Forsvarsudvalget 2013-14
FOU Alm.del
Offentligt
1383483_0001.png
Folketingets Forsvarsudvalg
Christiansborg
FORSVARSMINISTEREN
24-06-2014
Folketingets Forsvarsudvalg har den 19. februar 2014 stillet følgende spørgsmål nr. 169 til
forsvarsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Troels Lund
Poulsen (V).
Spørgsmål nr. 169:
”I
forlængelse af ministerens svar på (2012-13) alm. del
spm. 363 bedes ministeren ud-
dybe, hvorfor rejseomkostningerne reduceres for de tilsynsførende, når antallet af fartøjer,
der skal føres tilsyn med, er det samme uanset antallet af værfter.”
Svar:
Forsvarskommandoen er anmodet om en udtalelse til brug for Forsvarsministeriets besvarel-
se. Forsvarskommandoen har i den anledning oplyst:
karierer” for hinanden i tilfælde af sygdom og i ferie-/afspadseringsperioder.
Det vil
betyde, at de i givet fald skulle pendle mellem de to værfter for at løse Forsvarets Ma-
terieltjenestes opgave begge steder.
Alternativt skulle Forsvarets Materieltjeneste ansætte yderligere en skibstypeinspektør
til opgaven.
Supplerende hertil kan oplyses, at rejseomkostninger opstår, når personel skal bevæge
sig mellem to eller flere arbejdspladser. Hvis de 30 fartøjer var spredt over flere værf-
ter, ville rejseomkostninger og rejsetid for de to skibstypeinspektører
alt andet lige -
være større. Jo færre forskellige arbejdspladser, jo mindre rejseomkostninger og jo
mindre arbejdstid går tabt på grund af rejseaktivitet.
Ved en to-værftsløsning kan der
opstå et behov for, at de to skibstypeinspektører ”vi-
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________
HOLMENS KANAL 42
1060 KØBENHAVN K
TELEFON: 33 92 33 20
TELEFAX: 33 32 06 55
MAIL: [email protected]
WEB: www.FMN.DK
CVR: 25-77-56-35
EAN: 5798000201200
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Antallet af fartøjer, som skal tilses, er det samme, og opgaven for de to skibstypein-
spektører er den samme, uanset om der arbejdes på én eller flere arbejdspladser. Den
afgørende forskel og fordyrelse vurderes at opstå, hvis der som tidligere nævnt skal
vikarieres for hinanden skibstypeinspektørerne imellem.
Forsvaret har i den forbindelse generelt konstateret, at antallet af mer- og overar-
bejdstimer for de to skibstypeinspektører er reduceret efter, at vedligeholdelsen fra og
med 2012 blev samlet på ét værft. I 2011, hvor vedligeholdelsen var delt mellem to
værfter, blev der samlet af de to skibstypeinspektører optjent 945 over-
/merarbejdstimer. I 2012 var dette tal nedbragt til 745 timer, og i 2013 yderligere til
475 timer.”
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen