Forsvarsudvalget 2013-14
FOU Alm.del
Offentligt
Folketingets ForsvarsudvalgChristiansborg
FORSVARSMINISTEREN18. marts 2014
Folketingets Forsvarsudvalg har den 18. februar 2014 stillet følgende spørgsmål nr. 163 tilforsvarsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nikolaj Vil-lumsen (EL).Spørgsmål nr. 163:
”Hv is det er ministerens opfattelse, at udrykningsbekendtgørelsen ikke muliggør udryk-ningskørsel under øvelses aktiv iteter, v il ministeren så tage initiativ til at skabe de nødven-dige rammer og forudsætninger herfor, således at mandskabets sikkerhed under udryk-ningskørsel kan varetages på bedre v is end det er tilfældet i dag, hvor der årligt gennem-snitligt forekommer 400 uly kker, hvor netop udrykningskøretøj har været involveret?”Svar:
Justitsministeriet og Beredskabsstyrelsen er anmodet om en udtalelse til brug for besvare l-sen af spørgsmålet.Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet oplyst fø lgende:”Der henv ises til Justitsministeriets bidrag til brug for besvarelsen af spørgsmål nr. 162(Alm. del) fra Folketingets Forsvarsudvalg.Det er Justitsministeriets opfattelse, at der ikke er hjemmel i udrykningsbekendtgøre l-sen til, at personel i redningsberedskabet kan foretage udrykningskørsel i forbindelsemed øvelseskørsel.
_____________________________________________________________________________________________________________________________ __________________HOLMENS KANAL 421060 KØBENHAVN KTELEFON: 33 92 33 20TELEFAX: 33 32 06 55MAIL: [email protected]WEB: www.FMN.DKCVR: 25-77-56-35EAN: 5798000201200
Det er Justitsministeriets opfattelse, at der af færdselssikkerhedsmæssige grunde samtaf hensyn til, at andre trafikanter bevarer respekten for formålet med udrykningskørselog i den forbindelse udv iser den fornødne agtpågivenhed, når de møder et udryknings-køretøj, bør udv ises stor tilbageholdenhed med at udv ide muligheden for at foretageudrykningskørsel inden for færdselslovens anvendelsesområde.Justitsministeriet har ikke på foreliggende grundlag mulighed for at vurdere, om der kanvære behov for at ændre reglerne for udrykningskørsel i forbindelse med øvelseskørsel iforhold til personale i redningsberedskabet.Rigspolitiet har vedrørende spørgsmålet om antallet af ulykker med udryknin gskøretøjeroplyst, at det ikke er muligt at indhente oplysninger herom via politiets systemer. Rigs-politiet har herefter anmodet de enkelte politikredse om at oplyse, om kredsene er i be-siddelse af lokale statistikker om ulykkesfrekvenser for udrykningskø retøjer, og hv is det-te ikke er tilfældet, om at v urdere uly kkesfrekvensen. Rigspolitiet har i forlængelse he r-af oplyst, at det ikke har været muligt for de enkelte kredse at fremsende fy ldestgøre n-de oplysninger om det årlige antal ulykker med udry kningskøretøjer.”Beredskabsstyrelsen har til brug for besvarelsen af spørgsmålet oplyst fø lgende:”Vedrørende regler for udry kningskørsel henv ises der til besvarelsen af spørgsmål 162.Beredskabsstyrelsen fastsætter i medfør af beredskabslovens § 48 og Bekendtgørelseom personel i redningsberedskabet, BEK nr. 41 af 21/01/98 med senere ændringer, re g-ler for uddannelsen af redningsberedskabets personel. Denne hjemmel giver adgang til,at Beredskabsstyrelsen kan fastsætte regler for den uddannelse, der vedrører den be-redskabsmæssige uddannelse, mens ”kørselskompetencerne” fø lger Justitsministerietsregelsæt omkring erhvervelse af kørekort mv.Med henblik på at sikre, at Beredskabsstyrelsen egne chauffører er fornødent uddanne-de gennemgår de værnepligtige – som et led i uddannelsen til redningsspecialist – ensamlet køreuddannelse, hvori der indgår en række elementer, der er specifikke for B e-redskabsstyrelsen og de køretøjer, styrelsen råder over, samt emner med direkte relat i-on til udry kningskørsel. De emner i uddannelsen, der er specifikt målrettet udryknings-kørsel, har en varighed på ca. 16 timer. Der gennemføres således samlet set uddanne l-se i:Udrykningsbekendtgørelsen.
Tilpasning af kørslen til de skiftende risikoforhold og faremuligheder samt gældendefærdselsregler på forskellige typer veje med forskellig trafiktæthed under udførelseaf alle normalt forekommende manøvre r.Praktisk kørsel og betjening af Beredskabsstyrelses køretøjer.
Herudover v irker chaufførerne også som sådan i forbindelse med den daglige u ddannel-ses- og øvelsesv irksomhed, hvorved fortroligheden med de enkelte køretøjstyper udv ik-les yderligere.Med henblik på at styrke v idendelingen i det samlede redningsberedskab om håndteringaf udrykningskørsel har Beredskabsstyrelsen skrevet til samtlige kommunale rednings-beredskaber, Falck, KL og Foreningen af Kommunale Beredskabschefer.Der henv ises i brevet til Beredskabsstyrelsens hjemmeside, hvor de relevante dele afstyrelsens plan for uddannelse af chauffører er tilgængelig, ligesom der på hjemmes i-den er en liste over en række relevante links omkring muligheder for uddannelse afchauffører i udrykningskørsel.Det følger af brevet, at Bere dskabsstyrelsen v il tage initiativ til, at spørgsmålet om u d-dannelse i udrykningskørsel og sikkerhed i forbindelse med udrykningskørsel sættes pådagsordenen på det førstkommende møde i Beredskabskontaktudvalget, hvor blandtandet KL, Foreningen af Kommuna le Beredskabschefer og Falck indgår. På mødet v ilBeredskabsstyrelsen således tage initiativ til en drøftelse af praksis for udrykningskørsel,uddannelse samt erfaringsudveksling i den forbindelse mellem redningsberedskabet, p o-litiet og ambulanceberedskabet.”Jeg kan henholde mig til det, Justitsministeriet og Beredskabsstyrelsen har oplyst
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen