Forsvarsudvalget 2013-14
FOU Alm.del
Offentligt
1305601_0001.png
1305601_0002.png
1305601_0003.png
1305601_0004.png
Det talte ord gælder
TaleseddelSamrådsspørgsmål D”I forlængelse af forsvarsministerens svar på FOU alm. del – spm. 352 bedes ministreneredegøre for, hvordan omfanget af sundhedsvæsenets gratis benyttelse af forsvarets EH101 helikoptere har udviklet sig i de seneste 10 år, hvilke omkostninger forsvaret har haftved at stå for denne ambulancetjeneste, og om ministrene overvejer at ændre påordningen, hvor sundhedsvæsenet gratis kan rekvirere helikoptere fra forsvaret tilambulanceopgaver.”
Svar[Forsvarsministeren - indleder]Spørgsmålet er, som det fremgår af samrådsspørgsmålet, en opfølgningpå besvarelsen af FOU alm. del spørgsmål 352, hvor jeg blev bedt om atbeskrive en række forhold vedrørende Forsvaretshelikopterredningstjeneste.Forsvarets nuværende EH-101 helikopter-struktur er dimensioneret tilvaretagelse af eftersøgnings- og redningsberedskabet og til varetagelseaf troppetransport.Eftersøgnings- og redningsberedskabet varetages, som bekendt, af treEH-101 redningshelikoptere på døgnberedskab. De tre helikoptere erplaceret i henholdsvis Aalborg, Skrydstrup og Roskilde. Under særligevejrforhold etableres et fjerde helikopterberedskab på Bornholm.EH-101 helikopteren er en relativ stor og tung helikopter, der bl.a. eroptimeret og udrustet til løsning af krævende eftersøgnings- ogredningsopgaver over store afstande og under ekstreme vejrforhold udeover havet.Af Lov om Forsvaret fremgår det, at Forsvaret bl.a. skal kunne støtte iløsningen af opgaver under andre ministerier – det gælder således ogsåstøtte til sundhedsvæsenet.
1
Det talte ord gælder
I rammen heraf løses en række opgaver, herunder primærtpatienttransporter fra geografisk isolerede og fjerntliggende dele afsamfundet til egnede behandlingssteder,patienttransport mellem sygehuse eller transport af kritiskebehandlerteams mellem sygehusene samtorgantransport.Da EH-101 helikopterstrukturen, som nævnt, er dimensioneret tilvaretagelse af eftersøgnings- og redningstjenesten samttroppetransport, sker støtten til sundhedsvæsenet, når løsningen afhelikopternes dimensionerende opgaver giver mulighed for det.For at kunne svare specifikt på dette samrådsspørgsmål har jegindhentet oplysninger fra Forsvaret.Forsvaret har i den angivne periode – altså de seneste 10 år – haft totyper helikoptere, som har varetaget støtten til sundhedsvæsenet.Derfor har jeg modtaget en oversigt, som indeholder begge typerredningshelikoptere – EH-101 og den nu udfasede S-61. I har hver isærfået udleveret en kopi af oversigten.For 10 år siden – i 2003 – blev der ikke foretaget detaljerederegistreringer om flyvetimer. Det begyndte Forsvaret først på i 2006,hvor Joint Rescue Coordination Centre (JRCC) blev oprettet. JRCC erplaceret ved Søværnets Operative Kommando i Aarhus.Som det fremgår af oversigten, så har Forsvarets støtte i forbindelsemed ambulanceflyvninger udviklet sig fra 549 timer i 2006 til 783 timer i2012.Det er også værd at bemærke, at der over de sidste seks år har væretbetydelige udsving i antallet af helikopterflyvetimer, som Forsvaret harstøttet sundhedsvæsenet med.
2
Det talte ord gælder
Det fremgår desuden af oversigten, at Forsvarets omkostninger ogmeromkostninger har varieret år for år. Jeg vender tilbage til forskellenpå omkostninger og meromkostninger.549 flyvetimer i 2006 til ambulanceflyvninger var forbundet medsamlede omkostninger på 12,2 mio. kr., hvoraf meromkostningerneudgjorde 9,2 mio.kr.I 2010 var 759 flyvetimer forbundet med samlede omkostninger på 52,6mio. kr., hvoraf meromkostningerne udgjorde 35,7 mio.kr.Og i 2012 var de samlede omkostninger for 783 flyvetimer 42,8 mio.kr.,hvoraf meromkostningerne udgjorde 21,4 mio.kr.De samlede omkostninger ved at flyve et antal flyvetimer omfatter lønog variable ydelser til personellet samt brændstof og aktivitetsbaseredeomkostninger som eksempelvis vedligeholdelse og afskrivning, m.m.Meromkostningerne er de samlede omkostninger fratrukket de fasteomkostninger, som forsvaret har ved at råde over helikopterne og somikke kan pålignes den enkelte flyvetime.Med hensyn til beregning og opgørelse af flyvetimepriser er det værd atbemærke, at disse påvirkes af både de faste og variable omkostninger.Såfremt der har været ekstraordinære drifts- ellervedligeholdelsesomkostninger et enkelt år (fx større eftersyn ellervedligeholdelsesarbejder), vil det afspejles i flyvetimeprisen i detpågældende år. Flyvetimepriserne kan således variere fra år til år.Der er indikationer på, at antallet flyvetimer, som Forsvaret støtter medtil ambulanceflyvninger i 2013, vil kunne blive lidt mindre end i 2012.Det er muligt, at et sådant eventuelt fald bl.a. vil kunne tilskrivesetableringen og udbygningen af akuthelikopterordningen, som jeg ved,
3
Det talte ord gælder
at sundhedsministeren lidt senere vil komme nærmere ind på.I forhold til den del af samrådsspørgsmålet der vedrører, hvorvidt vi viloverveje at ændre på den nuværende situation, hvor Forsvaret ikkeopkræver betaling for den helikopterstøtte, der ydes tilsundhedsvæsenet, er der for nærværende ikke planer om at ændredette.I givet fald bør det først ske, når vi har indhentet erfaringer og set påresultaterne af den kommende akutlægehelikopterordning med trehelikoptere på døgnbasis.Vi har naturligvis et fællesansvar for at sikre, at opgaverne bliver løst påen god og samfundsøkonomisk hensigtsmæssig måde.Jeg vil hermed give ordet til min kollega i Sundhedsministeriet.[Sundhedsministerens indlæg][Forsvarsministerens afsluttende bemærkninger]Jeg vil afslutningsvis gerne fremhæve det gode samarbejde, der ermellem sundhedsvæsenet og Forsvaret.Det har bl.a. givet sig udtryk ved fastlæggelsen og udpegningen afhelikopterlandingspladser over hele Danmark i forbindelse medopbygningen af akutlægehelikopterordningen, således at disse erkoordineret med de landingspladser, som forsvarets redningshelikopterevil kunne anvende.Dernæst vil jeg nævne, at Skibsfartens og Luftfartens Redningsråd –som Forsvarsministeriet har formandskabet for - har haft særlig fokus påat sikre den bedst mulige koordination og kommunikation mellemredningshelikopterne og akuthelikopterne.
4