Forsvarsudvalget 2013-14
FOU Alm.del
Offentligt
1318628_0001.png
FORSVARSKOMMANDOEN
København, den 17. december 2013
Notat med uddybende redegørelse vedrørende
flyvetidsomkostninger for helikopter EH101
1. Formål
Med udgangspunkt i det åbne samråd om forsvarets EH 101 helikoptere af den 26. no-
vember 2013 gives en redegørelse for de økonomiske forhold i relation til ændringerne i
flyvetimeomkostningerne vedrørende EH 101, 2012.
2. Grundlag for beregninger
I figur 1 er vist det økonomiske grundlag for beregning af flyvetimeprisen for EH-101 i 2012
på henholdsvis budgetteringstidspunktet og tidspunktet for efterkalkulation.
Figur 1. Oversigt over de økonomiske elementer, der indgår i beregningen af flyvetimeprisen på tidspunktet
for budgettering henholdsvis efterkalkulation.
Beløb i mio. kr. (løbende priser)
Budget
Drivmiddel
Drift og vedligeholdelse, internt
værksted
Drift og vedligeholdelse, anden drift
*)
Variable materielomkostninger i
alt
Afskrivninger
Forvaltning
Faste materielomkostninger i alt
Besætning
Driftsomkostninger v. operativ en-
hed
I alt
Antal flyvetimer
Pris pr. flyvetime (kr.)
14,5
63,2
200,0
277,7
69,8
17,9
87,7
4,6
7,7
377,7
4.000
94.425
Regnskab
26,3
36,7
40,0
103,0
93,1
16,7
109,8
4,8
2,0
219,6
4.017
54.668
Regnskab
Budget for for 4017
4000 timer
timer
3.625
15.800
50.000
69.425
17.450
4.475
21.925
1.150
1.925
94.425
6.547
9.136
9.958
25.641
23.176
4.157
27.334
1.195
498
54.668
Forskel
pr. time
2.922
-6.664
-40.042
-43.784
5.726
-318
5.409
45
-1.427
-39.757
*) Budget udgiftsbaseret, regnskab omkostninger renset for reparable kom-
ponenters økonomiske virkning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1318628_0002.png
a. Grundlaget for beregning af timeprisen
Den anvendte timepris for 2012 blev beregnet i november 2011, idet følgende grundlag
blev anvendt:
Omkostningerne på materielområdet blev overvejende budgetteret som et udgiftsbaseret
budget med udgangspunkt i de forventede materieludgifter i 2012, dækkende udgifter til
”køb af lagervarer til genopfyldning efter forventet forbrug” og ”køb af fremmede service-
ydelser”.
I dette beløb indgik blandt andet køb af varer, der lægges på lager og anvendes i senere
år. Herudover blev omkostninger til afskrivninger, administration og forvaltning, brændstof,
løn og overhead i vedligeholdelsesstrukturen medtaget.
De operative driftsomkostninger blev baseret på aflønning af én grundbesætning på tre
besætningsmedlemmer med tilhørende arbejdstidsbestemte variable ydelser, time- og
dagpenge og overnatningsudgifter. Hertil er tillagt ruteafgifter, overflyvningsafgifter, start-
og landingsafgifter samt udgifter til catering.
Samlet set blev de forventede omkostninger opgjort til ca. 378 mio. kr., hvilket medførte en
på budgetteringstidspunktet beregnet flyvetimeprise på ca. 94 tusinde kr., idet det forven-
tede antal flyvetimer for 2012 på daværende tidspunkt var 4.000.
b. Grundlaget for efterkalkulationen af timeprisen
Forsvaret arbejder fortsat på alle områder med at forbedre og kontrollere opgørelsen af
omkostningerne forbundet med opgaveløsningen, en metode der anvendes som supple-
ment til den udgiftsbaserede opgørelse, hvorefter bidraget til statsregnskabet udarbejdes. I
relation til denne sag har det betydet følgende:
Omkostningerne på materielområdet. I forbindelse med forsvarets fortsatte arbejde med
mere retvisende at kunne opgøre omkostningerne relateret til opgaveløsningen, blev en
ændret metode for opgørelse af materielomkostninger taget i brug i 2012. Metoden base-
res på det faktiske omkostningsforbrug, set som et gennemsnit af de seneste fem år udgif-
ter vedrørende vedligeholdelse af materielkapaciteten. Denne metode skal sikre, at årlige
udsving til blandt andet større periodiske eftersyn kan ”udjævnes” til at give et mere retvi-
sende billede af den årlige økonomiske belastning. Det skal anføres, at denne metode
fremadrettet vil blive anvendt såvel som grundlag for budgetteringen samt til efterkalkula-
tion.
Efterkalkulationen er således opgjort med baggrund i de faktiske omkostninger medgået til
EH-101 i 2012, hvorfor der i opgørelsen af 19. november 2013 blev anvendt faktisk konte-
ret omkostningsforbrug for løn, lagertræk og fremmede tjenesteydelser fra forsvarets
værkstedsordresystem for året 2012.
De operative driftsomkostninger. I opgørelsen af de realiserede omkostninger vedrørende
den operative del medgår aflønningen af én grundbesætning på tre besætningsmedlem-
mer samt et overhead, der dækker de omkostninger, der knytter sig til det tjenestested,
hvor besætningen er ansat.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Efterkalkulationen - baseret på opgørelse af faktiske medgåede omkostninger - resultere-
de i en samlet omkostning på ca. 220 mio. kr., hvilket medførte at den faktiske flyvetime-
pris for 2012 udgjorde ca. 55 tusinde kr., idet der i denne beregning tillige er anvendt det
realiserede antal flyvetimer (4.017) for 2012.
c. Redegørelse for forskelle mellem den budgetterede - og efterkalkulerede pris
Forskellen mellem de to prisfastsættelser skyldes jf. ovenstående primært, at der i forbin-
delse med den yderligere fokusering på at kunne opgøre de samlede omkostninger for-
bundet med opgaveløsning, skete en grundlæggende ændring i opgørelsesmetoden, hvor
Forsvaret er overgået fra en udgiftsbaseret til en omkostningsbaseret beregning. Herud-
over har der været forkerte registreringer i opgørelsen af driftsomkostningerne. De væ-
sentligste poster, der giver en forskel mellem budgettet 2012 og forbruget 2012 er følgen-
de:
1. Drivmidler.
Hovedårsagen til fordyrelsen på området er væsentligt stigende priser set over perioden
fra den budgetterede til den realiserede flyvetimepris.
2. Drift og vedligeholdelse, internt værksted.
Der var forventet et forbrug vedr. drift og vedligeholdelse ved værkstederne på 63,2 mio.
kr. og dækkende lønninger og overheadomkostninger ved værkstederne samt indkøb af
tjenesteydelser. I forhold hertil var det faktisk registrerede forbrug på 36,7 mio. kr.
Det skal bemærkes, at Forsvaret arbejder på en bedre kontrol af de gennemførte registre-
ringer, idet tidsregistreringen vurderes at være behæftet med en vis usikkerhed.
3. Drift og vedligeholdelse, anden drift
I 2012 var der budgetteret med indkøb til lager og tjenesteydelser for ca. 200 mio. kr. Det
registrerede forbrug i 2012 var derimod på ca. 40,0 mio. kr.
Forskellen skyldes hovedsagligt, at de budgetterede 200 mio.kr. udgjorde forventningerne
vedrørende indkøb af lagermaterialer og tjenesteydelser, som også dækkede et forventet
forbrug i fremtidige år.
I forhold hertil er de faktisk omkostninger på 40 mio.kr. udtryk for det reelle forbrug af la-
gertræk og tjenesteydelser.
Forsvaret har iværksat bedre kontrol af registrering af materialeforbrug på vedligehold ,
ændret systemanvendelse samt sikring af korrekte konteringer af eksterne vedligeholdel-
sesaktiviteter. Dette medfører, at betydelige andele af den registreringsmæssige usikker-
hed er reduceret i omkostningsopgørelserne. Modsat gælder dog, at det ikke på nuværen-
de tidspunkt kan verificeres, at alle registreringsfejl er rettet.
4. Afskrivninger.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1318628_0004.png
Afskrivningsprofilen for EH101 blev i løbet af 2012 af regnskabstekniske årsager reduceret
fra 40 til 30 år efter godkendelse fra Moderniseringsstyrelsen. Denne ændring medførte i
2012 en højere afskrivning end forventet (93,1 mio. kr.
1
i stedet for 69,8 mio. kr.).
5. Forvaltning.
Forvaltningsomkostningerne blev i 2012 budgetteret på baggrund af planlagte arbejdstimer
i Forsvarets Materieltjenestes stabsfunktioner og gav gennem intern afregning en forventet
omkostning til kapaciteten på 17,9 mio.kr. Forbruget er resultatet af den faktiske timeregi-
strering med intern afregning til EH101 som i alt blev 16,7 mio.kr.
6. Besætning.
På budgettidspunktet blev driftsomkostningerne til den operative virksomhed opgjort ud fra
de omkostninger, der forventes til det direkte ressourceforbrug knyttet til den enkelte flyv-
ning. På regnskabstidspunktet blev de tilsvarende omkostninger opgjort ud fra den regi-
strerede tid der knytter sig til besætningsmedlemmerne, tillagt overheadomkostninger
(husleje, administration mv.) og omkostninger til leje af hangarer.
Efterkalkulationen af timeprisen er således udtryk for en opsummering af forskydningen
imellem budget og forbrug, men samtidigt også i høj grad et resultat af overgangen fra en
udgiftsbaseret til den omkostningsbaserede opgørelse af materielomkostningerne for
EH101.
3. Afsluttende bemærkningerDe
efterkalkulerede priser er baseret på faktiske omkost-
ningsregistreringer i Forsvarets virksomhedssystem DeMars. Omkostningsregistreringer
har ikke været underlagt systematisk kontrol. Datakvaliteten er blandt andet afhængig af,
at den enkelte mekanikker tidsregistrerer tidsforbrug og registrerer forbrug af reservedele
korrekt, ligesom den er afhængig af om den enkelte disponent konterer indkøb af ekstern
vedligeholdelse korrekt. Herudover er datakvaliteten afhængig af korrekt opgørelse af for-
brug fra lager.
Kvaliteten af datagrundlaget vil løbende blive forbedret og datagrundlaget vil blive udbyg-
get. Forsvaret har i løbet af 2013 videreudviklet rapporteringsværktøjerne i DeMars, så der
nu kan opnås en bedre datakvalitet. Eksempelvis har der i forbindelse med indførsel af
omkostningsmodellen været dataproblemer i forbindelse med opgørelse af omkostninger
relateret til reparable genstande (det vil sige materielgenstande som udtages af kapacite-
ten til reparation), og som der først i 2013 for 2014 flyvetimeprisen er fundet en løsning på.
Dette medfører, at vedligeholdelsesomkostningerne i satsberegningen for 2014 vil være
mere retvisende.
1
I 2012 blev herudover posteret ekstraordinære nedskrivninger på 97,0 mio. kr. som angik udestående af-
skrivninger fra tidligere år på grund af ændringen i afskrivningsprofilen på EH101. De ekstraordinære ned-
skrivninger er ikke medtaget i totalomkostningerne for 2012.
4