Forsvarsudvalget 2013-14
FOU Alm.del
Offentligt
DET TALTE ORD GÆLDER
Samråd den 26. november 2013
Taleseddel til FOU samrådsspørgsmål A
vedrørende brugen og driften af Forsvarets EH-101 helikoptere
tirsdag den 26. november 2013
Taleseddel
FOU samrådsspørgsmål A
Spørgsmål A er stillet efter ønske af Troels Lund Poulsen (V).
Ministeren bedes redegør for brugen og driften af forsvarets EH 101 helikoptere og her-
under redegøre for udviklingen og status for de motorproblemer, der har været i forbin-
delse med driften af forsvarets EH 101 helikoptere.
Besvarelse af samrådsspørgsmål A
Lad mig indledningsvis sige, at jeg er glad for, at vi får lejlighed til her
i dag at drøfte spørgsmålet om EH-101 helikopterne. Det kan vi gøre i
mange sammenhænge, men det er klart, at når der er et ønske om
det i forbindelse med et samråd, så er det også naturligt, at man der
giver den seneste opdatering på, hvad der måtte være af nyt i sagen.
Det er det, jeg har gjort i forbindelse med samrådet om EH-101 heli-
kopterne.
Jeg vil derfor i min besvarelse af samrådsspørgsmålet give den sene-
ste status for dels de motorproblemer, som Troels Lund Poulsen
nævner, dels et par andre væsentlige aspekter i forhold til helikopter-
nes operative rådighed.
Jeg vil dertil komme ind på status for den mere specifikke klargøring
af EH-101 helikopterne i troppetransportrollen, ligesom jeg vil oriente-
DET TALTE ORD GÆLDER
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
DET TALTE ORD GÆLDER
re om udviklingen i driftsomkostningerne til helikopterne samt knytte
et par bemærkninger til den artikel som i sidste uge blev bragt på in-
ternetmediet nytkampfly.dk.
Afslutningsvis vil jeg omtale nogle af de mere generelle erfaringer,
som Forsvaret har gjort sig med anvendelsen af EH-101 helikopterne.
Udfordringerne vedrørende motorproblemerne
Som det vil være udvalget bekendt, så blev der i foråret 2012 erkendt
to fejl i EH-101 helikopternes motorer, som vedrører dels tilstoppede
køleluftkanaler i brændkammeret, dels revner i den del af motoren
som fører komprimeret luft til brændkammeret.
Udvalget har været orienteret om udviklingen i forhandlingerne med
motorproducenten om fordeling af omkostningerne til udbedring af
fejlene, som det bl.a. fremgår af min besvarelse af FOU spørgsmål nr.
12 af den 6. november i år.
I forbindelse med samrådet den 6. juni i år oplyste min forgænger så-
ledes om status i forhandlingerne, herunder at Forsvaret på det tids-
punkt vurderede Rolls-Royce Turbomecas forslag som værende util-
fredsstillende.
DET TALTE ORD GÆLDER
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
DET TALTE ORD GÆLDER
Som det fremgik af min besvarelse af samrådet den 8. oktober i år, så
har Forsvaret nu indgået en aftale med motorproducenten om forde-
ling af omkostningerne til reparation af fejlene, ligesom der i samar-
bejde med motorproducenten er udarbejdet en plan for reparation af
de fejlbehæftede motorer.
I min skriftlige besvarelse af FOU spørgsmålene 9, 10, 11 og 14 af 6.
november i år, indgår bl.a. en nærmere redegørelse for forholdene
omkring den aftale, der er indgået med motorproducenten, herunder
bl.a. Kammeradvokatens notat herom.
Som det fremgår af netop Kammeradvokatens notat, så er der ikke
belæg for at kræve erstatning fra motorproducenten, da garantiperi-
oden i hovedsagen er udløbet.
Dette til trods, er det under forhandlingerne lykkedes Forsvaret at få
en aftale med producenten om fordeling af omkostningerne, som in-
debærer, at producenten forventeligt ender med at betale godt 40 %
af omkostningerne. Eller, som det fremgår af min besvarelse af ud-
valgets spørgsmål nr. 9 den 6. november i år, ca. 30 mio. kr. af de
anslåede i alt ca. 70 mio. kr.
Som nævnt har Forsvaret i samarbejde med motorproducenten udar-
bejdet en plan for reparation af de fejlbehæftede motorer. Planen gi-
ver – sammenholdt med prognosen for hvor mange motorer, der skal
DET TALTE ORD GÆLDER
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
DET TALTE ORD GÆLDER
udtages til reparation – Forsvaret en forventning om, hvor mange
motorer, der kan forventes at være til rådighed over de kommende
år.
Prognosen er naturligt behæftet med visse usikkerheder, herunder
blandt andet slidtage af motorerne og producentens kapacitet til re-
paration af motorerne.
Disse forhold er beskrevet yderligere i bilaget til min besvarelse af
udvalgets spørgsmål nr. 8 den 6. november i år. Jeg kan desuden op-
lyse, at status for antallet af operative motorer er uændret i forhold til
besvarelsen af udvalgets spørgsmål nr. 8, hvorfor det fortsat er For-
svarets vurdering, at der vil være ca. 36 motorer til rådighed medio
2014.
Der er Forsvarets vurdering, at dette er tilstrækkeligt til at understøtte
en udsendelse i henhold til Afghanistanplanen 2013-2014 samtidig
med, at der fortsat løses de nationale opgaver, herunder SAR-
beredskabet.
---
Som det vil være udvalget bekendt, så har Turbomeca overtaget
Rolls-Royce’s andel af det selskab, der producerer motorerne til For-
svarets EH-101 helikoptere.
DET TALTE ORD GÆLDER
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
DET TALTE ORD GÆLDER
Forsvaret har senest oplyst, at alle rettigheder og forpligtigelser over
for Forsvaret er overdraget til den tyske afdeling af Turbomeca. For-
svarets Materieltjeneste har i den forbindelse stillet krav om, at ho-
vedafdelingen i Frankrig, Turbomeca S.A., underskriver en modersel-
skabsgaranti, hvilket vil gøre hovedafdelingen ansvarlig, såfremt den
tyske afdeling skulle misligholde sine forpligtigelser over for Forsvaret.
Aftalen er indgået og er underskrevet af Forsvarets Materieltjeneste.
Turbomeca S.A. forventes at underskrive aftalen i denne uge. Det er
Forsvarets vurdering, at skiftet dermed kan gennemføres uden juridi-
ske implikationer for Forsvaret.
---
Det sidste jeg vil nævne i forhold til vedligehold af helikopterne er, at
der er en positiv udvikling for så vidt angår efterlevelse af den såkald-
te ROSS-D aftale og for Mean Time Between Failure.
ROSS-D aftalen, eller Repair and Overhaul Support Scheme – Den-
mark, regulerer kravene til AgustaWestlands returnering af reparere-
de reservedele til helikopterne. Den positive udvikling betyder, at en
stigende andel af komponenterne returneres inden for de fastlagte
tidsgrænser.
DET TALTE ORD GÆLDER
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
DET TALTE ORD GÆLDER
Det bør dog nævnes, at det fortsat er mere end halvdelen af kompo-
nenterne, som ikke returneres til tiden, så der er fortsat plads til for-
bedring. Forsvarets planlægning og prognose for motorsituationen
tager udgangspunkt i det aktuelle niveau for overholdelse af aftalen,
hvorfor den lave andel af komponenter, som returneres inden for den
aftalte tid, ikke påvirker evnen til at klargøre troppetransportkapacite-
ten til udsendelse fra medio 2014.
---
Et andet relevant målepunkt i forhold til vedligeholdelse af helikopter-
ne er antallet af erkendte fejl målt i forhold til antallet af flyvetimer.
Den såkaldte Mean Time Between Failure.
Som det bl.a. fremgår af Rigsrevisionens beretning om Forsvarets EH-
101 helikoptere fra oktober måned 2012, så er det Forsvarets for-
ventning, at Mean Time Between Failure med tiden vil ligge på om-
kring 5 timer.
Målt over det seneste ca. halve år har Mean Time Between Failure
været 2 timer og 47 minutter, og der er således også her plads til
forbedring. Positivt er det dog, at udviklingstendensen går mod en
højere Mean Time Between Failure.
DET TALTE ORD GÆLDER
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
DET TALTE ORD GÆLDER
Det bør måske for en god ordens skyld nævnes, at fejl i denne sam-
menhæng ikke nødvendigvis er udtryk for, at den igangværende mis-
sion må afbrydes. Fejlene kan erkendes i forbindelse med planlagte
eftersyn og reparationer, mellem missioner og under flyvning.
For så vidt angår fejl som har medført, at den pågældende mission
måtte afbrydes, så har Forsvaret oplyst, at man i 2012 måtte afbryde
i alt ti ud af i alt 3.153 missioner, som følge af erkendte fejl. Det sva-
rer til gennemsnitligt ca. 402 timer mellem de fejl, som medførte be-
hov for at afbryde en mission.
Forsvaret har endvidere oplyst, at to af de ti missioner var patient-
transporter fra henholdsvis Samsø og Rønne. I begge tilfælde blev
missionen i stedet gennemført af beredskabshelikopteren på Flyvesta-
tion Skrydstrup. De øvrige missioner var alle træningsflyvninger.
Status for klargøring af troppetransportkapaciteten
Som bekendt omfatter klargøringen af troppetransportkapaciteten
mere end blot tilvejebringelse af et tilstrækkeligt antal operative mo-
torer til helikopterne. Det omfatter tillige klargøring af materiellet til
denne opgave, herunder en række anskaffelser, og uddannelse og
træning af besætninger og enhedens personel i øvrigt.
DET TALTE ORD GÆLDER
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
DET TALTE ORD GÆLDER
Jeg har for nylig oversendt en uddybende status for klargøringen in-
den for disse områder til Forsvarsforligskredsen og vil i dag begrænse
mig til at opsummere konklusionerne.
For så vidt angår materielklargøringen så er det fortsat forsvarets for-
ventning, at den første helikopter i den danske troppetransportkonfi-
guration vil være klar primo januar 2014, hvilket harmonerer med in-
ternational udsendelse fra medio 2014.
Med hensyn til uddannelse og træning så kan jeg oplyse, at Forsvaret
aktuelt deltager i en øvelse i El Centro i Californien, hvor der blandt
andet trænes de såkaldte brown out operationer, hvor start og lan-
ding foretages i områder med meget ørkensand, hvilket nedsætter
sigtbarheden betragteligt.
Uddannelsen på den danske konfiguration af helikopteren påbegyn-
des primo 2014, hvilket er i overensstemmelse med det planlagte.
På baggrund af den nuværende situation er det således fortsat for-
svarets vurdering, at EH-101 helikopterne vil kunne udsendes medio
2014 i henhold til Afghanistanplanen 2013 – 2014.
Helikopternes driftsomkostninger
DET TALTE ORD GÆLDER
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
DET TALTE ORD GÆLDER
Som bekendt offentliggjorde Rigsrevisionen i oktober måned 2012 sin
beretning om Forsvarets EH-101 helikoptere.
Som led i Forsvarsministeriets tilsynsforpligtigelse er der ved For-
svarskommandoen indhentet en opfølgning på de centrale elementer i
beretningen. Udover klargøringen af troppetransportkapaciteten, som
vi allerede har berørt i dag, så omfatter det primært opgørelsen af
omkostningerne relateret til driften af helikopterne, hvilket ikke må
forveksles med de samlede omkostninger forbundet med den operati-
ve opgaveløsning.
Af beretningen fra oktober sidste år fremgår regnskabstal for årene
2008 – 2011 samt budgettal for 2012. I opfølgningen er der således
blandt andet indhentet regnskabstal for 2012 samt budgettal for
2013.
For 2012’s vedkommende er der tale om et markant fald i driftsom-
kostningerne målt pr. flyvetime. Forsvarskommandoen har oplyst, at
beløbet fra budgettidspunktet er faldet fra de 94.425 kr., som fremgår
af beretningen, til faktisk at andrage 54.667 kr., altså et fald på ca.
40.000 kr. pr. flyvetime.
Det samlede fald dækker dog over to modsatrettede forhold. Dels en
stigning i de faste omkostninger på ca. 5.500 kr. pr. flyvetime, dels en
reduktion i de variable omkostninger på ca. 45.500 kr. pr. flyvetime.
DET TALTE ORD GÆLDER
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
DET TALTE ORD GÆLDER
Det er naturligvis glædeligt, at flyvetimeprisen viser sig ikke at være
så høj, som hidtil beregnet, men det er tilsvarende klart, at et så
markant fald kræver en nærmere forklaring.
For så vidt angår stigningen i de faste omkostninger på ca. 5.500 kr.
pr. flyvetime, så har Forsvarskommandoen oplyst, at denne hovedsa-
gelig skyldes ændringen i Forsvarets anvendte regnskabspraksis, hvor
afskrivningsperioden er ændret fra 40 til 30 år. Dette var blandt andet
var emnet for min forgængers besvarelse af FOU spørgsmål nr. 133
den 20. marts i år.
Det bemærkes, at et af hovedformålene bag ændringen af Forsvarets
anvendte regnskabspraksis for så vidt angår afskrivningsperioden var,
at der i størst mulig omfang skulle skabes overensstemmelse til de af
Moderniseringsstyrelsen fastlagte afskrivningskriterier, som er gæl-
dende for den øvrige del af staten.
Faldet i de variable dele af flyvetimeprisen er således hovedårsagen til
den anførte samlede reduktion på ca. 40.000 kr. pr. flyvetime. For-
svarskommandoen har oplyst, at forholdet dels skyldes, at budgettet
fejlagtigt har indeholdt udgifter, som skulle have været fordelt over
flere år.
I tillæg hertil kommer en række forhold omkring forkerte registrerin-
ger af omkostninger i forbindelse med vedligeholdelse.
DET TALTE ORD GÆLDER
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
DET TALTE ORD GÆLDER
Jeg vil foreslå, at der efterfølgende oversendes en mere uddybende
skriftlig forklaring af forholdet. Det er i øvrigt min forventning, at for-
holdet drøftes indgående med Rigsrevisionen i forbindelse med revisi-
onens opfølgende arbejde, som efter det oplyste påbegyndes primo
2014.
Forsvarskommandoen har desuden oplyst, at der løbende arbejdes
med forbedring af datakvaliteten i DeMars systemet, og det kan der-
for ikke udelukkes, at der også fremover forekommer justeringer til
opgørelserne.
Afslutningsvis kan jeg oplyse, at driftsomkostningerne for 2013 er
budgetteret til knap 51.000 kr. pr. flyvetime.
Som det sidste inden jeg afslutter min besvarelse af samrådsspørgs-
målet, så vil jeg knytte et par kommentarer til den artikel, som blev
bragt på internetmediet nytkampfly.dk torsdag i sidste uge.
I artiklen rejses tvivl om, hvorvidt opgørelsen af omkostningerne i
Rigsrevisionens beretning er korrekte, idet der tages udgangspunkt i
min besvarelse af FOU spørgsmålene 25 – 30.
Som det blandt andet fremgår af besvarelsen af FOU spørgsmål nr.
25, så har Forsvarskommandoen oplyst, at opgørelsen tager ud-
DET TALTE ORD GÆLDER
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
DET TALTE ORD GÆLDER
gangspunkt i ”de samlede omkostninger, der er forbundet med EH-
101 flyvninger for eksterne kunder”.
Forsvarskommandoen har oplyst, at det i den pågældende sag ikke
har været hensigten at opgøre de samlede omkostninger forbundet
med opgaveløsningen, men alene at beregne driftsomkostningerne til
materielkapaciteten, i dette tilfælde til EH101.
Årsagen til, at der tages udgangspunkt i priserne for eksterne kunder
er, at denne faktureringspris netop tager udgangspunkt i de samlede
omkostninger forbundet med anskaffelse, drift og vedligeholdelse af
materielkapaciteten (EH101) samt i de direkte relaterede driftsom-
kostninger (fx løn til grundbesætning).
Forsvarskommandoen har supplerende oplyst, at dette var årsagen til,
at opgørelsesmetoden blev anvendt i forbindelse med Rigsrevisions-
undersøgelsen, og at det i beretningen blev anført som værende
dækkende for ”alle væsentlige driftsomkostninger pr. flyvetime”.
Jeg kan desuden orientere om, at Forsvarsministeriet har sendt et
orienterende brev til rigsrevisor om de nævnte forhold.
De mere generelle erfaringer med EH-101 helikopterne
DET TALTE ORD GÆLDER
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
DET TALTE ORD GÆLDER
Hvis man alene følger EH-101 helikopterne igennem medierne, så fyl-
der særligt motorproblemerne og de høje omkostninger meget i det
samlede billede.
Og der er heller ingen grund til at lægge skjul på, at der har været
vanskeligheder med helikopterne. Det skal vi naturligvis tage alvorligt.
Men jeg vil også gerne benytte mig af lejligheden til at videregive
nogle af de generelle erfaringer, som Forsvaret har gjort sig med bru-
gen af EH-101 helikopterne hidtil.
Det er Forsvarets generelle erfaring med EH101-helikopteren, at den
er særdeles velegnet til varetagelse af eftersøgnings- og redningsop-
gaven.
Når helikopteren er operativt indsat, løser den alle opgaver i forbin-
delse med eftersøgnings- og redningsberedskabet fuldt tilfredsstillen-
de, og det er operatørernes vurdering, at den operative evne er mar-
kant forbedret i forhold til tidligere.
EH-101 helikopterens øgede rækkevidde og hastighed, set i forhold til
den tidligere S-61 redningshelikopter, medfører en forbedret opgave-
løsning særligt i forbindelse med søredningsoperationer.
DET TALTE ORD GÆLDER
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
DET TALTE ORD GÆLDER
Sammenholdt med mere moderne udstyr, herunder autopilot, forbed-
ret instrumentering og kommunikationsudstyr, night vision goggles,
mm., medfører det, at operationer og eftersøgninger kan gennemfø-
res mere effektivt og sikkert.
Den forbedrede operative ydeevne kommer desuden til udtryk i vin-
terperioden, hvor helikopterne kan operere under vejrforhold med
opbygning af is på op til seks cm. på helikopteren.
Udover den operative ydeevne er særligt adgangsforholdene til heli-
kopteren forbedret. Hvor der i S-61 helikopteren alene var adgang via
lastedøren i siden, er der i EH-101 helikopteren desuden en rampe
bagtil.
De bedre adgangsforhold er en fordel i forbindelse med redningsakti-
oner og patienttransporter, men giver også bedre adgang til helikop-
teren for besætningsmedlemmerne, herunder lægen og redderen.
Kabinens store størrelse giver derudover bedre muligheder for effektiv
behandling af patienter og nødstedte.
Samlet set er det altså Forsvarets vurdering, at EH-101 helikopteren
er særdeles egnet til varetagelse af eftersøgnings- og redningsopga-
ven.
DET TALTE ORD GÆLDER
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
DET TALTE ORD GÆLDER
---
I forhold til troppetransportopgaven er det Forsvarets forventning, at
den høje operative ydeevne og helikopternes generelle karakteristika
ligeledes vil være en fordel, og vil bidrage til at også denne rolle vil
kunne udfyldes fuldt tilfredsstillende.
De operative erfaringer med troppetransportopgaven er naturligt be-
grænsede på nuværende tidspunkt, men erfaringerne fra deltagelse i
øvelse Pashtun Jaguar i England samt den igangværende øvelse i El
Centro, Californien, understøtter forventningerne.
---
På samrådet den 8. oktober i år drøftede vi tillige den genopbyg-
ningsperiode, som helikopterne skal igennem efter en udsendelse i in-
ternationale operationer. Jeg har ved besvarelse af FOU spørgsmål nr.
8 videresendt Forsvarskommandoens nærmere redegørelse for den
prognose, som ligger til grund for vurderingen af periodens udstræk-
ning.
Lad mig benytte denne lejlighed til at nævne, at en sådan genopbyg-
ningsperiode er normalt for kapaciteter af denne type, da motorer og
fartøjerne i øvrigt naturligt må gennemgå eftersyn og nødvendige re-
parationer i forlængelse af en udsendelse.
DET TALTE ORD GÆLDER
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
DET TALTE ORD GÆLDER
Som det fremgår af min besvarelse af FOU spørgsmål nr. 8, så af-
hænger omfanget af genopbygningen blandt andet af det miljø, som
operationerne gennemføres i, hvilket er særligt udtalt for helikoptere,
som kan blive indsat i missioner med de omtalte brown out forhold.
---
Endeligt vil jeg bemærke, at man fra norsk side har valgt EH101 heli-
kopteren (som i dag har typebetegnelsen AW101), som den foretruk-
ne helikopter til erstatning for de eksisterende Sea King redningsheli-
koptere. Der påbegyndes således forhandlinger om levering af 16 he-
likoptere med en option på yderligere 6. Til sammenligning med
Danmark kan det nævnes, at Norge har seks helikoptere på bered-
skab.
Det afslutter min besvarelse af samrådsspørgsmålet.
DET TALTE ORD GÆLDER
16