Forsvarsudvalget 2013-14
FOU Alm.del
Offentligt
DET TALTE ORD GÆLDER
Samråd den 25. juni2014
Taleseddel til FOU samrådsspørgsmål U, V og W
vedrørende videregivelse af ukorrekte oplysninger om skibsinspektørernes rolle i
forbindelse med udbud af vedligeholdelse af Marinehjemmeværnets fartøjer
Onsdag den 25. juni 2014
FOU samrådsspørgsmål U
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V) og Lene Espersen (KF).
Ministeren bedes forklare, hvordan det kunne lade sig gøre, at ministeren videregav forkerte
oplysninger til udvalget om skibstypeinspektørernes rolle i processen om udbud af vedligehol-
delse af Marinehjemmeværnets fartøjer i både svaret på FOU (2012-13) alm. del – spm. 365
og på samrådet den 18. februar 2014. Er der f.eks. ikke foregået en kvalitetssikring i For-
svarsministeriet af de oplysninger, som ministeren og Forsvarsministeriet har modtaget fra
Forsvarets Materieltjeneste?
FOU samrådsspørgsmål V
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V) og Lene Espersen (KF).
Mener ministeren, at de forkerte oplysninger om skibstypeingeniørernes rolle i udbudsproces-
sen, som Forsvarets Materieltjeneste gav ministeren og som ministeren videregav til udvalget,
bør få konsekvenser for Forsvarets Materieltjeneste og den måde FMT er organiseret på?
FOU samrådsspørgsmål W
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V) og Lene Espersen (KF).
Hvordan vil ministeren fremadrettet sikre sig, at oplysninger fra Forsvaret, som ministeren
videregiver til Folketinget, er korrekte?
Besvarelse af samrådsspørgsmål U, V og W
Det er aftalt, at jeg besvarer de tre spørgsmål samlet.
De tre spørgsmål, som er stillet til mig, lyder:
(U) ”Ministeren bedes forklare, hvordan det kunne lade sig gøre, at mini-
steren videregav forkerte oplysninger til udvalget om skibstypeinspektø-
rernes rolle i processen om udbud af vedligeholdelse af Marinehjemme-
værnets fartøjer i både svaret på FOU (2012-13) almindelig del – spørgs-
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
DET TALTE ORD GÆLDER
Samråd den 25. juni2014
mål 365 og på samrådet den 18. februar 2014. Er der f.eks. ikke foregået
en kvalitetssikring i Forsvarsministeriet af de oplysninger, som ministeren
og Forsvarsministeriet har modtaget fra Forsvarets Materieltjeneste?”
(V) ”Mener ministeren, at de forkerte oplysninger om skibstypeingeniører-
nes rolle i udbudsprocessen, som Forsvarets Materieltjeneste gav ministe-
ren og som ministeren videregav til udvalget, bør få konsekvenser for For-
svarets Materieltjeneste og den måde FMT er organiseret på?”
(W) ”Hvordan vil ministeren fremadrettet sikre sig, at oplysninger fra For-
svaret, som ministeren videregiver til Folketinget, er korrekte?”
Som det fremgik af mit brev til Forsvarsudvalget den 12. marts i år, bekla-
gede forsvarschefen og chefen for Forsvarets Materieltjeneste på det kraf-
tigste fremsendelsen af de fejlagtige oplysninger om, at skibstypeinspektø-
rerne ikke havde haft adgang til de tilbud, som de forskellige leverandører
havde afgivet i forbindelse med Forsvarets Materieltjenestes udbud i 2011
på vedligeholdelse af Marinehjemmeværnets fartøjer.
Som det også fremgik af mit brev til udvalget den 12.marts, beklagede jeg
selvsagt også, at jeg således havde videregivet de ukorrekte oplysninger
til udvalget.
Det er helt sædvanlig praksis, at Forsvarsministeriet indhenter bidrag fra
Forsvaret som led i forberedelsen af udvalgsbesvarelser. Denne praksis
blev også fulgt i forbindelse med Forsvarsministeriets udarbejdelse af svar
på Forsvarsudvalgsspørgsmål 365, hvor Forsvarskommandoen blev anmo-
det om at fremsende et bidrag til brug for besvarelsen af spørgsmålet.
I Forsvarskommandoens bidrag til besvarelsen af spørgsmål 365 indgår de
ukorrekte oplysninger om skibstypeinspektørernes adgang til tilbudsmate-
riale i forbindelse med udbuddet på vedligeholdelse af Marinehjemmevær-
nets fartøjer.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
DET TALTE ORD GÆLDER
Samråd den 25. juni2014
I forbindelse med udarbejdelse af besvarelse af samrådsspørgsmål O, hvor
jeg i forlængelse af mit svar på forsvarsudvalgsspørgsmål 365 blev bedt
om at uddybe min forklaring af, hvorfor skibstypeinspektørerne ikke blev
inddraget, blev Forsvarskommandoen også bedt om at bidrage til besva-
relsen af samrådsspørgsmålet.
I Forsvarskommandoens bidrag til besvarelse af samrådsspørgsmålet hen-
vistes der til, at det tidligere fremsendte bidrag til besvarelse af forsvars-
udvalgsspørgsmål 365 fortsat var gældende.
I min besvarelse af samrådsspørgsmål O blev de ukorrekte oplysninger om
skibstypeinspektørernes adgang til tilbudsmaterialet derfor anvendt igen.
Der er således tale om, at de ukorrekte oplysninger, der fremgår af min
besvarelse af forsvarsudvalgsspørgsmål 365, er videregivet som de blev
modtaget fra Forsvarskommandoen og efterfølgende, i relation til besva-
relsen af samrådsspørgsmål O, gentaget.
Forsvarsministeriet havde ikke grund til at stille spørgsmålstegn ved rigtig-
heden af de fremsendte oplysninger.
Forsvaret har nu under inddragelse af Kammeradvokaten gennemgået det
samlede sagsforløb omkring udbuddet for vedligeholdelse af Marinehjem-
meværnets fartøjer og herunder undersøgt, om skibstypeinspektørernes
adgang til tilbudsmaterialet har eller kan have haft indflydelse på evalue-
ringen.
Forsvarschefen oversendte den 18. juni Kammeradvokatens undersøgelse
til Forsvarsministeriet, som herefter videresendte den til orientering for
Forsvarsudvalget og forsvarsforligskredsen forud for dette samråd.
Som det fremgår af Forsvarschefens brev konkluderer Kammeradvokaten i
undersøgelsen:
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
DET TALTE ORD GÆLDER
Samråd den 25. juni2014
- At der ikke på det foreliggende grundlag er fundet anledning til at kon-
kludere, at den foretagne evaluering af indkomne tilbud var båret af
usaglige eller uvedkommende hensyn.
- At der ikke på det foreliggende grundlag er belæg for at konkludere, at
skibstypeinspektørernes indsigt i tilbudsmaterialet har haft indflydelse
på evalueringens udfald eller har ført til inddragelse af usaglige hensyn
i den endelige evaluering.
- At Forsvarets Materieltjeneste har ageret i overensstemmelse med de
for konkurrencen valgte udbudsbetingelser.
Særligt er der ikke noget bevismæssigt grundlag for at konkludere, at en
af de i evalueringen deltagende personer skulle have haft som formål at
”statuere et eksempel” ved at gå ind for en ét-værfts løsning, som dermed
udelukkede Faaborg Værft A/S som kontraktpart, og selv hvis dette var til-
fældet, var der et overvældende flertal i evalueringskomitéen for ét-
værftsløsningen.
Der er, ifølge Kammeradvokaten, heller ikke på baggrund af det forelig-
gende materiale belæg for at konkludere, at skibstypeinspektørernes ind-
sigt i tilbudsmaterialet har haft indflydelse på evalueringens udfald eller
har ført til inddragelse af usaglige hensyn i den endelige evaluering.
Det er således Kammeradvokatens vurdering, at Forsvarets Materieltjene-
ste har ageret i overensstemmelse med de for konkurrencen valgte ud-
budsbetingelser.
Der er således ikke på baggrund af Kammeradvokatens konklusion grund-
lag for at drage eventuelle konsekvenser for Forsvarets Materieltjeneste
eller den måde Forsvarets Materieltjeneste er organiseret på.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
DET TALTE ORD GÆLDER
Samråd den 25. juni2014
I øvrig kan jeg oplyse, at Forsvarsministeriet har holdt et møde med direk-
tøren for Faaborg Værft den 24. april, og det var - set fra Forsvarsministe-
riets synspunkt - et godt og konstruktivt møde.
Uden sammenhæng til denne sag kan jeg mere generelt oplyse, at der i
den nyligt indgåede
Aftale om organisering af ledelsen af forsvaret og til-
læg til aftale på forsvarsområdet 2013-2017
indgår, at Forsvarets Materi-
eltjeneste bliver en selvstændig styrelse under Forsvarsministeriets depar-
tement og vil blive benævnt Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbssty-
relse. Endvidere indgår det i aftalen, at departementet tilføres yderligere
ressourcer med det formål helt generelt at styrke den overordnede styring
af materielområdet samt sikre et stærkt tilsyn med denne nye styrelse.
Og jeg vil da gerne benytte lejligheden til at kvittere for samarbejdet,
blandt andet med Troels Lund Poulsen og Lene Espersen, i forhold til det
forlig, der her er indgået og som jo også viser, at der her sker markante
forandringer i forhold til den måde som Forsvarets Materieltjeneste skal
udøve sin virksomhed på i fremtiden.
Endelig spørges der til, hvordan jeg fremadrettet vil sikre mig, at oplysnin-
ger fra Forsvaret, som videregives til Folketinget, er korrekte.
Som jeg også allerede har været inde på, har forsvarschefen og chefen for
Forsvarets Materieltjeneste på det kraftigste beklaget de fejlagtige oplys-
ninger om skibstypeinspektørernes adgang til tilbudsmateriale i forbindelse
med udbuddet på vedligeholdelse af Marinehjemmeværnets fartøjer.
Hertil er der at tilføje, at Forsvarsministeriet også fremadrettet i meget høj
grad må basere mange besvarelser af spørgsmål fra Folketinget på udta-
lelser og oplysninger indhentet fra Forsvaret.
I den forbindelse er jeg ikke i tvivl om, at Forsvaret er meget opmærksom
på det ansvar og den rolle som Forsvaret her har.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
DET TALTE ORD GÆLDER
Samråd den 25. juni2014
Dette afslutter min besvarelse af spørgsmålene.
6