MINISTEREN
Forsvarsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
29. august 2014
2014-2559
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Forsvarsudvalget har i brev af 13. juni 2014 (omtryk 16. juni 2014) stillet mig
følgende spørgsmål (FOU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Nikolaj Villumsen (EL).
Spørgsmål nr. 276:
Ministeren bedes kommentere de forhold, der omtales i artiklen ”Ni jagerfly-
hændelser på fem år” på web magasinet check-in.dk den 13. juni 2014, om pas-
sagerfly og jagerfly, der i en del tilfælde er kommet for tæt på hinanden, samt
gøre rede for, hvordan radiokommunikationen mellem såvel flyene som mel-
lem flyene og jordkontrollen fremover kan koordineres, med henblik på at und-
gå disse og lignende episoder.
Svar:
Trafikstyrelsen oplyser følgende:
”Der henvises i artiklen til en konkret hændelse den 11. juni 2013, hvor et jager-
fly ifølge artiklen kom "faretruende tæt på" et fragtfly. Det fremgår af artiklen
at passageafstanden er vurderet til at være 0,9 km. horisontalt / 61 m vertikalt,
og at den krævede afstand er 14,8 km/305m.
Oplysningerne om den krævede passageafstand er misvisende. I det luftrum,
hvor luftfartøjerne befandt sig, er der ikke fastsat krav om minimumspassage-
afstand mellem visuel flyvning og kontrolleret instrumentflyvning. I det pågæl-
dende luftrum gælder den krævede passageafstand kun indbyrdes imellem luft-
fartøjer, der flyver i henhold til reglerne for kontrolleret instrumentflyvninger.
Sådanne flyvninger kontrolleres af flyvekontrollen. I forbindelse med visuel
flyvning i det pågældende luftrum er det de pågældende piloters ansvar at sikre
behørig afstand til øvrige luftfartøjer under anvendelse af vigepligtsreglerne.
Flyvekontrollen udsteder i muligt omfang trafikinformationer til luftfartøjer,
der flyver i henhold til reglerne for kontrolleret instrumentflyvning om de luft-
fartøjer, der flyver efter reglerne for visuel flyvning, når disse er kendt eller kan
ses af flyvekontrollen.
Generelt kan det oplyses, at ansvaret for adskillelse af luftfartøjer afhænger af,
hvorledes det pågældende luftrum er klassificeret. Klassifikation af luftrummet
udspringer af FN organisationen ICAO’s såkaldte Chicago konvention af 1944.