Forsvarsudvalget 2013-14
FOU Alm.del
Offentligt
1392184_0001.png
Folketingets Forsvarsudvalg
Christiansborg
FORSVARSMINISTEREN
18. august 2014
Folketingets Forsvarsudvalg har den 28. maj 2014 stillet følgende spørgsmål nr. 270 til for-
svarsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Troels Lund
Poulsen (V) og Lene Espersen (KF).
Spørgsmål nr. 270:
”Ministeren bedes fremsende en oversigt, der både samlet og år for år viser, hvor mange
flyvninger, der er foretaget i regi af LUFTARK og hvor mange flyvninger, der er ind-
købt/indchartret ved siden af LUFTARK. M.h.t. indchartrede/indkøbte flyvninger ved siden af
LUFTARK bedes der redegjort for, hvorfor det i den enkelte situation blev besluttet at fore-
tage flyvningen udenfor LUFTARK regi.”
Svar:
Forsvarskommandoen er anmodet om en udtalelse til brug for Forsvarsministeriets besvarel-
se. Forsvarskommandoen har i den anledning oplyst:
”Aftalen vedrørende LUFTARK var opgjort i flyvetimer og ikke i flyvninger. Controlling i
forbindelse med aftalen var derfor fokuseret på forbruget af flyvetimer.
For den samlede periode 2009-2013 var aftalen berammet til 12.000 flyvetimers perso-
neltransport og 8.800 flyvetimers godstransport. I perioden blev forbrugt 4.485 flyveti-
mer til personeltransport og 2.909 flyvetimer til godstransport.
Antallet af gennemførte LUFTARK-flyvninger er ved den anvendte controlling ikke op-
gjort. Dog kan følgende oplyses om antallet af planlagte flyvninger:
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________
HOLMENS KANAL 42
1060 KØBENHAVN K
TELEFON: 33 92 33 20
TELEFAX: 33 32 06 55
MAIL: [email protected]
WEB: www.FMN.DK
CVR: 25-77-56-35
EAN: 5798000201200
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1392184_0002.png
Tabellen viser antallet af planlagte flyvninger.
2009
83
119
0
202
2010
166
104
5
275
2011
148
57
1
206
2012
95
51
5
151
2013
17
69
2
88
I alt
509
400
13
LUFTARK flyvninger
Civile fuldcharterede flyvninger
Civile partloads flyvninger
I alt
For yderligere detaljeringsgrad vedrørende opgørelsen af flyvetimer henvises der til min
samtidige besvarelse af spørgsmål 269.
Supplerende til tallene i tabellen kan det oplyses, at årsagen til de mange civile fuld-
chartrede flyvninger i årene 2009-2010 primært skyldes, at flyene i LUFTARK projektet i
denne periode ikke kunne lande i Camp Bastion og i stedet fløj til Kandahar Airfield. Det
var derfor nødvendigt at supplere med civile flyvninger fra Kandahar til Camp Bastion.
Forud for hver enkelt flyvning er der foretaget en vurdering og beregning af hvilken fly-
type, der skal anvendes til den enkelte flyvning med henblik på at vælge den for For-
svaret operativt og økonomisk set bedste løsning.
En civil flyvning er valgt i de tilfælde, hvor det har været den for Forsvaret økonomisk
bedste løsning set ud fra totalomkostningsprincippet, og/eller hvor det har været opera-
tivt nødvendigt. I relation hertil skal det bemærkes, at det civile lufttransportmarked i
store dele af kontraktperioden prismæssigt har været meget favorabelt som følge af fi-
nanskrisen. En konsekvent anvendelse af LUFTARK ville således have medført en større
samlet omkostning for Forsvaret end den aktuelt opgjorte.”
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen