Forsvarsudvalget 2013-14
FOU Alm.del
Offentligt
1512649_0001.png
Folketingets FOU
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
25. marts 2015
FOU har i brev af 29. september 2014 stillet følgende spørgsmål nr. 384 (alm. del),
som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Nonbo (V).
J.nr. 2014-6308
Spørgsmål nr. 384:
”Som opfølgning på besvarelsen af FOU (2011-12) alm. del – spm. 415 (alm.
del) bedes ministeren redegøre for, hvor langt ministeriet nu er kommet med
den konkrete udformning af uddannelsesafklarende forløb i forsvaret og politiet
for unge kontanthjælpsmodtagere.”
Endeligt svar:
Der blev i forbindelse med satspuljeforhandlingerne for 2012 afsat midler til etab-
lering af partnerskaber mellem kommuner, politi og forsvar som en del af den stør-
re
Pulje til bekæmpelse af ungeledighed.
Der var i forbindelse med udmøntningen af delpuljen enighed mellem satspuljepar-
tierne om, at puljen skulle rettes mod partnerskaber mellem kommuner og ordinære
uddannelsessteder og arbejdspladser med henblik på at støtte en bred vifte af pro-
jekter og for at sikre tilstrækkeligt med ansøgninger til puljen, så midlerne kunne
komme de ledige unge til gavn.
Puljen på 12 mio. kr. til partnerskaber mellem kommuner og ordinære uddannel-
sessteder og arbejdspladser blev udmeldt i november 2012. I alt 18 projekter fik
midler fra puljen.
Et af projekterne er ’Uniform 112’
1
med deltagelse af Svendborg Kommune, HF
og VUC Fyn, Svendborg Erhvervsskole, Falck og Svendborg Søfartsskole, hvor
også Fyns Politi har været tilknyttet.
Desuden inkluderer de øvrige projekter både partnerskaber mellem kommuner og
uddannelsessteder og arbejdspladser, blandt andet ’Uddannelsesafklaring i praksis’,
der er et projekt mellem ISS, DSB, Jobcenter Høje Taastrup og Hotel- og Restau-
rantskolen.
Forsvarsministeriet har oplyst, at forsvarets institutioner i rammen af satspuljeafta-
len - men uden at trække på puljemidlerne - har igangsat en række projekter. For så
Det bemærkes, at der ligeledes findes et projekt i Odense, som hedder ”Uniform 112”.
Dette projekt var allerede etableret, inden der blev afsat satspuljemidler til partnerskaber
mellem kommuner og politi og forsvar.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
vidt angår den aktuelle status, er Forsvarets myndigheder anmodet om en udtalelse
til brug for nærværende besvarelse:
”Hæren har indgået partnerskabsaftaler med job- og kompetencecentrene i Varde,
Fredericia samt Haderslev og etableret fem praktikpladser til unge kontanthjælps-
modtagere. To praktikpladser er etableret ved Hærens Efterretningscenter, to
praktikpladser ved Telegrafregimentet og en praktikplads ved Hærens Kamp- og
Ildstøttecenter (tidligere Hærens Kampskole).
I Flyvevåbnet er der indgået partnerskabsaftale mellem Helicopter Wing Karup og
Viborg jobcenter, og der er gennemført i alt 13 afsluttede praktikforløb. Der gen-
nemføres aktuelt 3 praktikforløb.
Partnerskabsaftalen mellem Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse i Hjørring og
Hjørring kommune var oprettet med to pladser – men omfatter aktuelt en praktik-
plads indenfor kontorområdet.
Foruden ovennævnte partnerskabsaftale eksisterer der aktuelt partnerskabsaftaler
mellem kommunale jobcentre og Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse på følgen-
de etablissementer og med følgende kommunale jobcentre:
- Driftsområde Oksbøl og Jobcenter Varde Kommune.
- Driftsområde Frederikshavn og Frederikshavn Kommune.
- Driftsområde Borris og jobcentret i Ringkøbing/Skjern Kommune.
Forsvarets Hovedværksteder, Produktionsområde Syd i Korsør, har den 10. okto-
ber 2014 haft et indledende møde med Slagelse Kommune vedrørende indgåelse af
en partnerskabsaftale.
Endvidere har Forsvarets Forsyning, Depot og Distribution i april 2014 indgået
aftale med Jobcenter Haderslev om etablering af et Virksomhedscenter Generation
2, som er en særlig indsats for de svageste ledige og ledige med risiko for at ende i
gruppen af de svageste ledige. Aftalen omfatter fem ledige dog gældende for alle
aldersgrupper.”
For så vidt angår politiet har Justitsministeriet indhentet følgende udtalelse fra
Rigspolitiet, hvortil der henvises:
”Rigspolitiet kan oplyse, at politiet er interesseret i at tiltrække politiansøgere, der
afspejler hele det danske samfund. Fælles for de ansøgere, politiet ansætter, er
imidlertid, at de skal leve op til en lang række krav. Kravene omfatter såvel studie-
egnethed som de egenskaber, der er nødvendige for, at den studerende kan agere
som politibetjent efter afsluttet uddannelse. Politiuddannelsen blev i februar 2014
godkendt som professionsbachelor, og adgangskravet er som udgangspunkt en
gymnasial uddannelse eller en erhvervsuddannelse suppleret af tre HF enkeltfag.
Selv om målgruppen for indgåelse af partnerskaber på mange måder ikke er sam-
menfaldende med målgruppen til politiets bacheloruddannelse, har politiet stillet
sig til rådighed for partnerskaber, der indeholder aftaler om aktive forløb, hvor
unge kan snuse til uddannelses- og jobmuligheder. Initiativet rummer bl.a. mulig-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
hed for, at kommuner kan indgå partnerskaber med politiet, f.eks. om praktikforløb
med introduktion til forskellige konkrete arbejds- og uddannelsesområder.
Rigspolitiet kan i øvrigt henlede opmærksomheden på projektet Uniform 112 på
Fyn. Uniform 112 er skabt i et samarbejde mellem uddannelsesinstitutioner og ar-
bejdsgivere inden for de uniformerede erhverv på Fyn og er oprindeligt finansieret
af Region Syddanmark og altså ikke af midlerne fra satspuljen. Uniform 112 hen-
vender sig især til nydanskere/unge med anden kulturel baggrund end dansk, der
har drømmen om et job i uniform, men som endnu ikke opfylder de boglige og fag-
lige krav, der stilles for at kunne søge ind som eksempelvis politibetjent eller
brandmand. Projektet forsøges i øvrigt videreført i 2015.
Rigspolitiet har til brug for besvarelsen forespurgt politikredsene, hvorvidt de har
oprettet uddannelsesafklarende forløb for unge kontanthjælpsmodtagere på politi-
ets øvrige fagområder. På den baggrund kan Rigspolitiet oplyse, at politiet på nu-
værende tidspunkt ikke har etableret sådanne uddannelsesafklarende forløb. Det
skal samtidig bemærkes, at kommunerne ikke har rettet henvendelse til politikred-
sene vedrørende etablering af uddannelsesafklarende forløb.
Rigspolitiet vil imidlertid – foranlediget af nærværende spørgsmål – opfordre poli-
tikredsene til i relevante fora at gøre kommunerne opmærksom på, at politikredse-
ne stiller sig til rådighed for uddannelsesafklarende forløb, men at initiativet til så-
danne forløb mest hensigtsmæssigt bør udgå fra kommunerne.”
Det bemærkes, at projektperioden for de fleste projekter udløb med udgangen af
første kvartal 2014, og at projekterne herefter er blevet evalueret. Evalueringen,
som er offentliggjort på Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings hjemme-
side, viser, at der er gode erfaringer at hente fra de 18 konkrete projekter om part-
nerskaber mellem kommuner, uddannelsessteder og virksomheder om et særligt
introduktions- og snuseforløb for unge på uddannelseshjælp. Erfaringerne og cen-
trale anbefalinger til etablering af partnerskaber er blevet samlet i et læringskata-
log.
Jeg vil bede Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering om at sørge for, at kom-
munerne bliver gjort opmærksomme på de gode erfaringer, der allerede nu er gjort,
og i den forbindelse opfordre kommunerne til at tage kontakt til forsvaret og politi-
et med henblik på at drøfte mulighederne for at etablere uddannelsesafklarende for-
løb.
Venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen
3