FORSVARSKOMMANDOEN
København, den 20. juni 2014
STATUSNOTAT
VEDRØRENDE
EH101 HELIKOPTERNES DRIFTSSITUATION
Formål
Formålet med dette notat er at give status vedrørende EH-101 helikopterkapaciteten med
fokus på troppetransporthelikopterne. Status vil omfatte informationer vedrørende tilveje-
bringelse af operative motorer til helikopterne, den materielmæssige klargøring samt ud-
dannelse og træning.
Tilvejebringelse af operative motorer
Der er i samarbejde med motorproducenten, Turbomeca, tilvejebragt en løsning vedrøren-
de motorproblemerne således, at der med udgangen af juli 2014 forventes at være ca. 38
brugsklare motorer.
Det er Forsvarets vurdering, at antallet af rådige operative motorer er tilstrækkeligt til at
kunne varetage såvel det hjemlige eftersøgnings- og redningsberedskab som udsendelsen
af helikopterne til Afghanistan.
Materielklargøring
Der er i alt syv delprojekter, som bidrager til at skabe forudsætningerne for klargøring af
troppetransportkapaciteten. Alle projekterne forløber planmæssigt:
Forward Looking Infra Red (FLIR)
Installationen af Forward Looking Infra Red sensor forløber planmæssigt, og sensorerne
er aktuelt installeret på fire helikoptere.
Bevæbning
Fire helikoptere er modificeret til bevæbning med tre maskingeværer i affutager. Der an-
skaffes våben og affutager til udrustning af i alt seks helikopterstel.
Støtteudstyr
Mobilkran er leveret, og der er gennemført uddannelse på udstyret. Der leveres hangartel-
te i juni måned med efterfølgende uddannelse og træning.
Kabine- og cockpitdesign
Fire helikoptere er færdigmodificeret, og der gennemføres modificering af de resterende
stel frem mod primo 2016.
Elektroniske krigsførelsessystemer
Fire helikopterstel er modificeret til anvendelse af det elektroniske selvbeskyttelsesudstyr.
Etablering af vedligeholdelsesfaciliteter