Forsvarsudvalget 2013-14
FOU Alm.del
Offentligt
1363985_0001.png
1363985_0002.png
1363985_0003.png
1363985_0004.png
Folketingets ForsvarsudvalgChristiansborg
FORSVARSMINISTEREN1. maj 2014Folketingets Forsvarsudvalg har den 20. marts 2014 stillet følgende spørgsmål nr. 202 tilforsvarsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Troels LundPoulsen (V).

Spørgsmål nr. 202:

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 18. marts 2014 fra Finn Warburg, Farumvedrørende besparelser i forsvaret og behandling af sårede soldater, jf. FOU alm. del - bilag85.”

Svar:

Forsvarskommandoen er anmodet om en udtalelse til brug for Forsvarsministeriets besvarel-se.Forsvarskommandoen har i den anledning oplyst følgende:” I anledning af Finn Warburgs henvendelse til forsvarsministeren, sundhedsministerenog Folketingets medlemmer vedrørende konsekvenser af aftale på forsvarsområdet2013-2017 vedrørende sundhedsområdet har Forsvarskommandoen følgende kommen-tarer:Forsvarsaftalens betydning på sundhedsområdetDen tilpassede sundhedsstruktur vil fortsat kunne levere den sundhedsfaglige støtte,der ikke dækkes fuldt ud af den primære sundhedssektor (offentlige sundhedssektor),herunder til værnepligtige og til personel, der varetager opgaver, hvor der er behov forsærlige sundhedsfaglige ydelser, som ikke udbydes af den primære sundhedssektor, fx iforbindelse med udsendelse til internationale operationer, sejlads, flyvning mv._______________________________________________________________________________________________________________________________________________HOLMENS KANAL 421060 KØBENHAVN KTELEFON: 33 92 33 20TELEFAX: 33 32 06 55MAIL: [email protected]WEB: www.FMN.DKCVR: 25-77-56-35EAN: 5798000201200
Hensigten har været at tilpasse serviceniveauet til det niveau, som Forsvaret er forplig-tet til. Reduktionerne er af et omfang, der ikke uventet medfører et ændret service- ogsamarbejdsniveau, og der vil naturligt være tale om udfordringer i forbindelse med im-plementeringen heraf. Den fremtidige sundhedsfaglige organisation og struktur vil i hø-jere grad end hidtil blive fokuseret mod de i forsvarsforliget fastsatte opgaver, herunderprimært det operative virke.Samlet set er det vurderingen, at Forsvaret også fremover vil kunne forberede og un-derstøtte nationale og internationale operationer sundhedsfagligt samt tilvejebringe dendertil nødvendige sanitets- og sundhedsfaglige rådgivning i relation hertil.Behandling af sårede soldaterForsvarets samlede indsats for at støtte og anerkende veteraner, herunder de veteranerder kommer hjem fra internationale operationer med varige fysiske og/eller psykiskeskader, varetages af Veterancentret med væsentlige bidrag fra Forsvarets Sundhedstje-neste og de operative kommandoer. Der er ikke sket reduktioner i den samlede indsatsmålrettet veteraner og pårørende.Kontaktlægeordningen, der er etableret ved repatriering af sårede, kan ikke med degennemførte reduktioner opretholdes på det hidtidige niveau. Det er dog vurderingen,at funktionen ikke er udfordret med det nuværende aktivitetsniveau i relation til delta-gelse i internationale operationer.På den baggrund er det vurderingen, at besparelserne på sundhedsområdet ikke vil be-tyde, at støtte og omsorg til de tilskadekomne medarbejdere og deres pårørende forrin-ges.Forsvarets evne til at tiltrække, uddanne og fastholde lægefagligt personaleUdfordringen for Forsvaret med at tiltrække, uddanne og fastholde lægefagligt persona-le under den igangværende omorganisering og -strukturering har været et tema underforligsforberedelserne og implementeringen. Forsvaret følger udviklingen på områdetnøje, og der vil blive iværksat korrigerende tiltag, hvis udviklingen på området giver an-ledning hertil.Støtte vedrørende civile læger i sundhedstjenestens reserveDet er ikke vurderingen, at støtten til reserven påvirkes af den igangværende forligsim-plementering. Der findes fortsat en rekrutterings- og fastholdelsesafdeling ved Forsva-rets Sundhedstjeneste, hvis opgave netop er disse aktiviteter. Opgaven har øget priori-tet, idet Forsvarets Sundhedstjeneste med en reduceret struktur i højere grad er af-hængig af reservens bidrag til opgaveløsningen.
2
Fastholdelse af et internationalt netværkForsvarets Sundhedstjenestes rådgivningsdivision, hvor internationalt samarbejde erforankret, er ikke berørt af besparelser i et omfang, som kompromitterer denne opgave-løsning. Opgaverne løses ikke af Forsvarets Sundhedstjeneste alene, men i snævertsamarbejde med Forsvarskommandoens operationsstab. Det er imidlertid korrekt, atmed en samlet reduktion i personel til rådighed må engagement i internationale fora fo-kuseres og reduceres på visse områder.Støtte til civile organisationer, Dansk Militærmedicinsk Selskab mfl.Forsvarets Sundhedstjeneste har som følge af Forsvarets økonomiske situation nøjegennemgået sin uddannelsesvirksomhed og ikke mindst omkostninger. Det har væretnødvendigt at fokusere ressourcerne mod uddannelse af Forsvarets eget personel, her-under reserven. Assistance til Advanced Trauma Life Support (ATLS) uddannelsen ogDefinitive Surgical Trauma Care (DSTC) uddannelsen, som er rettet mod civile læger, erudgiftskrævende og uden direkte værdi for Forsvaret. Sådan assistance må derforfremover begrænses til det for Forsvaret nødvendige. Det er således korrekt, at Forsva-rets Sundhedstjeneste har opsagt en samarbejdsaftale med ATLS - Danmark og overve-jer noget tilsvarende for DSTC - Danmark.Undersøgelse af løsningsmodeller for sammenlægning af myndigheder jf. forsvarsafta-lenI forsvarsaftalen er det bestemt, at der skal gennemføres en række undersøgelser ved-rørende en mulig sammenlægning af et antal myndigheder med det formål at udnyttesynergien mellem myndighederne, realisere driftseffektiviseringer samt skabe en mereklar ledelsesstruktur, som vil kunne bidrage til en koordineret og effektiv ressourceud-nyttelse og opgavevaretagelse på tværs af koncernen.I den forbindelse har muligheden for at sammenlægge Forsvarets Personeltjeneste,Forsvarets Sundhedstjeneste, Veterancentret og Forsvarets Center for Arbejdsmiljø væ-ret undersøgt. Ved aftale af 10. april 2014 om organisering af Forsvaret og tillæg til af-tale på forsvarsområdet 2013-2017 er det imidlertid bestemt, at Forsvarets Sundheds-tjeneste bevares som en selvstændig myndighed under den Værnsfælles Forsvarskom-mando. Det er samtidig bestemt, at Forsvarets Sundhedstjeneste flytter fra Skalstrup tilAarhus, at Flyvemedicinsk klinik forventes flyttet til Skrydstrup, og at Skalstrup afhæn-des.Afslutningsvis skal det nævnes, at det er naturligt, at en reduceret organisation ikke kanhave samme bredde og dybde i sin faglige virksomhed som hidtil. Indsatsen vil derforfremover som nævnt fokuseres mod de i forsvarsforliget fastsatte opgaver.”
3
Jeg kan henholde mig til det, som Forsvarskommandoen har oplyst.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
4