Forsvarsudvalget 2013-14
FOU Alm.del
Offentligt
1297291_0001.png
Folketingets Forsvarsudvalg
Christiansborg
FORSVARSMINISTEREN
6. november 2013
Folketingets Forsvarsudvalg har den 9. oktober 2013 stillet følgende spørgsmål nr. 8 til for-
svarsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Troels Lund
Poulsen (V).
Spørgsmål nr. 8:
”I forlængelse af samrådet om EH 101 helikopternes indsættelse i Afghanistan bedes mini-
steren tilsende udvalget et notat, der redegør for, hvilken betydning helikopternes indsæt-
telse i det sandfyldte miljø i Afghanistan vil få for helikopternes evne til efterfølgende at løse
nationale og internationale opgaver.”
Svar:
Forsvarskommandoen er anmodet om at udarbejde et notat til brug for besvarelse af
spørgsmålet. Forsvarskommandoens notat er vedlagt.
Som det fremgår af notatet, så afhænger den tekniske klargøringstid efter udsendelse i en
international operation af en række faktorer, herunder særligt opgavens karakter samt mo-
torproducentens kapacitet til at foretage den fornødne reparation af motorerne efterfølgen-
de.
I forhold til opgavens karakter er det væsentligt at skelne mellem operationer under meget
støv- og sandfyldte forhold med landingspladser i terrænet, og operationer der primært
gennemføres fra betonbaner og tilsvarende. Oplysningerne givet i forbindelse med besvarel-
sen af samrådsspørgsmål G den 8. oktober tog udgangspunkt i de for motorerne mest bela-
stende operationer, mens prognoserne for de mindre belastende operationer er udarbejdet
efterfølgende, som led i Forsvarets fortsatte behandling af konsekvenserne ved en udsen-
delse.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________
HOLMENS KANAL 42
1060 KØBENHAVN K
TELEFON: 33 92 33 20
TELEFAX: 33 32 06 55
MAIL: [email protected]
WEB: www.FMN.DK
CVR: 25-77-56-35
EAN: 5798000201200
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Prognoserne for den tekniske klargøringstid efter ét års udsendelse varierer således fra op
til to år i værste fald til reelt ingen klargøringstid. I sidstnævnte tilfælde vil motorsituationen
principielt kunne understøtte en kontinuerlig udsendelse af helikopterbidraget.
Det skal afslutningsvis bemærkes, at den konkrete opgave, som helikopterne i givet fald vil
skulle indsættes i, aktuelt ikke er fastlagt.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen