én aftale, somdækker de transporter, som ikke vedrører fuldchartrede fly og skibe.Denne aftale er indgået med selskabet DAMCO og indebærer blandtandet, at DAMCO har status af at være strategisk partner. Selskabetskal således bistå Forsvaret med rådgivning og planlægning af storeog komplekse transportopgaver, herunder eksempelvis hjemtagningaf materiel fra Afghanistan.For så vidt angår landtransporter, så vil selskabet eksempelvis kunnevære ansvarlig for gennemførelse af større transporter på tværs afdet europæiske kontinent, mens det for søtransporter kan komme tilat forestå transporter af gods til og fra missionsområder. Såfremt derskal fragtes så store mængder gods og materiel på søen, at der er
DET TALTE ORD GÆLDER11
DET TALTE ORD GÆLDER
behov for at fuldchartre et skib, vil Forsvaret dog fortsat gøre brug afARK projektet.DAMCO vil også skulle forestå lufttransport af mindre godsmængder,mens der er lavet en særlig konstruktion for så vidt angår transporter,der fordrer chartring af hele luftfartøjer. Forsvaret har således indgåeten aftale med i alt otte selskaber, som vil kunne bringes i anvendelse,når der er tale om fuldchartring af luftfartøjer. Det skal bemærkes, atDSV Air & Sea og DAMCO er blandt disse otte selskaber.Forsvaret har i øvrigt oplyst, at ingen af de otte selskaber er i besid-delse af egne fly, hvorfor de vil skulle inddrage underleverandører,som det som nævnt også har været tilfældet med DSV, der har an-vendt Small Planet Airlines.Modellen betyder, at Forsvaret – når der er behov for at chartre heleluftfartøjer til en given opgave – sender opgaven i udbud hos de otteleverandører, som så byder på den specifikke opgave.I forhold til udvælgelse af hvilket selskab, der skal tildeles en givenopgave, så har Forsvarskommandoen oplyst, at der hovedsageligt vilblive taget udgangspunkt i det for Forsvaret mest økonomisk fordel-agtige tilbud, idet de nævnte 8 selskaber allerede er vurderet i forholdtil kvalitet, kapacitet og administration.
DET TALTE ORD GÆLDER12
DET TALTE ORD GÆLDER
Dertil kommer, at den pågældende operatør er forpligtiget til at leveop til internationale luftfartsregler, herunder det Europæiske Luft-fartssikkerhedsagentur’s og FN organet International Civil AviationOrganisation’s (ICAO) regelsæt. Samme krav blev i sin tid stillet tilSmall Planet Airlines.Det er Forsvarets forventning, at denne model vil sikre den bedst mu-lige opgaveløsning såvel kvalitativt som økonomisk, da den i hvert en-kelt tilfælde skaber en konkurrencesituation for selskaberne.---Som jeg nævnte i indledningen, så blev der i forbindelse med anven-delsen af Small Planet Airlines oprindeligt rejst spørgsmål omkringløn- og ansættelsesvilkårerne i selskabet.Jeg syntes derfor, at det er relevant at nævne, at de nye aftaler påtransportområdet alle indeholder et såkaldt Corporate Social Respon-sibility tillæg, som blandt andet regulerer forhold om arbejdsklausuler.Udover arbejdsklausulen, så omfatter tillægget blandt andet forholdvedrørende antikorruption, menneskerettigheder og miljø, og tillæg-get fastsætter desuden krav til dokumentation samt sanktionsmulig-heder i forbindelse med en eventuel overtrædelse af tillæggets krav.
DET TALTE ORD GÆLDER13
DET TALTE ORD GÆLDER
For så vidt angår arbejdsklausuler bygger tillægget på InternationalLabour Organisations (ILO) konvention nr. 94, og det forpligter denenkelte leverandør til at sikre, at deres underleverandører også leverop til kravene.---Afslutningsvis kan jeg oplyse, at Forsvaret, som følge af reduktionen itilstedeværelsen i Afghanistan, har vurderet, at det ikke længere vilvære økonomisk rentabelt at fuldchartre fly til de ugentlige flyvninger.Fra årsskiftet vil disse i stedet blive gennemført som en kombinationaf kommercielle flyrejser og militære flyrejser gennemført af Storbri-tannien.Det er ikke muligt på nuværende tidspunkt at sige noget endeligt omomfanget af transporter, som der bliver behov for, men Forsvaretvurderer generelt, at behovet for de ugentlige rejser bliver relativt be-skedent.Det er i øvrigt Forsvarskommandoens forventning, at denne model vilgive Forsvaret en økonomisk besparelse og en øget fleksibilitet, dader vil være flere ugentlige afgange, som kan benyttes.Det skal dog bemærkes, at det medfører den ulempe, at der vil væreen længere rejsetid, da rejserne ikke kan gennemføres så direkte som
DET TALTE ORD GÆLDER14
DET TALTE ORD GÆLDER
hidtil. De kommercielle flyvninger vil således i udgangspunktet ske viaenten Tyrkiet eller De Forenede Arabiske Emirater, og de militæreflyvninger vil ske via Storbritannien.Da de kommercielle flyvninger som sagt mellemlander i enten Tyrkieteller De Forenede Arabiske Emirater, og da Danmark ikke har en afta-le om, at soldater kan færdes i uniform disse lande, så medfører an-vendelse af de kommercielle flyvninger, at der ikke kan rejses i uni-form. Der kan desuden ikke medbringes militær udrustning på dekommercielle flyvninger, hvorfor det må transporteres på militæretransporter.Den ændrede tilgang til de ugentlige flyvninger betyder, at modellenmed de otte aftaler til fuldchartring af luftfartøjer primært vil findeanvendelse i forbindelse med eksempelvis rotation af hele hold, somtypisk finder sted i februar og august.Omfanget af rotationsflyvningerne vil naturligt variere i takt med, atantallet af danske soldater i Afghanistan justeres, og eksempelvis for-ventes der til februar anvendt tre flyvninger til rotation af en holdstør-relse på ca. 300 mand.---
DET TALTE ORD GÆLDER15
DET TALTE ORD GÆLDER
Spørgsmål J retter sig desuden mod Regeringens holdning til Forsva-rets fremtidige strategiske transportportefølje og lad mig i den forbin-delse sige, at jeg naturligvis er tilfreds med, at Forsvaret søger løs-ninger, som sikrer den størst mulige grad af fleksibilitet samtidig med,at der er fornuftig økonomi heri.Jeg hæfter mig desuden med tilfredshed ved, at Forsvaret har tagetskridt til at sikre, at leverandørerne holdes fast på sit sociale ansvar,og endeligt så bifalder jeg, at man søger løsninger i samarbejde medvore samarbejdspartnere.Det afslutter min besvarelse af samrådsspørgsmålet.
DET TALTE ORD GÆLDER16