Forsvarsudvalget 2013-14
FOU Alm.del
Offentligt
1392182_0001.png
Folketingets Forsvarsudvalg
Christiansborg
FORSVARSMINISTEREN
18. august 2014
Folketingets Forsvarsudvalg har den 28. maj 2014 stillet følgende spørgsmål nr. 269 til for-
svarsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Troels Lund
Poulsen (V) og Lene Espersen (KF).
Spørgsmål nr. 269:
”Ministeren bedes fremsende en oversigt, der m.h.t. LUFTARK aftalen viser:
a) hvor mange flyvninger, der var aftalt (eller forventet) at skulle foretages i aftaleperioden
og hvor mange flyvninger, der faktisk er udført
b) hvor meget brændstof og hvor store brændstofudgifter, forsvaret forventede at skulle
bidrage med og hvor meget brændstof og hvor store brændstofudgifter, forsvaret faktisk
har bidraget med”
Svar:
Forsvarskommandoen er anmodet om en udtalelse til brug for Forsvarsministeriets besvarel-
se. I forhold til underspørgsmål a, har Forsvarskommandoen i den anledning oplyst:
”Forsvarets aftale om LUFTARK indeholdt en ramme på op til 3.000 timer personel-
transport og op til 2.200 timer godstransport årligt.
Forsvarets anvendelse af personeltransport og godstransport fremgår af nedenstående
tabel.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________
HOLMENS KANAL 42
1060 KØBENHAVN K
TELEFON: 33 92 33 20
TELEFAX: 33 32 06 55
MAIL: [email protected]
WEB: www.FMN.DK
CVR: 25-77-56-35
EAN: 5798000201200
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1392182_0002.png
Tabel – Forsvarets anvendelse af flyvetimer til personeltransport og godstransport.
2009
Personeltransport ramme
Personeltransport forbrug
Godstransport ramme
Godstransport forbrug
2.250
491
1.650
917
2010
3.000
1.231
2.200
1.175
2011
3.000
1.425
2.200
697
2012
3.000
1.058
2.200
120
2013 I alt
750
280
550
0
12.000
4.485
8.800
2.909
Forsvarets aftale vedrørende flyvetimer til personeltransport og godstransport skal ses
i sammenhæng med ønsket om dels at have sikker adgang til strategisk lufttransport,
dels for at have mulighed for at afsætte overskudskapacitet til tredjepart.”
I forhold til underspørgsmål b, har Forsvarskommandoen oplyst følgende:
”Forsvaret har ikke opgjort nogen forventning til forbruget af brændstof i forbindelse
med LUFTARK aftalen.
Forsvarets køb af brændstof i aftaleperioden fremgår af nedenstående tabel.
Tabel – Udvisende LUFTARK brændstofforbrug (Løbende priser i mio. kr.).
2009
Køb af brændstof
Brændstof fra lager
I alt
1,9
10,8
12,7
2010
57,4
10,2
67,6
2011
56,8
10,2
67,0
2012
38,1
12,3
50,4
2013
11,1
1,6
12,7
Der er ikke 1:1 sammenhæng mellem anvendelsen af strategisk lufttransport det en-
kelte år og den opgjorte økonomi vedrørende brændstof, idet betaling ved køb af
brændstof oftest sker noget senere end købet finder sted.”
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen