Forsvarsudvalget 2013-14
FOU Alm.del
Offentligt
1386466_0001.png
DET TALTE ORD GÆLDER
Talepunkter til samrådsspørgsmål Æ og Ø
Indledning
Jeg er blevet kaldt i samråd i dag for at besvare samrådsspørgsmål Æ og
Ø om udliciteringen af etablissementsdriften i Øst- og Vestdanmark.
For en god ordens skyld vil jeg gøre udvalget opmærksom på, at jeg
senest i sagen har besvaret udvalgsspørgsmål 224-241.
Jeg har desuden i et notat til forligskredsen besvaret spørgsmål fra Lene
Espersen om provenugrundlaget ved Forsvarets konkurrenceudsættelse
af etablissementsdriftsområdet.
Før jeg besvarer selve samrådsspørgsmålene, vil jeg gerne komme med
nogle generelle betragtninger i sagen.
Udliciteringen af etablissementsdriften i Øst- og Vestdanmark er
gennemført i overensstemmelse med Forsvarsforlig 2010-2014, som et
bredt flertal i Folketinget står bag.
Konkurrenceudsættelsen af driften af Forsvarets etablissementer blev
foretaget for at afprøve, om private leverandører kan udføre opgaverne
mere økonomisk fordelagtigt.
Det har medført, at Forsvaret forventer en samlet årlig besparelse på op
til ca. 190 mio. kr.
Besparelserne har givet mulighed for at omprioritere til Forsvarets
kerneopgaver.
Med seneste Aftale på forsvarsområdet 2013-2017 vil Forsvaret
gennemføre yderligere konkrete konkurrenceudsættelser og
udliciteringer.
I tillægsaftalen af 10. april 2014 er der fastsat mål for, at der skal opnås
et yderligere provenu på 46 mio. kr. årligt ved konkurrenceudsættelse.
DET TALTE ORD GÆLDER
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
DET TALTE ORD GÆLDER
Jeg er glad for, at vi med disse brede forlig sikrer gode rammer for
løsning af Forsvarets kerneopgaver.
Konkurrenceudsættelsen af hovedparten af etablissementsdriftsområdet
omfatter kantinedrift, rengøring og arealpleje, og er blevet gennemført i
to faser.
I første fase blev etablissementsdriften i Østdanmark (den 1. april 2012)
udliciteret til Forenede Service A/S.
I næste fase blev etablissementsdriften i Vestdanmark (den 1. februar
og 1. marts 2014) udliciteret til ISS.
Der var tale om en grundig og flerårig udbudsproces med bistand fra
anerkendte konsulenthuse og tæt inddragelse af de faglige
organisationer.
Forsvaret vurderer samlet set, at processen er forløbet tilfredsstillende,
når størrelsen af udbuddet og de iboende og i nogle sammenhænge
konfliktende interesser, tages i betragtning.
På langt de fleste områder er Forsvaret også tilfreds med den kvalitet,
som Forenede Service A/S og ISS nu leverer hver dag til Forsvaret og
Forsvarets ansatte.
Overordnet set er det således Forsvarets opfattelse, at udliciteringen har
været fordelagtig i form af:
i) en økonomisk gevinst
ii) en mere ensartet opgaveløsning
iii) og en mere professionel styring af området.
Forsvaret erkender dog, at der fortsat er udfordringer med kvaliteten på
visse etablissementer.
DET TALTE ORD GÆLDER
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1386466_0003.png
DET TALTE ORD GÆLDER
Det skal der selvfølgelig ændres på.
For at rette op på kvaliteten er der igangsat en række initiativer. Disse vil
jeg komme ind på i min besvarelse af samrådsspørgsmål Æ.
Med disse indledende bemærkninger vil jeg med udvalgets tilslutning
tillade mig at svare samlet på samrådsspørgsmålene Æ og Ø.
Besvarelse af samrådsspørgsmål Æ
Samrådsspørgsmål Æ lyder: ”Ministeren bedes give en redegørelse for
etablissementsdriften af Østdanmark for 2. drifts år - d.v.s. fra 1. april
2013 til 31. marts 2014, og herunder den økonomiske situation og en
nærmere redegørelse for den manglende opfyldelse af kvalitetskravene i
forhold til de aftalte ydelser med Forenede Service A/S og HedeDanmark
A/S.”
[Etablissementsdriften af Østdanmark for 2. drifts år]
Forsvarets kontrakt med Forenede Service A/S om udlicitering af
etablissementsdriften i Østdanmark er opdelt i tre serviceaftaler.
Henholdsvis rengøring, kantinedrift og arealpleje.
Jeg vil nu gennemgå status for leverandørens ydelser i 2. driftsår og
kvaliteten af de modtagne ydelser.
[Rengøringsområdet]
Forsvaret har oplyst, at serviceaftalen på rengøringsområdet er den
delaftale, hvor der er de største udfordringer.
Som jeg tidligere har oplyst overfor Folketinget i svar på FOU alm. del
spg. 227, har der i en længere periode været udfordringer med kvaliteten
af rengøringen på visse etablissementer i Østdanmark.
DET TALTE ORD GÆLDER
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
DET TALTE ORD GÆLDER
Udfordringerne er konstateret i forhold til den aftalte kvalitetsstandard –
INSTA 800.
INSTA 800 er en fælles nordisk kvalitetsstandard, der sætter høje krav til
kvaliteten og kontrollen heraf.
Forsvaret har valgt denne kvalitetsstandard for at sikre kvaliteten i
ydelserne fra den private leverandør.
Det skal bemærkes, at Forsvaret med denne kvalitetsstandard stiller klare
krav til kvalitetsniveauet i kontrakterne.
Det betyder bl.a., at rengøres mere end 4 pct. af lokalerne på et
etablissement ikke til den ønskede rengøringsgrad, vil hele
etablissementet blive betragtet som ”ikke bestået”.
Forsvarets kontrakt med leverandøren fastsætter også krav til
brugertilfredsheden.
Lever brugertilfredsheden ikke op til Forsvarets krav, vil leverandøren
blive påkrævet en bod.
Det skal hertil bemærkes, at Forsvaret ikke tidligere anvendte samme
krav og kontrolsystem til Forsvarets egen opgaveløsning på området.
Kvaliteten kan derfor ikke sammenlignes direkte med situationen forud
for udliciteringen.
Forsvaret har i alt foretaget 85 uvarslede kontroller i 2. driftsår på
udvalgte etablissementer for at kontrollere kvaliteten af rengøringen.
45 kontroller har vist utilfredsstillende forhold, og der er udført
genkontroller som konsekvens heraf.
Forsvaret stiller desuden krav om, at leverandøren skal udføre
egenkontrol.
DET TALTE ORD GÆLDER
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
DET TALTE ORD GÆLDER
Forenede Service A/S har i 2. driftsår udført 43 kvartalsvise
egenkontroller.
Kontrollerne har vist, at rengøringen i ca. 15 pct. af alle kontrollerede
lokaler ikke lever op til kvalitetskravene.
Det betyder dog også, at rengøringen i ca. 85 pct. af de kontrollerede
lokaler lever op til kvalitetskravene.
Som helhed er ca. 45 pct. af de kontrollerede etablissementer dumpet,
da mere end 4 pct. af lokalerne på det pågældende etablissement ikke
har levet op til kravene.
Forsvaret bruger kontraktens muligheder for at sanktionere Forenede
Service A/S med blandt andet bod og tilbageholdte betalinger i det
omfang Forenede Service A/S dumper en kontrol.
Det vil sige, at Forsvaret ikke betaler for rengøring af de lokaler, der ikke
lever op til kvalitetskravene i kontrakten.
Forsvaret har på den baggrund tilbageholdt betaling til Forenede Service
A/S for godt 700.000 kr. i 2. driftsår.
Forsvaret har valgt konsekvent at tilbageholde betaling for rengøring, der
ikke lever op til kvalitetskravene i stedet for at eskalere til bod, da denne
fremgangsmåde vurderes at have en større økonomisk indflydelse på
leverandøren.
Forenede Service A/S er dog pålagt bod i forbindelse med
brugertilfredshedsundersøgelsen i 2013, da denne viser, at tilfredsheden
med rengøringsydelser i lokalstøtteelementet Jægerspris var lavere end
målet.
Den samlede brugertilfredshed i Østdanmark i 2013 er dog på samme
niveau som brugertilfredsheden før udliciteringen. Brugertilfredsheden er
DET TALTE ORD GÆLDER
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
DET TALTE ORD GÆLDER
målt på en skala fra 1-5, hvor 3,0 anses for at være tilfredsstillende. I
2011 var brugertilfredsheden målt til 3,70 og i 2013 var
brugertilfredsheden målt til 3,74.
De nævnte udfordringer på rengøringsområdet skal der selvfølgelig gøres
noget ved.
Forsvaret er ikke tilfreds med, at så mange lokaler dumper
kvalitetskontrollen.
Jeg vil gerne understrege, at jeg ikke finder det tilfredsstillende, at
Forenede Service A/S ikke lever op til de stillede kvalitetskrav.
Det er vigtigt for mig, at Forenede Service A/S retter op på dette meget
snart.
Jeg har forstået, at Forsvaret har fuld fokus på at løfte kvaliteten
sammen med Forenede Service A/S.
Forsvaret har oplyst, at Forenede Service A/S har gjort en ihærdig
indsats for at rette op på forholdene og leve op til kontraktens krav.
Forenede Service A/S har bl.a. gennemført uddannelse af sine ansatte og
tilført ekstra medarbejderressourcer til de etablissementer, der ikke
består kontrollerne.
De nødvendige forbedringer har dog ikke vist sig endnu.
Forende Service A/S og Forsvaret har derfor iværksat en række
yderligere tiltag for at forbedre kvaliteten.
Bl.a. er kontrolhyppigheden øget, opfølgningen intensiveret og der har
været holdt møde på direktionsniveau for at sikre den fornødne
ledelsesbevågenhed hos Forenede Service A/S på at rette op på
kvaliteten.
DET TALTE ORD GÆLDER
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
DET TALTE ORD GÆLDER
Sideløbede er Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste - under
inddragelse af Kammeradvokaten – i gang med at undersøge kontraktens
muligheder i tilfælde af misligholdelse fra leverandørens side, herunder
påbud og opsigelse af kontrakten.
Forsvaret antager på nuværende tidspunkt, at Forende Service A/S’s
ledelsesfokus og de konkrete tiltag vil kunne rette op på kvaliteten.
Men sker der ikke forbedringer snart, vil der selvsagt blive reageret i
overensstemmelse hermed.
Det vil sige, at Forsvaret benytter alle sanktionsmuligheder i kontrakten
og i yderste konsekvens kan påberåbe sig misligholdelse af kontrakten.
Bliver dette aktuelt, vil det være nødvendigt at lave et nyt udbud af
rengøringsopgaven.
[Kantinedrift]
Jeg vil nu fortsætte med kantineområdet.
Forenede Service A/S har bl.a. oplevet et jævnt stigende salg i
kantinerne. Salget er steget med 5 pct. i 2. driftsår i forhold til 1.
driftsår, når man ser på kilo-volumen.
Begge parter arbejder forsat på at gøre leverancen endnu bedre.
Det gøres bl.a. ved, at Forsvaret kontrollerer kvaliteten af ydelserne fra
Forenede Service A/S.
Kvalitetskontrollerne gør det muligt at følge kvalitetsudviklingen på hele
leverancen.
Det har ikke været muligt før udliciteringen, hvor kontrollen var
håndteret decentralt.
DET TALTE ORD GÆLDER
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
DET TALTE ORD GÆLDER
Eventuelle uoverensstemmelser mellem det leverede og de aftalte
forhold i kontrakten bliver anført som leverancefejl.
Forenede Service A/S udfører herudover egenkontrol.
Egenkontrollen er baseret på Fødevareministeriets offentlige kontrol af
køkkener og spisesteder.
I Forsvarets styring af området er der indarbejdet en central opfølgning
på fejl og mangler i leverancerne.
Forsvaret oplyser, at der i 2. driftsår er gennemført 64 kontroller.
Ved 44 kontroller var der ingen leverancefejl.
På baggrund af de sidste 20 kontroller samt berettigede klager fra
forsvarets medarbejdere er der konstateret 107 leverancefejl i 2. driftsår.
Det skal dog bemærkes, at flere fejl kan registreres under samme
kontrolbesøg.
Det skal endvidere bemærkes, at en leverancefejl kan være alle forhold,
der ikke lever op til de detaljerede servicekrav til leverandøren, som
leverandøren ikke umiddelbart kan rette. Det kan f.eks. være, at der ikke
er det rette antal lune retter, salater eller pålæg på buffeten – at
åbningstiderne ikke er overholdt, at der ikke er leveret mødeforplejning
til tiden eller at der i kioskvaresortimentet mangler en hygiejneartikel
(toiletsager).
Forsvaret kan i forbindelse med leverancefejlene tilbageholde betaling til
Forenede Service A/S.
I 2. driftsår er der tilbageholdte betaling én gang. Det drejer sig om et
beløb på godt 60.000 kr. for manglende service på kaffemaskiner.
DET TALTE ORD GÆLDER
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
DET TALTE ORD GÆLDER
Resultatet af brugertilfredshedsundersøgelsen medfører desuden, at
Forenede Service A/S vil blive afkrævet en bod på 10.000 kr., da
resultatet ligger under målet for brugertilfredsheden i kontrakten.
Brugertilfredshedsundersøgelsen udviser dog ikke store ændringer i
forhold til situationen før udliciteringen.
[Arealpleje]
Jeg vil nu gennemgå status på 2. driftsår indenfor serviceaftalen på
arealplejeområdet.
Forsvaret har oplyst, at der i 2. driftsår var udfordringer med levering af
aftalte data og dokumentation fra Forenede Service A/S på
egenkontrollen.
Forenede Service A/S overholdte dog tilnærmelsesvis de aftalte terminer
for egenkontrol med få udfald i de sidste måneder.
Forsvaret kontrollerer også på dette område, om der er
uoverensstemmelser mellem det leverede serviceniveau og de aftalte
forhold i kontrakten.
Eventuelle uoverensstemmelser anføres som leverancefejl.
Forsvaret har ifølge det oplyste gennemført 513 kontroller i 2. driftsår.
Der er på den baggrund konstateret 210 leverancefejl og tilbageholdt
betaling for knap 300.000 kr.
Betalingen er tilbageholdt på grund af manglende servicering af Store
Dyrehave samt manglende leverancer på vintertjeneste.
Forsvaret har desuden pålagt Forenede Service A/S bod for ikke at leve
op til kvalitetskravene på lokalstøtteelementerne Jonstrup og
Svanemøllen.
DET TALTE ORD GÆLDER
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
DET TALTE ORD GÆLDER
Disse forhold skal der naturligvis rettes op på.
Forsvaret har derfor et stort fokus på leverancerne og er i tæt dialog
med leverandørens ledelse om udfordringerne på området.
Forenede Service A/S har i vid udstrækning benyttet sig af én stor
underleverandør til udførelse af opgaverne.
Forsvaret og Forenede Service A/S har været utilfredse med nogle af
leverancerne fra underleverandøren, og underleverandøren er derfor
ikke længere fast leverandør af ydelser til Forenede Service A/S indenfor
aftalen med Forsvaret.
Forsvaret vil fortsat følge kvalitetsudviklingen tæt.
[Opsummering]
Samlet set kan det konkluderes, at der er en række udfordringer
indenfor udliciteringen af dele af etablissementsdriften i Østdanmark i 2.
driftsår.
Disse forhold skal der rettes op på.
Kontrollen med Forenede Service A/S’ leverancer synliggør udfordringer,
som ikke var mulige at se før udliciteringen.
Forsvaret har dermed fået bedre kontrol med de leverede ydelser.
Men det er i sagens natur vigtigt for Forsvaret, og også for mig, at
Forenede Service A/S lever op til de aftalte kvalitetskrav.
Og det har jeg forstået, at Forsvaret har fuld fokus på, herunder
overvejelsen af mulige kontraktlige skridt.
DET TALTE ORD GÆLDER
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1386466_0011.png
DET TALTE ORD GÆLDER
[Den økonomiske situation]
I samrådsspørgsmål Æ bliver jeg også spurgt til den økonomiske
situation i 2. driftsår.
Ifølge Forsvarets oplysninger udgør den samlede udgift for 2. driftsår ca.
153 mio. kr.
Udgifterne fordeler sig med ca. 52 mio. kr. til serviceaftalen på
rengøringsområdet, ca. 57 mio. kr. til serviceaftalen på
kantinedriftsområdet og ca. 24 mio. kr. til serviceaftalen på
arealplejeområdet.
Derudover er ca. 4 mio. kr. anvendt på affaldshåndtering og ca. 16 mio.
kr. til simpel vedligeholdelse.
Jeg kan dertil oplyse udvalget om, at Forsvaret på nuværende tidspunkt
er ved at udarbejde en økonomisk redegørelse for 2. driftsår som et led i
den årlige afrapportering.
Såfremt udvalget ønsker en mere detaljeret økonomisk redegørelse end
den fremlagte, vil jeg sende Forsvarets redegørelse til udvalgets
orientering, når denne er forelagt for mig.
Besvarelse af samrådsspørgsmål Ø
Jeg vil nu besvare samrådsspørgsmål Ø, som lyder: ”Ministeren bedes
redegøre for den brutto- og nettogevinst, der er opnået som følge af
udlicitering af etablissementsdriften i Østdanmark og hvilken
forventning, der er til samme udlicitering af Vestdanmark samt hvilke
engangsomkostninger, der er påført forsvaret som følge af udlicitering af
driften.”
Ved bruttobesparelsen forstår jeg det således, at der spørges til de
udgifter, som Forsvaret havde før udlicitering, til at varetage opgaven i
eget regi, og som derfor ikke længere skal afholdes.
DET TALTE ORD GÆLDER
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
DET TALTE ORD GÆLDER
Ved nettobesparelsen forstår jeg det således, at der spørges til
bruttobesparelsen fraregnet udgifter til kontraktadministration og
betaling til leverandøren i henhold til kontrakten.
Engangsudgifter i forbindelse med udliciteringsprojektet er ikke
medtaget i vurderingen af de forventede varige besparelser, da de netop
er engangs.
Forsvaret har opgjort bruttobesparelsen til ca. 252 mio. kr. for
udliciteringen i Østdanmark og ca. 340 mio. kr. for udliciteringen i
Vestdanmark.
Som nævnt i mine indledende bemærkninger forventer Forsvaret en
samlet årlig nettobesparelse på op til ca. 190 mio. kr. som følge af
udliciteringen.
Heraf forventes provenuet at være ca. 50 mio. kr. for udlicitering af
etablissementsdriften i Østdanmark og ca. 100 mio. kr. for udliciteringen
i Vestdanmark.
Forsvaret har desuden vurderet, at der vil være mulighed for at spare
samlet set yderligere op til 40 mio. kr. på baggrund af de gennemførte
udbud og erfaringerne fra Østdanmark.
[Engangsudgifter]
Den grundige og flerårige proces med konkurrenceudsættelse har
indebåret engangsudgifter til bl.a. konsulenter og egen
projektorganisation.
Engangsudgifterne kan opdeles i udgifter før og efter udliciteringen.
De samlede udgifter til forberedelse og gennemførelse af udbuddet er af
Forsvaret opgjort til ca. 51 mio. kr.
DET TALTE ORD GÆLDER
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
DET TALTE ORD GÆLDER
Projektudgifterne vedrørende Østdanmark udgør godt 21 mio. kr. af de
samlede udgifter, og projektudgifterne vedrørende Vestdanmark godt 22
mio. kr. heraf.
De samlede udgifter til forberedelse og gennemførelse af udbuddet
omfatter herudover udgifterne til konsulenter i forbindelse med opgaver,
der primært rettede sig mod udarbejdelse af udbudsmaterialet. Disse
udgør ca. 7 mio. kr.
Herudover er de samlede omkostninger til forberedelse og afgivelse af
kontrolbud, som er opgjort til ca. 11 mio. kr.
Efter udliciteringen har Forsvaret også haft engangsomkostninger.
Forsvaret oplyser, at de 17 tjenestemænd i Østdanmark, hvis opgaver
var omfattet af de udliciterede opgaver, blev anvist andre passende
stillinger.
Der har derfor ikke været udgifter til rådighedsløn i den forbindelse.
I den efterfølgende reorganisering af reststrukturen i Østdanmark, var
der fem tjenestemænd, som det ikke var muligt at genplacere.
De blev derfor indstillet til afsked.
Forsvaret forventer, at udgiften hertil bliver op til ca. 6 mio. kr. fordelt
over tre år. Dette afhænger dog af, om der i perioden findes andre
relevante stillinger til de pågældende.
I Vestdanmark var der 29 tjenestemænd ved den opgørelse, der blev
lavet i januar 2014, hvis opgaver var omfattet af de udliciterede
opgaver.
De er derfor også blevet indstillet til afsked.
Forsvaret forventer, at udgiften hertil bliver op til ca. 35 mio. kr. fordelt
over tre år.
DET TALTE ORD GÆLDER
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
DET TALTE ORD GÆLDER
Den samlede maksimale udgift til tjenestemænd kan dermed opgøres til
ca. 41 mio. kr.
Forsvaret vil ikke have udgifter til afskedigelse af tjenestemænd, når
kontrakterne skal genudbydes, da tjenestemændene som følge af
udliciteringen er genplaceret eller afskediget.
Forsvaret har endvidere afholdt udgifter til udbetaling af optjent frihed i
forbindelse med virksomhedsoverdragelsen af medarbejderne.
Omkostningerne til feriepenge og merarbejde er en del af Forsvarets
forpligtelse overfor medarbejderne.
Omkostningen ville derfor have eksisteret, uanset om medarbejderne var
blevet virksomhedsoverdraget eller ej.
Medarbejderne har ret til deres ferie, og denne forpligtelse regnes derfor
ikke som en engangsudgift.
Med samlede engangsudgifter tilknyttet projekterne på op mod 100 mio.
kr., er der tale om et relativt stort beløb.
Dette skal imidlertid holdes op imod den varige årlige besparelse på op
til ca. 190 mio. kr.
Udgifterne til gennemførelse af projektet forventes således mere end
indtjent inden for kontraktens første år.
Når de respektive kontrakter udløber, slutter den varige årlige
besparelse ikke – de er netop vurderet som varige.
Det er således Forsvarets forventning at kunne få konkurrencedygtige
tilbud, når kontrakterne genudbydes.
På det pågældende tidspunkt vil Forsvaret tilrettelægge genudbuddet på
en måde, så det giver den største konkurrence og den økonomiske mest
fordelagtige situation fremadrettet for Forsvaret.
DET TALTE ORD GÆLDER
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
DET TALTE ORD GÆLDER
Afslutningsvist vil jeg gøre udvalget opmærksom på, at jeg tidligere har
bedt Forsvaret om at gennemgå tallene i den økonomiske redegørelse.
Forsvaret har oplyst, at de ved gennemgangen ikke har fundet anledning
til at betvivle de oplyste tal.
For at der ikke vedvarende skal være tvivl om økonomien i
konkurrenceudsættelsen af etablissementsdriften, har Forsvaret desuden
bedt Forsvarsministeriets Interne Revision gennemgå sagen og
undersøge, om alle tal er korrekte.
Det er forventningen, at den interne revisions gennemgang afsluttes i 2.
halvdel af 2014.
[Afsluttende bemærkninger]
Som det fremgår af min redegørelse i dag, er der med udliciteringen af
etablissementsdriften i Øst- og Vestdanmark tale om et stort og
komplekst projekt.
Forsvaret er på langt de fleste områder tilfreds med mange af de
ydelser, som Forenede Service A/S og ISS hver dag leverer til Forsvaret,
men der er også klare udfordringer på en række områder.
Det skal der ændres på, så kvaliteten af alle de leverede ydelser lever op
til Forsvarets klare og høje krav.
Det er som sagt min forståelse, at Forsvaret har fuld fokus på dette og
er i dialog med Forenede Service A/S på alle chefniveauer.
Men det er også vigtigt at understrege, at Forsvaret overvejer hvilke
yderligere muligheder, der ligger i kontrakten, herunder i yderste
konsekvens påbud og opsigelse af kontrakten, såfremt der ikke er en
tilfredsstillende leverance.
DET TALTE ORD GÆLDER