Forsvarsudvalget 2013-14
FOU Alm.del
Offentligt
1383477_0001.png
Folketingets Forsvarsudvalg
Christiansborg
FORSVARSMINISTEREN
24-06-2014
Folketingets Forsvarsudvalg har den 19. februar 2014 stillet følgende spørgsmål nr. 174 til
forsvarsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Troels Lund
Poulsen (V).
Spørgsmål nr. 174:
”I
forlængelse af ministerens svar på (2012-13) alm. del
spm. 363 bedes ministeren ud-
dybe, hvorfor det oplyses, at rammeaftaler med to værfter ikke medfører væsentlige akut-
operative fordele, når man tager i betragtning, at to-værftsmodellen ville give mulighed for
akut indsats af personale med indgående kendskab og øjeblikkelig adgang til reservedele
m.v. til præcis de pågældende skibstyper.”
Svar:
Forsvarskommandoen er anmodet om en udtalelse til brug for Forsvarsministeriets besvarel-
se. Forsvarskommandoen har i den anledning oplyst:
”Af
Forsvaret bidrag til besvarelse af samrådsspørgsmål nr. N (2013-14) fremgår:
”Manglende
kapacitet ved det valgte værft i tilfælde af uforudsete opgaver, f.eks. ha-
varier. Hvis vedligeholdelsen var baseret på to værfter, ville sandsynligheden være
større for at ét af værfterne kunne påtage sig en eventuel uforudset opgave, f.eks. re-
paration efter havari.
Forsvarets Materieltjeneste vil i tilfælde af havarier, og hvor operativt tvingende grun-
de taler for det, kunne kontrahere med andre værfter end de værfter, som Forsvaret
måtte have en rammeaftale med.
En eventuel rammeaftale baseret på to værfter er således en fordel i forhold til ufor-
udsete opgaver, men medfører ikke en garanti for, at disse to værfter kan tage et far-
tøj ind i sådanne tilfælde.”
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________
HOLMENS KANAL 42
1060 KØBENHAVN K
TELEFON: 33 92 33 20
TELEFAX: 33 32 06 55
MAIL: [email protected]
WEB: www.FMN.DK
CVR: 25-77-56-35
EAN: 5798000201200
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forsvarets Materieltjeneste kan supplerende oplyse, at akutte reparationsopgaver
sjældent har samme karakter som de årlige vedligeholdelsesopgaver. En akut repara-
tionsopgave vedrører typisk skade på skibsskroget, eksempelvis fra grundstødning el-
ler kollision med kaj i tilfælde af dårligt vejr. En sådan akut reparationsopgave kan
derfor kræve andre kompetencer, end der normalt tages i anvendelse i forbindelse
med løbende vedligeholdelse. Der vurderes derfor ikke at være nogen afgørende ope-
rativ fordel i at have vedligeholdelseskontrakt med to værfter frem for ét.
Forsvaret vil i relation til akutte opgaver tilstræbe at opretholde frihed til at kunne
vælge mellem alle de reparationsværfter, som dels har ledig kapacitet på tidspunktet,
dels har den fornødne erfaring og udstyr til at foretage den pågældende reparation.”
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen