Forsvarsudvalget 2013-14
FOU Alm.del
Offentligt
1297292_0001.png
FORSVARSKOMMANDOEN
København, den 29. oktober 2013
NOTAT VEDRØRENDE
EH101 HELIKOPTERNES EVNE TIL AT LØSE
NATIONALE OG INTERNATIONALE OPGAVER
EFTER EN EVENTUEL INDSÆTTELSE
I AFGHANISTAN FRA MEDIO 2014 OG ET ÅR FREM.
1. BAGGRUND
Folketingets Forsvarsudvalg har den 9. oktober 2013 stillet følgende spørgsmål nr. 8 til
forsvarsministeren. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra medlem af Folketinget Troels
Lund Poulsen (V).
Spørgsmål nr. 8:
”I forlængelse af samrådet om EH 101 helikopternes indsættelse i Afghanistan bedes mi-
nisteren tilsende udvalget et notat, der redegør for, hvilken betydning helikopternes ind-
sættelse i det sandfyldte miljø i Afghanistan vil få for helikopternes evne til efterfølgende at
løse nationale og internationale opgaver.”
Forsvarskommandoen fremsender hermed det i spørgsmålet ønskede notat.
2. PROGNOSE FOR ANTAL OPERATIVE HELIKOPTERE I FM. UDSENDELSE
2.1. Scenarie med høj grad af motorslitage (worst case).
Forsvaret har som led i udkast til besvarelsen af Samrådsspørgsmål G opdateret motor-
prognoserne ud fra et worst case scenarie (med størst grad af slitage på motorerne), som
erfaringsmæssigt omfatter helikopteroperationer i upræparerede og sandfyldte landings-
zoner, eksempelvis operationer i Helmand provinsen.
I et sådant worst case scenarie har Forsvaret udarbejdet motorprognoserne ud fra den
antagelse, at motorerne, jf. de britiske erfaringer, i gennemsnit skal udtages til større efter-
syn efter ca. 300 flyvetimer som følge af bl.a. lav motorydelse pga. stor slitage i kompres-
sordelene.
2013
Forventet fejlprognose på motorer
Levering motor efter reparation
Levering af nye motorer
Forventet antal operative motorer
(Tabel 1, Motorprognose 2013)
2014
Forventet fejl-
prognose
på motorer
til national
styrkeindsættelse
JAN
-2
FEB
-2
MAR
-1
APR
-1
OKT
-3
2
2
37
NOV
-2
1
36
DEC
-1
1
36
MAJ
-1
JUN
-1
JUL
-1
AUG
-1
SEP
-1
OKT
-1
NOV
-1
DEC
-1
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1297292_0002.png
og styrkeproduk-
tion
Forventet fejl-
prognose
som
følge af INTOPS
Levering motor
1
1
efter reparation
Levering af nye
motorer
Forventet antal
operative moto-
35
34
rer
(Tabel 2, Motorprognose 2014)
2015
JAN FEB
Forventet fejl-
prognose
på motorer
til national
-1
-1
styrkeindsættelse
og styrkeproduk-
tion
Forventet fejl-
prognose
-1
som
følge af INTOPS
Levering motor
1
1
efter reparation
Levering af nye
motorer
Forventet antal
operative moto-
33
32
rer
(Tabel 3, Motorprognose 2015)
-1
1
1
1
1
34
34
35
1
1
36
1
1
37
1
1
37
37
1
-1
1
1
-3
1
36
36
33
MAR
APR
MAJ
JUN
JUL
AUG
SEP
OKT
NOV
DEC
-1
-1
-1
-1
-1
-1
-1
-1
-3
1
1
1
-1
1
-3
1
1
1
1
1
1
32
29
29
28
26
26
26
27
27
27
Prognoserne viser, at Forsvaret medio 2015 – efter udsendelse af EH-101 helikopterne i ét
år i worst case scenariet – vil råde over operative motorer til udrustning af otte EH-101
helikoptere i den hjemlige struktur, hvilket vil være tilstrækkeligt til at løse de nationale op-
gaver, herunder opretholdelse af eftersøgnings- og redningsberedskabet.
Såfremt motorleverandøren TURBOMECA 322 LIMITED fastholder deres reparationska-
pacitet på det aktuelle niveau, hvor der leveres ca. 12 reparerede motorer pr. år, er det
Forsvarets vurdering, at der vil kunne gå op til ca. to år inden alle operative EH-101 heli-
koptere (11 ud af 14, idet gennemsnitlig tre helikoptere til enhver tid vil være udtaget til
større eftersyn/modifikation) igen vil kunne udrustes med operative motorer og dermed
være klar til en ny indsættelse i en international operation i et worst case scenarie.
Såfremt motorleverandøren TURBOMECA 322 LIMITED, som planlagt, får forøget deres
reparationskapacitet fra 12 til 16 reparerede motorer om året, forventes nettotilgangen af
motorer fra reparation at være seks motorer om året i perioder, hvor der alene gennemfø-
res nationale operationer. Det vil i så fald være Forsvarets vurdering, at der vil gå op til ca.
1 år inden alle operative EH-101 helikoptere (11 ud af 14, idet gennemsnitlig tre helikopte-
re til enhver tid vil være udtaget til større eftersyn/modifikation) igen vil kunne udrustes
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1297292_0003.png
med operative motorer og dermed være klar til en ny indsættelse i en international opera-
tion i et worst case scenarie.
2.2. Scenarie med lavere grad af motorslitage.
Såfremt helikopterne indsættes i et område eller en opgave med en lavere grad af motor-
slitage, kan der opstilles en alternativ motorprognose. Denne prognose er baseret på et
scenarie, hvor der blandt andet anvendes veludbyggede facilitet i forbindelse med flyvnin-
gerne. Dette er eksempelvis velpræparerede landingszoner (asfalt, beton el. lignende)
med mindre sandpåvirkning m.v. Antallet af flyvetimer i dette scenarie er uændret i forhold
til worst case scenariet.
2013
Forventet fejlprognose på motorer
Levering motor efter reparation
Levering af nye motorer
Forventet antal operative motorer
(Tabel 4, Motorprognose 2013)
2014
JAN FEB
Forventet fejl-
prognose
på motorer
til national
-2
-2
styrkeindsættelse
og styrkeproduk-
tion
Forventet fejl-
prognose
som
følge af INTOPS
Levering motor
1
1
efter reparation
Levering af nye
motorer
Forventet antal
operative moto-
35
34
rer
(Tabel 5, Motorprognose 2014)
2015
Forventet fejl-
prognose
på motorer
til national
styrkeindsættelse
og styrkeproduk-
tion
Forventet fejl-
prognose
som
følge af INTOPS
Levering motor
efter reparation
Levering af nye
motorer
JAN
FEB
MAR
APR
OKT
-3
2
2
37
NOV
-2
1
36
DEC
-1
1
36
MAJ
JUN
JUL
AUG
SEP
OKT
NOV
DEC
-1
-1
-1
-1
-1
-1
-1
-1
-1
-1
-1
1
1
1
1
34
34
35
1
1
36
1
1
37
1
1
38
37
37
37
37
1
1
1
1
MAR
APR
MAJ
JUN
JUL
AUG
SEP
OKT
NOV
DEC
-1
-1
-1
-1
-1
-1
-1
-1
-1
-1
-1
1
1
1
1
1
1
-3
1
1
1
1
1
1
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1297292_0004.png
Forventet antal
operative moto-
37
36
rer
(Tabel 6, Motorprognose 2015)
36
36
36
36
34
34
34
35
35
35
Prognoserne viser, at Forsvaret medio 2015 – efter udsendelse af EH-101 helikopterne i ét
år i et scenarie med lavere grad af motorslitage – vil råde over operative motorer til ud-
rustning af ca. 11 EH-101 helikoptere i den hjemlige struktur, hvilket vil være tilstrækkeligt
til at løse de nationale opgaver, herunder opretholde eftersøgnings- og redningsberedska-
bet.
Såfremt motorleverandøren TURBOMECA 322 LIMITED fastholder deres reparationska-
pacitet på det aktuelle niveau, hvor der leveres ca. 12 reparerede motorer pr år, er det
Forsvarets vurdering, at der vil kunne gå ca. �½ år inden alle operative EH-101 helikoptere
(11 ud af 14, idet gennemsnitlig tre helikoptere til enhver tid vil være udtaget til større ef-
tersyn/modifikation) igen vil kunne udrustes med operative motorer inkl. reservemotorer og
dermed være klar til en ny indsættelse i en international operation.
Såfremt motorleverandøren TURBOMECA 322 LIMITED, som planlagt, får forøget deres
reparationskapacitet fra 12 stk. til 16 stk. reparerede motorer om året, forventes nettotil-
gangen af motorer fra reparation at være seks motorer om året i perioder, hvor der alene
gennemføres nationale operationer. Det vil i så fald være Forsvarets vurdering, at motorsi-
tuationen vil muliggøre en kontinuerlig udsendelse af EH-101 helikoptere (11 ud af 14, idet
gennemsnitlig tre helikoptere til enhver tid vil være udtaget til større eftersyn/modifikation).
Sluttelig skal det bemærkes, at Forsvaret, sideløbende med TURBOMECA 322 LIMITED’s
forbedrende tiltag, arbejder på at opbygge egne reparationskapaciteter for at minimere
antallet af motorer, der skal sendes til leverandøren og dermed minimere de samlede leve-
ringstider.
4