Forsvarsudvalget 2013-14
FOU Alm.del
Offentligt
1389080_0001.png
NOTAT
vedr.
Konkrete spørgsmål til konkurrenceudsættelse af etablissementsdrift i Forsvaret
Konklusion
Udliciteringen har haft den effekt, at Forsvaret forventer årligt at spare ca. 150
mio. kr. samt yderligere op til 40 mio. kr. Det er penge, der nu bruges til Forsva-
rets kerneopgaver. På langt de fleste områder er Forsvaret også tilfredse med
den kvalitet, som Forenede Service og ISS nu leverer hver dag til Forsvaret og
Forsvarets ansatte.
Overordnet set er det således fortsat opfattelsen, at udliciteringen har været for-
delagtig for Forsvaret, både økonomisk set men også med henblik på generelt at
opnå en mere ensartet opgaveløsning inden for en aftalt kvalitet og en mere pro-
fessionel styring af området.
Det er endelig Forsvarets vurdering, at erfaringerne med konkurrenceudsættel-
sen og den efterfølgende udlicitering af etablissementsdriften giver et godt afsæt
for det videre arbejde med at konkurrenceudsætte og udlicitere de mange områ-
der, der er pålagt Forsvaret i forsvarsforliget af 30. november 2012 samt tillægs-
aftalen af 10. april 2014.
Det skal afslutningsvis nævnes, at Forsvaret – i forlængelse af de spørgsmål, der
løbende har været rejst om gennemførelsen af konkurrenceudsættelsen af etab-
lissementsdriften, vil tage kontakt til Forsvarsministeriets Interne Revision og an-
mode revisionen om at foretage en egentlig gennemgang af projektet.
---000---
Baggrund
Forsvaret blev som en del af Forsvarsforlig 2010-2014 pålagt at gennemføre
konkurrenceudsættelse af hovedparten af etablissementsdriftsområdet, ligesom
også Forsvaret i nuværende Forsvarsforlig 2013-2017 er pålagt konkrete konkur-
renceudsættelser og udliciteringer.
Konkurrenceudsættelsen af hovedparten af etablissementsområdet (kantinedrift,
rengøring og arealpleje) førte til en egentlig udlicitering i to etaper – i 2012 i Øst-
danmark og i 2014 i Vestdanmark.
Dato: 22. maj 2014
Sagsnr.: 2014/004597
Dok.nr.: 1002742
Forsvarskommandoen
Danneskiold-Samsøes Allé 1
1434 København K
Side 1 af 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1389080_0002.png
Som resultat af udliciteringen forventer Forsvaret en samlet årlig besparelse på
ca. 150 mio. kr. samt yderligere op til 40 mio. kr. Det er penge, der nu bruges til
Forsvarets kerneopgaver. Som eksempel er det forudsat i forsvarsforliget, at 100
mio.kr. af effektiviseringsprovenuet skal anvendes til at finansiere opbygning og
fremtidig drift af Forsvarets nye skibsbaserede helikoptere.
I forbindelse med konkurrenceudsættelsen og udliciteringen er der blevet stillet
69 spørgsmål fra Forsvarsudvalget, inkl. 18 spørgsmål, der p.t. er under behand-
ling.
Fire konkrete spørgsmål
Forsvaret har senest modtaget fire konkrete spørgsmål fra Forsvarsministeriet,
som en udløber af en dialog med et medlem af Forsvarsudvalget.
De konkrete spørgsmål forstås således:
1. Har der været konsistens i håndteringen af brugernes egenbetaling. Hvordan
er forhold vedrørende brugernes egenbetaling håndteret?
2. Forsvaret ses ikke at have medtaget udgifter til opsagte tjenestemænd i vur-
deringen af den forventede besparelse. Hvordan er udgifterne til rådighedsløn
håndteret?
3. Har Forsvaret medtaget omkostninger til kontraktstyring i vurderingen af den
forventede besparelse. Hvordan er omkostningerne til kontraktstyring håndte-
ret?
4. Forsvaret ses at have sammenlignet omkostninger i 2009 med 2013 uden at
regulere prisniveauet. Har Forsvaret taget højde for, at prisniveauet ændrer
sig over tid?
Nedenfor fremgår et svar på hvert af de fire spørgsmål:
Hvordan er forhold vedrørende brugernes egenbetaling håndteret?
For at få kunne vurdere det fulde potentiale, har Forsvaret valgt at opgøre de
samlede omkostninger for de områder, som skulle konkurrenceudsættes. Det
betyder, at baseline som udgangspunkt indeholdt både de direkte og indirekte
omkostninger samt indtægter fra blandt andet brugernes egenbetaling, der kunne
relateres direkte til de omfattede opgaver.
Brugernes egenbetaling dækker over køb fra Forsvarets myndigheder til eksem-
pelvis mødeforplejning og Forsvarets ansattes køb i kantinerne. For at opnå den
bedste samlede pris på de udbudte opgaver, indeholdt udbudsmaterialet også
den estimerede mængde, der relaterer sig til brugernes egenbetaling. Det vil si-
ge, at tilbuddene fra tilbudsgiver dækkede over både den betaling Forsvaret skul-
le betale leverandøren, egenbetalingen fra Forsvarets myndigheder og egenbeta-
ling fra Forsvarets ansatte. Altså var det muligt at vurdere den bedste samlede
pris til fordel for hele Forsvaret og Forsvarets ansatte.
Det betyder også, at man kan opgøre betalingen til kontrakten på forskellig vis
afhængig af, om man ser på den samlede indtægt for leverandøren eller ser iso-
Sagsnr.: 2014/004597
Dok.nr.: 1002742
Side 2 af 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1389080_0003.png
leret på den forventede betaling, der dækker Forsvarets Bygnings- og Etablisse-
mentstjenestes driftsansvar.
I Østdanmark blev baseline opgjort til ca. 309 mio.kr., heraf udgjorde brugernes
egenbetaling ca. 57,2 mio. kr. Begge i 2009 priser.
I Vestdanmark blev baseline opgjort til ca. 422 mio. kr. (ca. 375 mio. kr. ex. indi-
rekte omkostninger), heraf udgjorde brugernes egenbetaling ca. 82 mio. kr. Beg-
ge i 2011 priser.
(Se også svar på Forsvarsudvalgsspørgsmål 125, 132, 185 og 186 - samling
2013-14)
Hvordan er udgifterne til rådighedsløn håndteret?
Udgifterne til rådighedsløn for de tjenestemænd, der er blevet opsagt i forbindel-
se med udliciteringen af deres opgaver, er ikke medtaget i Forsvarets vurdering
af den forventede varige besparelse. Det skyldes, at udgifterne til rådighedsløn
må regnes som engangsudgifter, hvorimod provenuet er af varig karakter.
(Engangs-)udgifterne er heller ikke medtaget i Forsvarskommandoens opgørelse
af projektudgifterne, idet udgifterne til rådighedsløn relaterer sig direkte til tjene-
stemandsansættelsen. Dermed ville udgifterne blive aktuelle i ethvert tilfælde af
opsigelse af tjenestemænd, udlicitering eller ej. Udgifterne, der afholdes over op
til tre år, er altså en del af Forsvarets forpligtelser i forbindelse med at have tje-
nestemænd ansat på områder, hvor Forsvaret ikke længere har brug for dem.
Når de nuværende kontrakter skal genudbydes, vil Forsvaret ikke have særlige
udgifter til tjenestemænd.
Det kan videre oplyses, at i Østdanmark blev de 17 tjenestemænd, hvis opgave
var omfattet af de udliciterede opgaver, anvist andre passende stillinger, og der
har derfor ikke været udgifter til rådighedsløn i den forbindelse. I den efterfølgen-
de reorganisering af reststrukturen i Østdanmark, var der fem tjenestemænd,
som det ikke var muligt at genplacere, hvorfor de blev indstillet til afsked. Udgif-
ten hertil forventes at blive maksimalt ca. 5,9 mio. kr. fordelt over tre år.
I Vestdanmark var der 29 tjenestemænd, hvis opgave var omfattet af de udlicite-
rede opgaver, hvorfor de er blevet indstillet til afsked. Udgiften hertil forventes at
blive maksimalt ca. 35,4 mio. kr. fordelt over tre år. (I svar på Forsvarsudvalgs-
spørgsmål 126 blev det oplyst, at der pr. januar 2014 var 28 tjenestemænd, men
samtidig var der yderligere en, hvis sag endnu ikke var afgjort. Det er nu sket og
vedkommende tjenestemand er nu indstillet til afsked. I beløbet på de 35,4 mio.
kr. var medregnet denne 29. personalesag).
(Se også svar på Forsvarsudvalgsspørgsmål 42, 49, 63, 126 og 129 - samling
2013-14)
Hvordan er omkostningerne til kontraktstyring håndteret?
Sagsnr.: 2014/004597
Dok.nr.: 1002742
Side 3 af 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1389080_0004.png
Forsvaret har oprettet to kontraktstyringsenheder; en til hver af de indgåede kon-
trakter. Kontraktstyringsenhederne sikrer, at leverandøren overholder kontrakten
og tager sig af alle forhold vedrørende kontrol, betaling og eventuelle uenigheder.
Selv om Forsvaret før har haft udliciteret enkelte etablissementer, har der ikke før
været brug for en decideret kontraktstyringsenhed. Det er der nu – og enhederne
har varige karakter - og derfor er de omkostninger, der er forbundet med at styre
kontrakterne, medtaget i vurderingerne af de varige besparelser.
I Østdanmark har omkostningerne været stigende de første år, idet der her har
været behov for både at øge kompetencerne inden for kontraktstyring og kontrol-
ressourcerne. På lidt længere sigt er det forventningen, at omkostningerne falder
igen når der er opbygget en mere solid erfaring inden for kontraktstyringen. Det
betyder, at Forsvaret i dag har opbygget en stærk kontraktstyringsenhed, der
formår at stille krav til og kontrollere leverandøren. I Østdanmark forventer For-
svarets Bygnings- og Etablissementstjeneste at anvende ca. 6.8 mio. kr. i 2014.
I Vestdanmark har Forsvaret opbygget kontraktstyringsenheden på baggrund af
erfaringerne fra Østdanmark. Kontraktstyringsenheden vurderes at have den ret-
te kapacitet fra start. I Vestdanmark forventer Forsvarets Bygnings- og Etablis-
sementstjeneste at anvende ca. 7,2 mio. kr. i 2014.
(Se også svar på Forsvarsudvalgsspørgsmål 31 - samling 2011-12 - og 43, 45,
48 og 61 - samling 2013-14.)
Har Forsvaret taget højde for at prisniveauet ændrer sig over tid?
Det samlede projekt om konkurrenceudsættelse af etablissementsdriften er
blandt de største, der er gennemført i Danmark. Derfor har projektet, i sagens
natur, taget lang tid at forberede, og det har dermed også spændt over flere år fra
projektopstart og til driftsopstart. Det betyder, at der er sket en udvikling i prisni-
veau, hvis man vælger at sammenligne omkostninger og priser med flere år imel-
lem.
Projektet i Østdanmark blev indledt i 2010 og potentialeanalysen blev baseret på
2009. Forenede Service overtog opgaverne primo 2012, og besparelsen indar-
bejdet i 2012 budgettet. Projektet i Vestdanmark blev indledt i 2012 og potentia-
leanalysen blev baseret på 2011. ISS overtog opgaverne primo 2014 og bespa-
relserne er indarbejdet i 2014 budgettet
I forbindelse med en simpel fremstilling af den forventede opnåede besparelse i
Østdanmark valgte Forsvaret at sætte Forsvarets Bygnings- og Etablissements-
tjenestes betaling til kontrakten i 2013 op imod de samlede omkostninger på om-
rådet i 2009. I det tilfælde blev der reguleret for prisniveau således, at det blev
mulig at sammenligne. I andre tilfælde har der været behov for at sammenligne
priser fra et år til et andet, og der har Forsvaret i flere tilfælde valgt at se bort fra
prisniveau, da betydningen var begrænset.
Sagsnr.: 2014/004597
Dok.nr.: 1002742
Side 4 af 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1389080_0005.png
Den generelle vurdering af den årlige besparelse, i den samlede udlicitering, har
gennem projektet været vurderet til ca. 50 mio. kr. i Østdanmark og ca. 100 mio.
kr. i Vestdanmark og op yderligere 40 mio. kr. samlet set. Der er tale om prove-
nuer, der udmøntes i Forsvarets budget på forskellige tidspunkter, hvorfor For-
svaret for overskuelighedens skyld har valgt en fremstilling i løbende priser. Det
skyldes endvidere, at når man sammenholder projektets store omfang og kom-
pleksitet med udviklingen i Forsvarets behov og forbrug på etablissementsdrifts-
områder over tid, så der hvert år en betydelig usikkerhed om årets faktiske for-
brug og dermed også den faktiske besparelse. Der kan altså være udsving i den
faktiske besparelse fra år til år, der kan være større end den effekt det ville give
at indregne prisudviklingen.
Som et eksempel på betydelige udsving i Forsvarets behov, kan nævnes tillægs-
aftale til forsvarsforlig af 10. april. Som konsekvens heraf flyttes flere myndighe-
der fra Øst- til Vestdanmark og derudover lukkes etablissementer i Øst. Det bety-
der konkret, at behovet for rengøring, kantine og arealpleje vil falde mærkbart i
Østdanmark, mens det derefter vil stige i Vestdanmark.
Som et andet eksempel kan nævnes, at leverandørerne er pålagt en årlig effekti-
viseringsbesparelse på 2 procent i forhold til priserne i det første kontraktår.
Dermed falder prisen for de fleste ydelser mere end den aktuelle prisudvikling.
Derudover er leverandørerne pålagt at komme med forslag, der kan optimere
driften på områderne yderligere
(Se også svar på Forsvarsudvalgsspørgsmål 35, 40 og 125 - samling 2013-14.)
Konklusion
Udliciteringen har som nævnt haft den effekt, at Forsvaret forventer årligt at spare
ca. 150 mio. kr. samt yderligere op til 40 mio. kr. Det er penge, der nu bruges til
Forsvarets kerneopgaver. På langt de fleste områder er Forsvaret også tilfredse
med den kvalitet, som Forenede Service og ISS nu leverer hver dag til Forsvaret
og Forsvarets ansatte.
Overordnet set er det således fortsat opfattelsen, at udliciteringen har været for-
delagtig for Forsvaret, både økonomisk set men også med henblik på generelt at
opnå en mere ensartet opgaveløsning inden for en aftalt kvalitet og en mere pro-
fessionel styring af området.
Det er endelig Forsvarets vurdering, at erfaringerne med konkurrenceudsættel-
sen og den efterfølgende udlicitering af etablissementsdriften giver et godt afsæt
for det videre arbejde med at konkurrenceudsætte og udlicitere de mange områ-
der, der er pålagt Forsvaret i forsvarsforliget af 30. november 2012 samt tillægs-
aftalen af 10. april 2014.
Det skal afslutningsvis nævnes, at Forsvaret – i forlængelse af de spørgsmål, der
løbende har været rejst om gennemførelsen af konkurrenceudsættelsen af etab-
lissementsdriften, vil anmode Forsvarsministeriets Interne Revision om en øko-
nomisk gennemgang af projektet.
Sagsnr.: 2014/004597
Dok.nr.: 1002742
Side 5 af 5